تب تند افزایش قیمت آهن

تب تند افزایش قیمت آهن
تب تند افزایش قیمت آهن

آهن پرایس: قیمت روز آهن آلات در نخستین هفته فعالیت بازارها با افزایش چشمگیری آغاز شد، اگرچه برخی مقاطع فولادی هنوز اعلام قیمت نشده‌اند و تنها شماری از شرکت‌ها محصولات را قیمت‌گذاری کردند اما همین تعداد...

آهن پرایس: قیمت روز آهن آلات در نخستین هفته فعالیت بازارها با افزایش چشمگیری آغاز شد، اگرچه برخی مقاطع فولادی هنوز اعلام قیمت نشده‌اند و تنها شماری از شرکت‌ها محصولات را قیمت‌گذاری کردند اما همین تعداد محدود نیز با افزایش قابل ملاحظه‌ای همراه بود.

در حالی تب تند قیمت‌ها در بازار آهن و فولاد رو به افزایش است که بازار ارز روند متعادل‌تری داشت. به طوری که نرخ دلار که در کانال 27 هزار تومانی بود در مرز این قیمت در نوسان بود و روز گذشته با کمی عقبگرد در بازار آزاد به قیمت 26 هزار و 950 تومان به فروش رسید.

تحلیل روزانه نرخ آهن

نوسانات افزایشی نرخ آهن آلات در روز گذشته با افزایش برخی مقاطع فولادی که اعلام قیمت شدند، همراه بود؛ در این میان قیمت میلگرد آجدار حدود 50 الی هزار و 200 تومان افزایش داشت.

قیمت نبشی و ناودانی نیز در کارخانه‌هایی که اعلام قیمت شد با افزایش حدود 700 الی 900 تومانی همراه بود. قیمت تیرآهن نیز در بخش کیلوفروشی حدود 50 الی 600 تومان افزایش داشت و در بخش شاخه‌فروشی نیز رشد 50 الی 100 هزار تومانی مشاهده شد.

همچنین در شرکت‌های اعلامی نیز قیمت انواع لوله گازی، داربستی و... و پروفیل‌ها نیز با نوسان افزایشی 3000 الی 4000 تومانی همراه بود. سایر محصولات نیز هنوز اعلام قیمت نشده‌اند.

همانطور از که گزارش‌ها برمی‌آید درحالی بازار آهن در مسیر صعودی قرار گرفته است که همچنان تقاضای قابل توجهی برای خرید آهن مشاهده نمی‌شود اما این امر مانع از رشد قیمت مقاطع نشده و عوامل بسیاری وجود دارد که به طور روزانه بر آتش این افزایش‌ها می‌دمد و شعله‌ورتر می‌کند.

به گزارش آهن پرایس، یکی از این عوامل افزایش قیمت مواد اولیه است، به این صورت که نرخ آهن اسفنجی در بورس کالای روز گذشته به طور رسمی 10 هزار تومان اعلام شد و قیمت شمش نیز در عرضه هفته گذشته از کانال 15 هزار تومانی عبور کرد. حال باید منتظر اعلام قیمت نهایی شمش در عرضه روز سه‌شنبه باشیم تا براساس آن نرخ محصولات فولادی نیز به طور واقعی اعلام شود. احتمالا نرخ شمش در عرضه فردا در بازه قیمتی 15 هزار الی 15 هزار و 500 تومانی اعلام شود.

مورد دیگر آغاز فصل گرما و به تبع آن آغاز فعالیت‌های عمرانی و ساخت‌وسازهاست که موجب تقویت بازار تقاضا و رشد قیمت‌ها می‌شود اما درحال حاضر فروشندگان آهن به‌رقم نبود تقاضا تمایل بیشتری به افزایش قیمت‌ها دارند و با همین شرایط درحال معامله هستند.

بازارهای جهانی هم که در این ایام افزایشی است خود عاملی بر رشد قیمت‌ها در بازارهای داخلی است، به عنوان مثال نرخ شمش چین در هر تن افزایش 3 دلاری را تجربه کرده است.

البته پر واضح است که افزایش قیمت‌های جهانی نیز به تأثیر از رویداد اوکراین و روسیه معادلات و نظم بازار را بهم زده است و با اینکه تقاضای قابل توجهی نیز مشاهده نمی‌شود اما قیمت‌ها همچنان روند تصاعدی دارد و مجموع این موارد عاملی برای رشد قیمت در بازارهای داخلی محسوب می‌شود.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: اوضاع بازار آهن در آغاز سال

به طور مثال نرخ میلگرد اجدار در بازار آزاد به طور میانگین حدود 18 الی 18 هزار و 800 تومان به فروش رسیده است و برخی سایزهای این محصول بالای 19 هزار تومان نیز اعلام قیمت شده است.

با این اوصاف و با توجه به اوضاع پیش‌روی کشور و جهان پیش‌بینی دقیق نرخ اهن الات چندان میسر نیست اما شرایطی که توضیح داده شد، کاهش قیمت‌ها هم کمی بعید به نظر می‌رسد، همچنین شایان ذکر است که با آغاز فصل گرما ممکن است همان چالش‌های حل‌نشده سال گذشته از جمله قطعی برق برای صنایع فولادی تکرار شود که این امر نیز مزید بر علت بوده و قیمت‌ها را افزایش خواهد داد.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 5 از 5 - 1 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (1)

  • فرهاد
    فرهاد1401/01/16 - 11:17 پاسخ

    وقتی بازار متقاضی ندارد قیمت‌ها بیشتر از این را کشش ندارد و دلار در ثبات نسبی هست آهن چرا باید گران شود. بعضی از جماعت واقعا به دنبال گرانی هستن و از گران شدن همه چیز خوشحال میشن. انشاالله روزی می‌رسد که ما جماعت قدرت نخریدن را درک میکنیم ومیفهمیم که وقتی کالایی بیخود گران شد با نخریدنمان کمر دلالان را می‌شکنیم و مافیای گرانی را زمین گیر میکنیم.