بررسی تغییرات شاخص قیمت مسکن

بررسی تغییرات شاخص قیمت مسکن
بررسی تغییرات شاخص قیمت مسکن

آهن پرایس: جدید ترین نظر سنجی ها از مدیران ساختمانی نشان دهنده تغییر جهت تورم پیش نگر بازار مسکن پس از سه ماه و همزمان با بازگشت انتظارات می باشد. مدیران عامل یا نمایندگان 100 شرکت ساختمانی در تازه ترین گزارش طرح شامخ مدیران خرید بخش ساختمان که به صورت ماهانه و...

آهن پرایس: جدید ترین نظر سنجی ها از مدیران ساختمانی نشان دهنده تغییر جهت تورم پیش نگر بازار مسکن پس از سه ماه و همزمان با بازگشت انتظارات می باشد. مدیران عامل یا نمایندگان 100 شرکت ساختمانی در تازه ترین گزارش طرح شامخ مدیران خرید بخش ساختمان که به صورت ماهانه و بر اساس اطلاعات اظهار شده از سوی فعالان ساختمانی در رابطه با وضعیت بازار مسکن و ساخت وساز در ماه گذشته در آغاز هر ماه منتشر می شود، با تشریح وضعیت بازار ساخت وساز و مسکن در بهمن ماه نگاه خود را به شرایط پیش روی بازار مسکن اعلام کردند. عامل مهمی که در گزارش اخیر تهیه شده در اتاق تعاون ایران مورد توجه قرار گرفته است، تغییرات شاخص قیمت ساخت از آغاز سال جاری تاکنون می باشد که براساس اطلاعات بیان شده از جانب مدیران ساختمانی مورد بررسی قرار گرفته است. 

در نیمه نخست سال جاری این شاخص تحت تاثیر تورم شدید در بازار زمین و مصالح ساختمانی، روندی افزایشی و رو به رشد را تجربه کرد اما براساس اعلام شرکت کنندگان در این نظر سنجی، از نیمه فصل پاییز شاخص قیمت ساخت با تغییراتی کاهشی مواجه شد. به این صورت که همزمان با پررنگ شدن نشانه های کاهش ریسک غیر اقتصادی از آبان ماه، این شاخص روندی کاهشی به خود گرفت. براساس اظهارات فعالان ساختمانی، شاخص قیمت ساخت مسکن در آبان و آذرماه معادل 17 درصد و در دی ماه چیزی حدود 9 درصد با افت روبه رو شد.

با گذشت این سه ماه و ثبت روند کاهشی، در گزارشی جدید که از مدیران ساختمانی تهیه شده است، تغییرات شاخص قیمت مسکن به عنوان تورم پیش نگر بازار مسکن صفر شد. این بدان معناست که پس از سه ماه ریزش، این شاخص در میانه فصل زمستان، نه با افزایش و نه با کاهش روبه رو شد.

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: وضعیت آینده بازار مسکن

تغییرات صفر تورم پیش نگر مسکن در بهمن ماه، نشان دهنده این است که این شاخص پس از سه ماه در اولین گام تغییر جهت داده است؛ یعنی در یک ماه باقی مانده به پایان سال جاری شاخص قیمت ساخت مسکن از یک روند ریزشی بازگشته و این اولین پیغام توقف ریزش سایر بازارهای دارایی برای بازار مسکن می باشد. 

در واقع فعالان ساختمانی در گزارشی که در رابطه با چگونگی وضعیت و روند فعالیت در بازار مسکن طی یک ماه بهمن تهیه و تدوین شده، معتقدند که پس از اینکه سایر بازارهای دارایی با توقف روند ریزشی مواجه شدند، تغییرات کاهشی شاخص قیمت ساخت مسکن نیز متوقف شد و این احتمال وجود دارد که در ماه های آینده بازار در این شاخص با تغییراتی متفاوت رو به رو شود.

نکته جالب دیگر این است که یک پارامتر مهم دیگر در کنار تغییر جهت تورم پیش نگر بازار مسکن از مسیر کاهشی، تحت عنوان شاخص سفارش ساخت، نسبت به ماه ابتدایی فصل زمستان تغییر وضعیت داده است. این شاخص در بهمن ماه با کاهش مواجه شده است. عدد این شاخص از حدود 54 به چیزی حدود 52 رسیده است. کاهش عدد این شاخص نشان دهنده این است که مالکان املاک کلنگی حس کرده اند که در آینده می توانند دارایی خود را به قیمت بالاتری به روش برسانند و از همین رو تمایل کمتری به فروش و سفارش ساخت دارند.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)