تخلیه حباب قیمت آهن اصفهان

تخلیه حباب قیمت آهن اصفهان

روز گذشته تغییرات قیمت آهن کیلویی چندان قابل توجه نبود؛ همچنان ثبات و سکوت همراه با ادامه کاهش قیمت‌ها در برخی از مبادی فروش حول ۱۰۰ تا ۳۰۰ تومان شنیده می‌شد و مدتی است شاهد تخلیه حباب و ریزش قیمت محصولات فولادی به ویژه در محصول تیرآهن اصفهان هستیم...

آهن پرایس: جو آرام و ثابتی که بر بازار آهن حکمفرما بود روز گذشته نیز تداوم داشت و قیمت روز آهن همسو با نرخ دلار، در شمار زیادی از مبادی فروش با کاهش نسبی همراه بود.

بازار ارز نیز روز گذشته کمی عقب‌نشینی کرد و از مرز 50 هزار تومان به مرز 49 هزار تومان رسید به طوری که هر دلار در بازار آزاد 49 هزار و 150 تومان مبادله شد.

بررسی نوسانات قیمت آهن آلات

روز سه شنبه به دنبال تداوم روند ثابت و کاهشی در کلیه حوزه‌ها، قیمت روز میلگرد آجدار در غالب شرکت‌ها ثابت بود و شماری از مبادی فروش هم با کاهش 100 تا 300 تومانی اعلام قیمت کردند؛ طبق شنیده‌ها در برخی شرکت‌ها کف قیمت میلگرد به کانال 23 هزار تومانی رسیده و در بازار حدود 23600 تا 25500 تومان گزارش می‌شود، قیمت متوسط این محصول هم 24600 تومان برآورد شد.

قیمت روز تیرآهن در بخش شاخه‌فروشی نیز غالبا با ثبات قیمت همراه بود اما قیمت آهن اصفهان و فولاد یزد در برخی سایزها کاهش 10 الی 80 هزار تومانی داشت.

قیمت پروفیل در و پنجره، قیمت پروفیل مبلی و انواع پروفیل‌ها در کلیه مبادی فروش ثبات داشتند همچنین قیمت لوله مبلی، لوله صنعتی و سایر لوله‌ها هم در همه کارخانه‌ها ثابت اعلام شدند.

قیمت روز نبشی، ناودانی ایرانی و اروپایی نیز در عمده کارخانه‌ها بدون تغییر بود اما قیمت نبشی ناب تبریز در برخی ضخامت‌ها با کاهش 100 تا 500 تومانی همراه بود.

قیمت روز ورق آهنی در بسیاری از مبادی فروش 100 تا 500 تومان کاهش داشت اما قیمت ورق سیاه اکسین تغییر نداشت. قیمت ورق رنگی گالوانیزه، ورق روغنی و سایر ورق‌های سرد در همه مبادی فروش ثابت اعلام شد.

طبق آمار موجود نوسانات چندانی در بازار آهن مشاهده نمی‌شود و ریزش قیمت‌ها در برخی شرکت‌ها مانند ذوب آهن، که موجب تخلیه حباب این مقاطع در بازار، از محدود شدن کد بورسی نهنگهای بازار و سامانه جامع تجارت نشأت می‌گیرد به طوری که در هفته‌های اخیر به ویژه در دو ماه گذشته شاهد ریزش شدید قیمت تیرآهن اصفهان هستیم. به عنوان مثال قیمت تیرآهن 14 ذوبی که در اوایل اردیبهشت 1402 در هر شاخه 5 میلیون و 500 هزار تومان اعلام می‌شد روز گذشته 4 میلیون و 170 هزار تومان برآورد شد این درحالی استکه دربهمن سال گذشته هر شاخه تیر 14 به بیش از 7 میلیون تومان رسیده بود.

گزارش‌ها از بورس کالای امروز حاکی است که حدود 480 هزار و 287 تن محصول فولادی عرضه می‌شود؛ از این میزان 409 هزار و 929 تن به میلگرد اختصاص دارد که قیمت آن 22 هزار و 374 تومان در نظر گرفته شده است. حجم عرضه میلگرد در بورس امروز 40 درصد و نرخ آن نیز 0.3 درصد افزایش دارد.

همچنین حدود 1314 تن نبشی با قیمت 22 هزار و 184 تومان عرضه می‌شود و حجم ناودانی و تیرآهن هم به ترتیب حدود 8225 تن و 38 هزار و 919 تن گزارش شده است. حجم عرضه ورق گرم نیز 21 هزار و 900 تن است.

نکته قابل توجه در بورس کالای امروز عرضه بی‌سابقه میلگرد است. به نظر می‌رسد بالاتر بودن نرخ میلگرد بورسی از میلگرد بازار آزاد و همچنین عدم اقبال عرضه‌ها در مواجهه با تقاضا، فرصتی برای جبران حجم عرضه‌های تکلیفی به تعویق افتاده به شمار می‌رود.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: تحمیل رکود به بازار آهن

همچنین به نظر می‌رسد تعمیق رکود در بازار فولاد و عرضه قابل توجه میلگرد در بورس کالا عمدتا از کمبود نقدینگی و افت معاملات نشأت گرفته که نتیجه آن به ریزش شدید تقاضا و توقف معاملات منجر شده است.

بازار فولاد در دو ماه گذشته به شدت تحت فشار بوده است که عامل آن ریزش تقاضا، خروج سرمایه از بازار آهن و افزایش فروش‌های اعتباری است.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 3 از 5 - 2 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)