تاثیر بازار آهن بر گرانی مسکن

تاثیر بازار آهن بر گرانی مسکن
تاثیر بازار آهن بر گرانی مسکن

آهن پرایس: امروزه در تمامی بازارها به سبب نوسانات ارز شاهد رکود و نوسان قیمتی بودیم که اکثرا به دنبال آن قیمت ها افزایش یافته است در حوزه مسکن نیز این مسئله قابل شهود است از طرفی بازارهای موازی نیز تاثیر فراوانی بر بازار مسکن داشته اند از این رو توان مالی بیشتر افراد ...

آهن پرایس: امروزه در تمامی بازارها به سبب نوسانات ارز شاهد رکود و نوسان قیمتی بودیم که اکثرا به دنبال آن قیمت ها افزایش یافته است در حوزه مسکن نیز این مسئله قابل شهود است از طرفی بازارهای موازی نیز تاثیر فراوانی بر بازار مسکن داشته اند از این رو توان مالی بیشتر افراد برای نوسازی و ساخت املاک خود به دلیل افزایش قیمت ها در بازار آهن از بین رفته است.

با رشد قیمت مصالح ساختمانی از جمله آهن هزینه بازسازی واحد های فرسوده افزایش یافته به طوری که صاحبان این خانه ها که اکثرا از قشر ضعیف جامعه هستند توانایی نوسازی و ساخت را ندارند. البته دولت که یکی از بزرگترین متقاضیان سیمان و مصالح ساختمانی برا پروژه هایی همچون مسکن مهر است نیز سبب افزایش قیمت این کالا شده و هزینه نوسازی بافت‌های فرسوده را به شدت بالا برده است. 

حمید‌رضا رستگار رئیس اتحادیه صنف فروشندگان آهن، فولاد و فلزات تهران در رابطه با تاثیر این بازار بر بازار مسکن گفت: بازار مسکن متاثر از افزایش قیمت‌های داخلی و گرانی آهن و فولاد است که در چنین شرایطی تنها افراد خاصی توانایی مالی ساخت و ساز دارند و توان مالی بسیاری از مردم عادی که در بافت ‌های فرسوده به ویژه در شهرستان‌ها زندگی می‌ کنند برای نوسازی، ساخت و بهبود محل زندگی‌ شان به علت گرانی آهن از بین رفته است.

وی افزود: از ابتدای سال تاکنون قیمت آهن افزایش 1000 تومانی داشته و پیش بینی می شود این روند افزایشی قیمت همچنان وجود داشته باشد. در کشورهای توسعه یافته عرضه و تقاضا قیمت را تامین می‌ کند و مسیر توزیع نیز مشخص و ضابطه‌ مند است اما در کشور ما این مسیرها مخدوش شده. کسانی که در حوزه فولاد می ‌توانستند ارزآوری داشته باشند و تحریم‌ها را دور بزنند با بخش ‌نامه‌های مختلف حذف شدند و بخش بیشتر سهمیه آهن کارخانجات نیز به جای مصرف، در بازار آزاد فروخته می‌ شود.

حمید‌رضا رستگار رئیس اتحادیه صنف فروشندگان آهن، فولاد در ادامه ذکر کرد: بازار آهن با توجه به افزایش قیمت های بقیه کالا ها و به تبعیت از نرخ ارز و گرانی ‌های کاذب، نرخ کالا های خود را افزایش داده است و کارخانه ‌های تولید کننده نیز با توجه به بالارفتن قیمت مواد اولیه، دستمزد کارگر و هزینه حمل و نقل دنبال تطبیق خود با بازار هستند.

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: بی میلی پایتخت نشین ها به مسکن ملی

 در این میان رئیس کانون انبوه سازان نیز در این رابطه بیان کرد: اتفاقات در بازار آهن بسیار جالب است زیرا زمانی که نرخ دلار به 30 هزار تومان رسیده بود قیمت میلگرد با کیفیت های مختلف بین 8 تا ۱۲ هزار تومان فروخته می شد و اکنون که نرخ دلار کاهش یافته و در کانال 23 هزار تومان در حال نوسان است قیمت میلگرد افزایش یافته و حال به قیمت 14 هزار تومان رسیده است. هر ورق که بسته به نوع آلیاژ بین ۱۰ تا ۱۶ هزار تومان قیمت داشت نیز در حال حاضر ۲۰ تا ۲۵ هزار تومان شده است.

در پایان برزگر خاطر نشان کرد: با وجود چنین شرایطی سازندگان مجبوراند برای جبران عقب‌ ماندگی به جای اینکه ۵۰۰ واحد در یک محله متوسط یا پایین بسازند ۲۰ واحد لوکس در مناطق مرفه ‌نشین کلانشهرها بسازند تا بلکه دو واحد برایشان بماند. نتیجتا با کسری مسکن کوچک متراژ و متوسط مواجه می‌ شویم و باید شاهد بالا رفتن قیمت‌ ها باشیم.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 3 از 5 - 3 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)