تبعات کمبود آهن اسفنجی در بازار

تبعات کمبود آهن اسفنجی در بازار

روز گذشته به دنبال افزایش تقاضا برای آهن اسفنجی در بورس، معاملات این محصول ابطال شد که به عقیده برخی هدف از آن کاهش دامنه نوسانات بود. کاهش عرضه آهن اسفنجی که احتمالا با کمبود گاز در زمستان تشدید شود، ممکن است تراز عرضه و تقاضای این محصول را به هم بریزد که این امر طبیعتا قیمت سایر محصولات زنجیره فولاد را نیز تحت تأثیر قرار خواهد داد...

آهن پرایس: همانطور که پیش‌بینی می‌شد در نخستین روز هفته قیمت آهن آلات در برخی از حوزه‌ها افزایشی شد، اما غالب مبادی فروش ثبات قیمت داشتند و برخی محصولات نیز با کاهش قیمت همراه بودند.

بازار ارز نیز با اصلاح جزئی همراه بود و مجددا قیمت دلار از کانال 52 هزار تومانی عقب‌نشینی کرد و با هزار تومان کاهش تا مرز 51 هزار تومان رسید به طوری که هر دلار بازار آزاد در پایان روز 51 هزار و 200 تومان مبادله شد.

نگاهی به نوسانات قیمت آهن

به دنبال بروز نوسانات افزایشی جزئی در بازار آهن، قیمت میلگرد آجدار در برخی کارخانه‌ها بین 50 تا 200 تومان افزایش یافت، برخی دیگر با کاهش 100 تا 500 تومانی محصولات خود را عرضه کردند اما شمار زیادی نیز قیمت‌ها را ثابت اعلام کردند.

کف قیمت میلگرد روز گذشته در محدود 22.300 تا 22.500 اعلام شد. قیمت میلگرد آناهیتا گیلان روز گذشته با افزایش 200 تومانی عرضه شد به طوری که قیمت آن به 24.600 تومان رسید، همچنین قیمت میلگرد نیشابور هم افزایش 250 تومانی داشت و در هر کیلو 23.510 تومان اعلام شد؛ اما قیمت میلگرد ذوب آهن اصفهان بین 50 تا 100 تومان کاهش داشت و قیمت میلگرد 14 ذوبی 24.800 تومان گزارش شد.

آخرین قیمت میلگرد آجدار

قیمت میلگرد فولاد زاگرس

قیمت میلگرد میانه

قیمت میلگرد ابرکوه

قیمت میلگرد امیرکبیر خزر

22.900

22.600

22.800

22.950

 قیمت تیرآهن در بخش شاخه‌فروشی عمدتا ثابت اعلام شد اما قیمت تیرآهن ذوبی و قیمت تیرآهن ماهان در برخی سایزها حدود 10 تا 20 هزار تومان افزایش یافت.

قیمت نبشی، قیمت ناودانی و نرخ سپری هم در غالب شرکت‌ها ثابت اعلام شد اما قیمت نبشی ناب تبریز با افزایش 200 تا 300 تومانی همراه بود.

قیمت ورق سیاه در غالب کارخانه‌ها افزایش 200 تا 500 تومانی داشت؛ اما قیمت ورق گالوانیزه، قیمت ورق شیروانی و قیمت ورق استیل در غالب مبادی فروش با کاهش300 تومانی عرضه شد.

قیمت پروفیل آهنی، قیمت پروفیل زد، قیمت پروفیل در و پنجره و سایر پروفیل‌ها هم با اصلاح 300 تا 500 تومانی همراه بودند و قیمت پروفیل جهان هم ثابت اعلام شد. اصلاح قیمت قوطی پروفیل در حالی است که این محصول در برابر کاهش قیمت‌ها مقاومت می‌کرد. قیمت پروفیل 2 میل در بازار بین 38.000 تا 38.500 تومان اعلام شد که نسبت به هفته گذشته بین 400 تا 700 تومان اصلاح داشت.

قیمت لوله مبلی، قیمت لوله داربستی، قیمت لوله مانیسمان و سایر لوله‌ها هم عمدتا با کاهش 200 تا 300 تومانی عرضه شدند.

براساس گزارش‌ها همانطور که در تحلیل روز گذشته نیز اشاره شد، با توجه به تثبیت کف قیمت بازار امکان ورود تقاضا به بازار محتمل است اما از طرفی دیگر ضعف تقاضا هنوز در بازار آهن بسیار عمیق و شدید است که علت آن نبود نقدینگی به واسطه رکود بازار مسکن گزارش می‌شود.

چرا معامله آهن اسفنجی باطل شد؟

گزارش‌ها از بورس کالای روز گذشته حاکی است که حدود 67 هزار تن آهن اسفنجی عرضه شد که با توجه به حجم کم و تقاضای زیاد برای این محصول، معاملات آهن اسفنجی ابطال شد و قرار است مجددا روز دوشنبه عرضه ‌شود و معاملات شمش هم به روز سه شنبه موکول می‌شود.

بنا بر این است که از عرضه‌های شمش فولادی این هفته، در محاسبه قیمت پایه ضریب منفی 5 درصد به منفی 3 درصد کاهش یابد.

خسرو حجتی کارشناس فعال در صنعت فولاد در رابطه با کاهش عرضه آهن اسفنجی در بورس و اثرات کمبود این محصول در بازار اعلام کرد که سهمیه‌بندی این محصول در بورس کارامد نیست و میزان عرضه و تقاضا تناسبی با هم ندارد.

وی معتقد است کمبود آهن اسفنجی به هجوم مشتریان و خریداران به این بازار منجر می‌شود، به عنوان نمونه افزایش تقاضا برای این محصول، شرکت‌های عرضه کننده را با مشکل بارگیری مواجه کرده است.

همچنین طهمورث جوان مدیرعامل شرکت فولاد خراسان نیز در رابطه با کمبود گاز و کاهش تولید آهن اسفنجی اظهار کرد: افزایش مصرف گاز و کاهش تولید آن در چند سال اخیر به ناترازی تأمین گاز به ویژه در ایام سرد سال منجر شده که شمار زیادی از صنایع را با چالش‌هایی مواجه کرده است.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: ورود تقاضای سرمایه به بازار آهن

کمبود گاز پروسه تولید آهن اسفنجی را با مشکل مواجه می‌کند، به همین ترتیب کمبود آهن اسفنجی سایر محصولات زنجیره فولاد را نیز تحت تأثیر قرار داده و به تبع قیمت‌ نهایی این محصولات، درآمد و حاشیه سود صنایع فولادی را تحت تأثیر قرار خواهد داد.

به نظر می‌رسد هدف بازارساز از ابطال معاملات آهن اسفنجی دیروز محدودیت دامنه نوسانات و کاهش فاصله سقف و کف قیمت‌ها است.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)