تحلیل هفتگی بازار آهن

تحلیل هفتگی بازار آهن
تحلیل هفتگی بازار آهن

به گزارش آهن پرایس در هفته گذشته شاهد بیشترین نوسان نرخ قیمت در حوزه ورق و قوطی پروفیل بودیم. دو عامل مهم در این افزایش قیمت تاثیر بسزایی داشتند؛ اولین عامل تاخیر دو ماهه (30 بهمن و 29 اسفند) در تحویل ورق های معامله شده در بورس و عامل مهم بعدی ...

به گزارش آهن پرایس در هفته گذشته شاهد بیشترین نوسان نرخ قیمت در حوزه ورق و قوطی پروفیل بودیم. دو عامل مهم در این افزایش قیمت تاثیر بسزایی داشتند؛ اولین عامل تاخیردو ماهه (30 بهمن و 29 اسفند) در تحویل ورق های معامله شده در بورس و عامل مهم بعدی عدم فروش فولاد گیلان و اکسین بود که همین امر موجب کمبود ورق و به دنبال آن افزایش تقاضا و نهایتا افزایش قیمت ها شد.

در بورس کالا  در دوهفته هفته اخیر قیمت اعلامی ورق به 6200 رسید که نسبت به آخرین معامله، رشد 500 تومانی را تجربه کرد. همین افزایش قیمت باعث شد که مصرف کننده ی نهایی با قیمت نهایی 6800 رو به رو شود. ناظران بورس این معاملات را باطل اعلام کرده و تاریخ بعدی معاملات را به دو روز بعد موکول کردند اما در بورس روز چهارشنبه هفته گذشته هیچ تغییری در روند معاملات اتفاق نیفتاد و تنها نوع پرداخت از نقد به نسیه تغییر کرد و تا حدودی باعث جلوگیری از روند افزایشی قیمت ها شد.

 برخی از افراد فعال در بازار تصور می‌کنند، با کاهشی که در معاملات روز چهارشنبه داشتیم، با اینکه ترمز رشد قیمت‌ها کشیده شده اما کاهش مجدد در کار نخواهد بود؛ بنابراین از سوی برخی تامین‌کننده‌ها، شاهد مقاومت‌هایی نسبت به کاهش خواهیم بود. از طرفی برخی دیگر تحلیل می‌کنند که بعد از انجام معاملات روز چهارشنبه، انباردارها تحت فشار عدم خریدِ مردم قرار گرفته اند بنابراین مجبور می‌شوند بارهای دپویی خود را به بازار بیاورند و در نهایت به همان قیمت معاملات هفته های قبل تر به فروش رسانند. حالت سومی هم وجود دارد که قیمت کاهشی می‌شود اما نه به یکباره و در حد ۱۰۰۰ تومان! چراکه وقتی زمان تحویل ورقی که با ارزش افزوده‌اش، ۵۲۰۰ تومان در بورس خریداری شده، آخر امسال باشد، منطقی نیست کسانی که در معامله قبلی، ورق را ۵۷۰۰ خریداری کرده‌اند و تاریخ تحویل نزدیک‌تری هم نسبت تاریخ تحویل معاملات چهارشنبه دارند، بارهای خود را با ضرر در بازار به فروش برسانند. احتمال روند کاهشی برای ورق دور از ذهن نیست اما نه روی قیمت ۵۷۰۰ تومان بلکه نمودارهای قیمت ورق به ما نشان می‌دهند که کف حمایتی تشکیل شده برای خرید ورق، روی ۶۱۰۰ هزار تومان بوده؛ بنابراین احتمال متوقف شدن در این قیمت بیشتر است در حالی که همچنان قیمت ها افزایشی است و نرخ آن در محدوده 7300 تا 7500 تومان می باشد.

در هفته قبل بازار پروفیل نیز متاثر از بازار ورق، دچار التهاب شده بود؛ به گونه‌ای که قیمت پروفیل دو میلیمتر نیز، میانگین روزی بین ۵۰ تا ۱۰۰ تومن افزایش یافت و در مجموع نسبت به دو هفته قبل ۴۰۰ تومان افزایش پیدا کرده بود. در پروفیل‌های ضخیم‌تر جهش قیمت بیشتر بود به طوری‌ که در مقایسه با هفته قبل ۸۰۰ تومان رشد داشت. بنابراین قیمت‌ها در بازار پروفیل به خصوص در ضخیم‌ بارها امکان افزایش بیشتر را ندارد، به عبارت دیگر پروفیل ظرفیتِ افزایش بیشتر را ندارد. این روزها، بازار ورق سیاه از سه جهت از هر زمان دیگری ملتهب‌تر است: 1. کمبود اسلب 2. نوسانی بودن دلار 3. افزایش قیمت‌های جهانی

برای درک بهترِ مورد اول، یعنی کمبود اسلب، نگاهی به آمار شرکت فولاد خوزستان در آذرماه می‌اندازیم. نکته جالب در آمار تولید فولاد خوزستان این بوده که این شرکت در ۹ ماهه امسال کمتر از مدت مشابه پارسال، اسلب و به جای آن بیشتر بیلت تولید کرده که ناشی از مشکلات و تخفیف‌های بیشتر در فروش اسلب به خصوص در بخش صادرات بوده است.

اما به آذرماه که نگاه می‌کنیم، حجم تولید اسلب نسبت به آبان‌ماه سه درصد رشد داشته و با اینکه تقاضا برای اسلب بیداد می‌کند اما در این ماه از کل حجم تولید اسلب، تنها ۶۹%‌ آن به فروش رفته است. از طرفی با بررسی دقیق‌تر آمار فروش این شرکت هم می‌بینیم که علاوه بر کاهش ۱۰ هزار تنی عرضه اسلب در بازار داخلی، فروش اسلب در بخش صادرات هم به صفر رسیده است. دلیل اصلی کاهش صادرات اسلب هم، به همان مشکلات فروش اسلب نسبت به بیلت برمی‌گردد اما کم شدنِ فروشِ اسلب در بازار داخلی با وجود تولید بیشتر، توجیهی به جز انبارکردن و ایجاد جو و التهاب در بازار ندارد.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)