وضعیت آینده بازار مسکن

وضعیت آینده بازار مسکن
وضعیت آینده بازار مسکن

آهن پرایس: یک کارشناس اقتصاد مسکن اصلی ترین تعریف از رکود مسکن را کاهش ساخت وساز دانست و بیان کرد: پیش بینی می شود طی مدت زمان اندکی احتمالا با ثبات قیمت ها مواجه می شویم اما در این بین به علت کمبود عرضه نسبت به تقاضا در میان مدت ممکن است شاهد...

آهن پرایس: یک کارشناس اقتصاد مسکن اصلی ترین تعریف از رکود مسکن را کاهش ساخت وساز دانست و بیان کرد: پیش بینی می شود طی مدت زمان اندکی احتمالا با ثبات قیمت ها مواجه می شویم اما در این بین به علت کمبود عرضه نسبت به تقاضا در میان مدت ممکن است شاهد شیب ملایم رشد قیمت مسکن باشیم. در بازار مسکن در هر سه شاخص حجم معاملات، کاهش قیمت و کاهش تولید و عرضه واحدهای مسکونی ، واژه رکود به کار برده می شود که در حال حاضر شاهد افت در هر سه شاخص هستیم. اما تعریف درست از رکود مسکن از نظر اقتصادی، میزان ساخت وساز و در واقع عرضه مسکن است که در مدت زمان سه سال اخیر با وجود اینکه قیمت ها افزایش یافتند، عرضه کاهش یافت و سهم ساخت وساز نیز در تولید ناخالص داخلی پایین آمده است.

وی افزود: رشد قیمت طی سه سال گذشته و همچنین پایین آمدن توان متقاضیان در حال حاضر، با درنظر گرفتن اثرات روانی تحولات سیاسی، شیب رشد قیمت مسکن کند شده و بازار با نوعی تعدیل در این بخش روبه رو شده است. انتظار می رود که قیمت ها در کوتاه مدت با توجه به چرخه های رونق و رکود دوره های قبلی، به ثبات برسد و حتی این احتمال نیز وجود دارد که در بعضی ماه های آتی شاهد رشد منفی قیمت ها باشیم.

این کارشناس بازار مسکن تصریح کرد: زمانی که در چرخه های رونق و رکود، وارد چرخه رکود می شویم افزایش قیمت ها معمولا پایین تر از تورم می رسد. البته لازم به ذکر است در این بازه وقتی از قیمت ها صحبت می کنیم یعنی قیمت حقیقی را در نظر می گیریم و تاثیرات تورم را خارج می کنیم. با این وجود رشد قیمت مسکن از تورم عمومی کمتر خواهد بود که این به معنای کاهش قیمت حقیقی مسکن می باشد.

سلطان محمدی یادآور شد: بعد از پشت سر گذاشتن مقطع زمانی سه سال اخیر که با افزایش قیمت دارایی ها در تمامی عرصه های اقتصادی از جمله بورس، ارز، طلا، خودرو و لوازم خانگی مواجه بودیم در حال حاضر چشم انداز اقتصادی اندکی بهبود یافته و انتظار داریم بخشی از حباب این بازارها تخلیه شود.

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: رکود عمیق در بازار مسکن

از طرفی خریداران به علت علائمی که شاهد آن هستند منتظر کاهش قیمت ها هستند؛ سلطان محمدی با اشاره به این موضوع بیان کرد: از طرف دیگر فروشندگان به دو دلیل در قیمت های قبلی ایستادگی می کنند؛ ابتدا چسبندگی بازار مسکن است که نسبت به تغییرات محیطی این بخش واکنش کندتری نشان می دهد. دوم رشد قیمت زمین، مصالح ساختمانی، دستمزد و هزینه های بالاسری بخش مسکن می باشد. اگر سازندگان بخواهند واحدهای خود را با قیمت های کمتر از نرخ های فعلی بفروشند نمی توانند در آینده پروژه جدیدی تعریف کنند. این عوامل منجر به کاهش حجم معاملات در بازار مسکن شده است.

سلطان محمدی در رابطه با پیش بینی از وضعیت آینده بازار مسکن تاکید کرد: چیزی که می توان بیان کرد این است که شیب تند رشد قیمت تداوم نمی یابد اما بعید است که انتظار بسیاری از افراد برای سقوط شدید قیمت مسکن در آینده تحقق یابد. این احتمال وجود دارد که در کوتاه مدت شاهد ثبات نسبی قیمت ها باشیم اما به نظر می رسد که در میان مدت قیمت ها با شیب ملایمی رو به بالا حرکت کند. البته باید این نکته را نیز یادآور شد که ابهاماتی که در مولفه های مختلف مانند سیاست داخلی، سیاست خارجی، نرخ ارز، درآمد سرانه، حجم سرمایه گذاری در بخش مسکن و غیره موجود است پیش بینی وضعیت آینده بازار مسکن را دشوار کرده است.

وی در پایان افزایش عرضه در اطراف شهرهای بزرگ را راهکار کنترل بازار مسکن دانست و بیان کرد: حدود 70 درصد قیمت مسکن در تهران را زمین تشکیل می دهد و از سوی دیگر در تهران زمین چندانی وجود ندارد. با توجه به پر شدن ظرفیت جمعیت پذیری تهران وسایر کلانشهرها امکان افزایش تراکم وجود ندارد. 

تنها راه حل این است که در شهرهای اقماری سرمایه گذاری انجام شود تا بخشی از فشار تقاضا در شهرهای مرکزی کاهش یاید. البته عرضه زمین ها و زیرساخت های محلی کفایت نمی کند و می بایست شهرهای اطراف به سیستم های حمل ونقل، خطوط  ریلی و بزرگراه های مناسب مجهز شوند.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)