بررسی پیش فروش مسکن

بررسی پیش فروش مسکن
بررسی پیش فروش مسکن

آهن پرایس: بازار دوم مسکن از نقطه نظر فایل های پیش فروش دست کمی از رکود بازار اول مسکن ندارد. اما آنچه که مهم است یک ریسک و دو فرصت در پیشروی خریداران قرار داده است. روند و جهت حرکتی تورم بازار مسکن در ماه های اخیر احتمال تمایل به پیش فروش را بیشتر...

آهن پرایس: بازار دوم مسکن از نقطه نظر فایل های پیش فروش دست کمی از رکود بازار اول مسکن ندارد. اما آنچه که مهم است یک ریسک و دو فرصت در پیشروی خریداران قرار داده است. روند و جهت حرکتی تورم بازار مسکن در ماه های اخیر احتمال تمایل به پیش فروش را بیشتر می نماید. با این اوصاف جهش قیمت مصالح ساختمانی منجر به تغییر استراتژی های سازنده ها شده است. تعداد محدودی از فایل های پیش فروش به صورت تحویل پاییز و یا قیمت ابتدای تابستان سال جاری عرضه می گردد که سمت و سوی تورم ملکی را در آینده مشخص خواهد کرد. 

با بررسی نتایج تحقیقات میدانی از بازار معاملات مناطق مختلف تهران دریافت می گردد که استراتژی های سازنده های قدیمی بازار مسکن در بازار پیش فروش تحت تاثیر تغییر شرایط قرار گرفته و استراتژی های جدیدی اتخاذ شده است. بازار پیش فروش که در سالهای گذشته به دلیل برخی محدودیت های قانونی و همچنین شرایط خاص بازار معاملات مسکن به حالت نیمه تعطیل در آمده بود تا پیش از این اتفاق یکی از مهم ترین مسیرهای تامین مالی ساخت مسکن محسوب می شد. به طوری که تعداد کثیری از سازنده ها به امید پیش فروش واحدها بدون تامین منابع مالی اقدام به ساخت مسکن می کردند. 

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: سازوکار تحقق مسکن ملی

البته شایان ذکر است با تصویب قانون پیش فروش مسکن در اوایل دهه 90 و به دلیل وجود برخی نقص ها و ابهامات که در متن این قانون موجود بود و از سوی دیگر نیز به دلیل فرآیندهای قانونی پیچیده و بوروکراتیک بازار پیش فروش به حالت نیمه تعطیل در آمد. پس از آن بازار مسکن در اوایل سال 97 وارد فاز جهشی خود شد و بروز تورم در هزینه های ساخت و ساز و مسیر قیمتی بازار منجر به تمایل مسکن سازان به پیش فروش گشت. 

برخی از سازندگان نیز از آنجایی که توانایی مالی برای تامین هزینه ساخت را نداشتند سیاست های جدیدی را اتخاذ کردند و برای پیش گیری از ورشکستگی عملا از بازار خارج شدند حال آنکه همین خروج منجر به بروز رکود در بازار ساخت وساز و کاهش عرضه واحدهای مسکونی شد. اخیرا سازندگان معتقدند چنانچه سرعت رشد قیمت مسکن کند شود وبه همین موازات سرعت رشد قیمت مصالح نیز کند شود احتمال رونق مجدد بازار پیش فروش و افزایش عرضه و تقاضا وجود خواهد داشت.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 2 از 5 - 3 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (1)

  • مصطفی
    مصطفی1400/05/19 - 16:37 پاسخ

    سلام شما که زحمت می کشید و بررسی کرده بازار مسکن را تحلیل می کنید، روشن تر توضیح بدهید که سمت و سوی بازار را مشخص می کند یعنی چه، یعنی بازار به کدام سمت می رود. آنچه که کاملا مشخص است تورم و گرانی های بعدی است. حالا اگر شما هم به چنین جمع بندی رسیده باشید منطقی است