برخورد با احتکار کنندگان مسکن

برخورد با احتکار کنندگان مسکن
برخورد با احتکار کنندگان مسکن

بنا بر گزارش تحلیل گران آهن پرایس در خصوص وضعیت بازار مسکن، وزارت راه و شهرسازی تصمیم دارد که با اجرای اخذ مالیات از خانه های خالی به سراغ آن دسته از مالکینی برود که صاحب ده‌ ها واحد مسکونی در تهران و سایر کلانشهرها هستند و می‌توانند قیمت خانه را در برخی محلات تعیین کنند...

بنا بر گزارش تحلیل گران آهن پرایس در خصوص وضعیت بازار مسکن، وزارت راه و شهرسازی تصمیم دارد که با اجرای اخذ مالیات از خانه های خالی به سراغ آن دسته از مالکینی برود که صاحب ده‌ ها واحد مسکونی در تهران و سایر کلانشهرها هستند و می‌توانند قیمت خانه را در برخی محلات تعیین کنند.

بنا بر اظهارات وزیر راه و شهرسازی، اکنون سامانه املاک و اسکان که بانک اطلاعاتی محتکرین مسکن است فعال شده و سازمان امور مالیاتی می‌تواند قبض های مالیاتی را در همین تابستان صادر کند. با این حال نمایندگان مجلس شورای اسلامی هم زمان طرحی را در پارلمان در دست بررسی دارند که هدفش اجرای سختگیرانه‌ تر این قانون است تا قیمت خانه در تابستان سال جاری با عرضه واحد های مسکونی که سال ‌ها خالی بوده است، کاهش پیدا کند.

وزیر راه و شهرسازی هفته گذشته اعلام کرد که مصوبه مجلس می تواند حامی طرحی باشد که دولت در دست اجرا دارد، با این حال این طرح در مجلس موافقان و مخالفانی دارد. بر اساس آمار از سال ۱۳۷۵ تا ۱۳۹۵ تعداد مستاجران از ۱۵ درصد به بیش از ۳۰ درصد رسیده است و اکنون ۲.۵ میلیون خانه خالی در کشور وجود دارد. مجلس شورای اسلامی معتقد است که قانون قبلی مصوب سال ٩٤ به هدف خود نرسیده و میزان خانه‌ های خالی در ایران دو برابر استاندارد دنیا است و طرح فعلی مجلس با بهره‌گیری از تجربه کشورهای موفق تهیه شده است.

براساس قوانین قبلی یک خانه یک میلیارد تومانی در یک سال تنها یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان باید مالیات پرداخت کند که رقمی باز دارنده محسوب نمی‌ شود و انگیزه‌ ای برای عرضه به بازار در افراد ایجاد نمی‌کند، اما در طرح فعلی رقم مالیات تقریبا ۲۰ برابر شده است و می‌ تواند عاملی بازدارنده برای احتکار مسکن باشد.  مخاطب این قانون نیز فقط محتکران هستند و با سازنده‌ های مسکن نیز سخت گیری نخواهد شد.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)