تحولات اخیر بازار آهن

تحولات اخیر بازار آهن
تحولات اخیر بازار آهن

آهن پرایس: بازار آهن کشور بیش از آن که متاثر از نوسانات ملایم این روزهای نرخ دلار باشد، متاثر از افزایش قیمت محصولات فولادی در بازارهای جهانی در هفته‌های گذشته است. به نحوی که فعالان بازار فولاد می‌دانند که اگر در همین یکی دو روز آینده نرخ محصولات صادراتی منطقه CIS در...

آهن پرایس: بازار آهن کشور بیش از آن که متاثر از نوسانات ملایم این روزهای نرخ دلار باشد، متاثر از افزایش قیمت محصولات فولادی در بازارهای جهانی در هفته‌های گذشته است. به نحوی که فعالان بازار فولاد می‌دانند که اگر در همین یکی دو روز آینده نرخ محصولات صادراتی منطقه CIS در گزارشات جدید متال بولتن با شدت زیادی کم نشود، احتمالا شاهد رشد 1500 تا 2500 تومانی قیمت پایه شمش بلوم و سبد مخلوط میلگرد در معاملات بورس کالا از هفته سوم دی‌ ماه به بعد خواهیم بود. 

در چنین وضعیتی نوردکاران که درهفته گذشته به دلیل نداشتن کشش کافی بازار نتوانستند نرخ محصولات خود را بالا بکشند و فاصله میان قیمت‌های کنونی اجناس خود را با نرخ‌های آتی بورس کالا جبران کنند، از این هفته با وجود این که تقاضای واقعی بازارهمچنان بسیار ضعیف است، دوشادوش یکدیگر اقدام به افزایش نسبتا شدید قیمت اجناسشان کرده‌اند و در این روزهای آشفته، با ترفندهایی مثل بستن سریع فروش یا اعلام قیمت‌های دوم و سوم سعی در دامن زدن به التهابات بازار دارند. 

البته اگر قیمت دلار نیمایی یا نرخ محصولات صادراتی منطقه CIS در دو هفته آینده با کاهش شدیدی مواجه نشود، طبیعتا بازهم شاهد افزایش بیشتر قیمت‌های اعلامی خواهیم بود. نکته مهم اما اینجاست که نودرکاران به‌ ویژه واحدهای خصوصی از دو هفته زودتر به استقبال قیمت‌های بالای آتی رفته‌اند و آن‌طور که فعالان بازار یا مبادی رسمی فروش واحدهای نوردی به ما خبر داده‌اند، این روزها کسی خریدار اجناسشان نیست. 

اما تنها اتفاق خوب بازار آهن این بود که در معاملات بورس کالا شاهد افت 11 تا 14 درصدی قیمت‌های کشف‌ شده برای ورق گرم نسبت به هفته گذشته بودیم و همین مساله می‌تواند حداقل برای یک هفته بازار لوله و پروفیل را آرام نگه دارد. اما همین که هنوز هم بخش زیادی از تولیدکنندگان ورق گرم، از عرضه محصولات خود در بورس کالا پرهیز می‌کنند، جای ابهام بسیاری دارد و قطعا سوداگران بازار ورق بیش از همه از تداوم این عرضه نکردن‌ها خوشنود خواهند شد.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)