بهبود تسهیلات خانه اولی ها

بهبود تسهیلات خانه اولی ها
بهبود تسهیلات خانه اولی ها

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار مسکن، مکانیزم صندوق پس‌ انداز مسکن یکم با هدف کمک به خرید مسکن توسط خانه اولی‌ها طراحی شده است. این صندوق بر پایه پس ‌انداز اشخاص طراحی شد و البته از ابتدا مقرر شد بانک مسکن از طریق منابع دولتی که قبلا تزریق شده بود

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار مسکن، مکانیزم صندوق پس‌ انداز مسکن یکم با هدف کمک به خرید مسکن توسط خانه اولی‌ها طراحی شده است. این صندوق بر پایه پس ‌انداز اشخاص طراحی شد و البته از ابتدا مقرر شد بانک مسکن از طریق منابع دولتی که قبلا تزریق شده بود نیز برای اعطای تسهیلات به سپرده‌ گذاران در صندوق یکم اقدام کند. بنابر اظهارات کارشناسان بازار مسکن، افزایش قیمت مسکن چه به شکل تدریجی و چه به صورت جهش می‌ تواند قدرت خرید تسهیلات مسکن را به شدت تحت تاثیر قرار دهد. در حال حاضر نیز تحت تاثیر جهش قیمت مسکن در سال گذشته قدرت خرید تسهیلات ویژه خانه اولی‌ها به پایین‌ترین حد کاهش پیدا کرده است. راهکار خروج از این وضعیت را نباید در داخل صندوق جست‌ و جو کرد، بلکه باید به دنبال منابعی در خارج از صندوق باشیم تا به کمک بیاید و بتواند قدرت خرید این نوع تسهیلات را که ویژه خانه اولی‌ ها طراحی شده است، احیا کند.
معاون امور اقتصادی وزیر اقتصاد با بیان اینکه از ابتدای طراحی صندوق یکم، راهکار تقویت قدرت خرید تسهیلات از این محل در صورت افزایش قیمت‌ ها پیش‌ بینی شده بود، اظهار کرد: طرح اقدام این بود که در طول دوره‌ های زمانی مشخص، متناسب با تغییرات قیمت مسکن سقف تسهیلات پرداختی نیز به تدریجی افزایش یابد. اما عملیاتی شدن این برنامه تحت تاثیر عوامل پیرامونی و اقتصاد کلان کشور قرار دارد و در نتیجه زمینه اجرای آن مشخص نشده است.
یکی از عوامل بیرونی موثر بر این موضوع، نرخ سود بانکی است. از آنجا که نرخ سود در اقتصاد ما بالاست، زمانی که سقف تسهیلات افزایش پیدا می‌کند، مبلغ اقساط ممکن است به کلی از استطاعت تسهیلات‌ گیرندگان و به خصوص خانه اولی ‌ها خارج شود. از طرفی اگر قرار باشد نرخ سود تسهیلات کاهش یابد نیز نیازمند منابعی به جز سپرده‌ های متقاضیان مسکن در صندوق یکم هستیم تا شرایط بهبود یابد.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)