تحلیل بازار آهن در فصل بهار1403

بازار آهن در فروردین ماه 1403 شاهد نوسانات متعددی بود که عمدتاً تحت تاثیر افزایش قیمت دلار و اتفاقات سیاسی رخ داد. در ابتدای فروردین، قیمت میلگرد در محدوده 26 و 27 هزار تومان بود، اما با رشد نرخ ارز، قیمت آهن نیز به طور قابل توجهی افزایش یافت و رکوردهای جدیدی به ثبت رسید.

رشد قیمت‌ها در ابتدای فروردین

مهمترین عامل افزایش قیمت‌ها در ابتدای فروردین، رشد شارپی قیمت دلار بود. قیمت دلار که در اواخر اسفند 1402 به بالای 60 هزار تومان رسیده بود، در فروردین به بیش از 70 هزار تومان نیز رسید.
تنش‌های سیاسی بین ایران و اسرائیل، محدودیت زمستانی برخی کارخانه‌ها و کاهش تولید از جمله مواردی است که به افزایش التهابات در بازار آهن دامن زد و تقاضا برای خرید به طور موقت افزایش یافت.
ثبات و کاهش قیمت‌ها در اواخر فروردین
اما در پایان این ماه با فروکش کردن التهابات سیاسی و ثبات نسبی در بازار ارز، قیمت دلار به تدریج کاهش یافت.
همچنین بازگشت اکثر کارخانه‌ها به مدار تولید و رفع محدودیت‌های زمستانی، عرضه را در بازار افزایش داد؛ علاوه‌بر این ضعف تقاضا و کاهش نقدینگی در بازار، به ویژه در بخش میلگرد، به افت قیمت‌ها منجر شد.
 

تحلیل بازارآهن در اردیبهشت ماه

نوسانات قیمت آهن آلات از ابتدای اردیبهشت ماه همسو با نرخ دلار سیر کاهشی در پیش گرفت که رکود عمیقی را در این حوزه رقم زد؛ به طوری که کف قیمت میلگرد در این ماه به 25 هزار تومان رسید و قیمت دلار نیز عمدتا در کانال 58 هزار تومان در نوسان بود.
اما در پایان اردیبهشت ماه با انتشار خبر سقوط بالگرد حامل رئیس جمهور و هیأت همراه و شهادت ایشان در پی این حادثه، در بازار ارز و آهن ورق برگشت و روند معکوس افزایشی در پیش گرفت، اما تأثیر این واقعه در بازار پیشخور شد و بازارهای مالی به روال عادی بازگشتند.
 

تحلیل بازارآهن در خرداد ماه

با این حال ماه خرداد با افزایش تدریجی قیمت آهن آلات به ویژه قیمت میلگرد همراه بود. 
نوسانات نرخ دلار، قرار گرفتن در فصل سنتی تقاضا و نگرانی از کاهش اجباری تولید به دلیل محدودیت برق صنایع فولادی، از جمله دلایل افزایش 5 تا 7 درصدی قیمت‌ها در ماه خرداد بود.
 با وجود این، رکود سنگین در بخش ساخت‌وساز و دشوار شدن شرایط صادرات، نزدیک بودن انتخابات ریاست جمهوری در ایران و آمریکا، عمق کم بازار و سیاست‌های انقباضی بانک مرکزی به انجماد بازار در ماه خرداد و کاهش گردش پول در بازار فولاد منجرشد.
 برهمین اساس پیش بینی می‌شود در تیر ماه هم تا هنگام مشخص شدن نتایج انتخابات و سیاستهای دولت جدید، بازار آهن با رکود و سکون همراه باشد.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 5 از 5 - 1 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)