تاثیرات افزایش قیمت مصالح بر بازار مسکن

تاثیرات افزایش قیمت مصالح بر بازار مسکن
تاثیرات افزایش قیمت مصالح بر بازار مسکن

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار مسکن،با توجه به اینکه رشد قیمت مصالح ساختمانی در بورس منجر به افزایش قیمت تمام شده مسکن شده است، قرار بر این است که بخشی از نهاده های ساختمانی از بازار سرمایه خارج شوند؛ لذا تا کمتراز1ماه دیگر صندوق های سرمایه گذاری مسکن و ساختمان که تحت...

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار مسکن،با توجه به اینکه رشد قیمت مصالح ساختمانی در بورس منجر به افزایش قیمت تمام شده مسکن شده است، قرار بر این است که بخشی از نهاده های ساختمانی از بازار سرمایه خارج شوند؛ لذا تا کمتراز1ماه دیگر صندوق های سرمایه گذاری مسکن و ساختمان که تحت عنوان بورس شناخته میشوند، با هدف تامین مالی پروژه های ساختمانی وحمل ونقل در بازار سرمایه عرضه می شوند که این طرح مخالفانی در بین کارشناسان و نمایندگان مجلس دارد.

اهداف وزارت راه و شهرسازی و سازمان بورس برای راه اندازی بورس مسکن رونق بخشیدن به  ساخت و ساز ازطریق جذب سرمایه های خرد و کلان اعلام شده است. مکانیزم جذب نقدینگی برای حوزه ساخت وساز از طریق بورس که در بسیاری از کشورها انجام میشود، در ایران نیزبه شکل محدود درحال اجرا است و دولت بنا به گسترش آن دارد. ازجمله طرح هایی که پیش ازانقلاب اسلامی ازاین طریق تامین مالی شده است، پروژه اکباتان می باشد.

مخالفان عرضه مسکن در بورس براین باورند که فضای رقابتی در تالار شیشه ای منجر به رشد قیمت خانه می شود و برای این استدلال هم رشد قیمت سهام گروههای مصالح ساختمانی مثل سیمان و فولاد را عنوان می کنند. ازطرفی موافقان صندوق های سرمایه گذاری مسکن و ساختمان معتقدند که راه اندازی این بورس عاملی موثر در افزایش عرضه مسکن است و سبب ایجاد تعادل در بازار مسکن خواهد شد. این گروه همچنین به جذاب بودن سرمایه گذاری دربورس مسکن معتقدند و سهامداران را برای خرید متری مسکن ترغیب می کنند.

در شرایطی که دولت عزم خود را برای راه اندازی بورس مسکن جزم کرده، ازسوی یکی ازنمایندگان مجلس خبرمیرسد که دولت برای جلوگیری از گران شدن محصولات ساختمانی قصد خروج برخی از این محصولات را از بورس دارد. محمدرضا رضایی کوچی رئیس کمیسیون عمران مجلس ضمن مخالفت با ایجاد بورس مسکن به دلیل رشد قیمت های احتمالی گفته است: درسال های اخیر با تصمیم دولت مبنی بر عرضه برخی از مصالح و محصولات ساختمانی در بازار بورس شاهد گران شدن این محصولات بودیم؛ ازاین رو دولت به دنبال خارج کردن بخشی از عرضه این محصولات از بورس است تا بتواند از این محصولات در راستای انبوه سازی استفاده کند.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)