بهبود روند تخریب و نوسازی

بهبود روند تخریب و نوسازی
بهبود روند تخریب و نوسازی

آهن پرایس: 4 عامل در بازار مسکن نیروی منفی مقابل سازنده‌ها ایجاد کرده که مهم‌ترین آنها «قیمت فروش مصالح‌ساختمانی» است. فشار از این ناحیه بر سازنده‌ها از «تورم زمین» که بالاترین سهم در قیمت تمام‌شده را دارد...

آهن پرایس: 4 عامل در بازار مسکن نیروی منفی مقابل سازنده‌ها ایجاد کرده که مهم‌ترین آنها «قیمت فروش مصالح‌ساختمانی» است. فشار از این ناحیه بر سازنده‌ها از «تورم زمین» که بالاترین سهم در قیمت تمام‌شده را دارد هم بیشتر شده است. نسخه به روز شده پیش‌نگر بازار ساخت و سازاز کمتر شدن شدت بدبینی سازنده‌ها نسبت به آینده ساختمان‌سازی خبر می‌دهد. با این حال قیمت تمام شده مسکن به روایت مدیران خرید صنعت ساختمان  همچنان در سطح قرمز قرار دارد.

  براساس گزارش دوره سیزدهم طرح شاخص مدیران خرید ساختمان که روز گذشته از سوی اتاق تعاون مربوط به بازه زمانی سی روز منتهی به پایان مهرماه منتشر شد، قیمت تمام شده مسکن درحالی همچنان در سطح بسیار بالا قرار دارد که در عین حال، وضعیت کلی شاخص مدیران خرید ساختمان با بهبود نسبی مواجه شده و این موضوع منجر به کاهش شدت بدبینی‌ها نسبت به آینده ساختمان‌سازی شده است.

گزارش طرح شاخص مدیران خرید ساختمان گزارشی است که در ابتدای هر ماه از سوی اتاق تعاون منتشر می‌شود و در آن اطلاعات و انتظارات مدیران خرید در بخش ساختمان و فعالان ساختمانی از وضعیت یک ماه گذشته و همچنین شرایط پیش روی بازار ساخت‌وساز مورد نظرسنجی و جمع‌بندی قرار می‌گیرد.  در این گزارش عدد ۵۰ در کل یا برای هر کدام از آیتم‌هایی که مورد سنجش و ارزیابی قرار گرفته‌اند، نشان‌ دهنده عدم تغییر وضعیت نسبت به ماه قبل بالای ۵۰ نشان‌دهنده بهبود وضعیت نسبت به ماه قبل و زیر ۵۰ به معنای بدتر شدن وضعیت نسبت به ماه قبل است.

در مهرماه امسال عدد شامخ کل معادل ۱۳/ ۵۳ و نشان‌دهنده بهبود اندک وضعیت صنعت ساختمان در مهرماه در مقایسه با شهریورماه امسال است. در این ماه شاخص آیتم‌هایی نظیر میزان سفارش‌های جدید یا همان میزان درخواست مالکان برای تخریب و نوسازی مسکن، میزان به‌کار‌گیری نیروی انسانی و نیز میزان خرید مواد اولیه در مقایسه با ماه قبل روند افزایشی داشته اما سرعت انجام سفارش‌ها یا همان سرعت ساخت‌وساز روند کاهشی طی کرده است.

با این حال، درحالی‌که هم‌اکنون عدد مربوط به انتظارات در ارتباط با فعالیت‌های سازنده‌ها در آینده زیر عدد ۵۰ (معادل عدد ۴۱/ ۴۱) قرار دارد همچنان بازار ساخت‌وساز در شرایط بدبینی فعالان ساختمانی نسبت به آینده به سر می‌برد؛ هر چند شدت این بدبینی در مقایسه با یک ماه قبل یعنی شهریورماه که عدد شاخص ۳۶ بود، کمتر شده است.

شرایط اعلام شده از سوی فعالان ساختمانی در طرح شاخص مدیران خرید ساختمان همچنین نشان می‌دهد اگر چه در مهرماه شاخص تا حدی بهبود یافته و از عدد ۵۰ فراتر رفته است اما این میزان بهبود به معنای رونق ساختمانی نیست و تنها عدد شاخص در سطح بینابینی رکود و رونق قرار گرفته است.

براساس این گزارش در مهرماه عدد مربوط به شاخص میزان تقاضای مالکان برای تخریب و نوسازی واحدهای مسکونی کلنگی به میزان اندکی بهبود یافته است و از عدد ۴۰ در شهریورماه به سطح عدد ۵۰ رسیده است. در واقع این بهبود اندک در شاخص به معنای بدتر نشدن شرایط در مهرماه در مقایسه با شهریورماه است چرا که عدد شاخص به سطح ۵۰ رسیده است و زمانی که عدد شاخص ۵۰ باشد یعنی شرایط یک ماه نسبت به ماه قبل بدون تغییر بوده است.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)