تداوم افزایش قیمت مسکن

تداوم افزایش قیمت مسکن
تداوم افزایش قیمت مسکن

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار مسکن، نرخ نوسانی ارز و روند رو به نزول بورس، مسکن را به یک صندق سرمایه گذاری ایمن بدل کرده است به طوری که نقدینگی هایی که باید در اختیار بورس قرار بگیرد و در جهت رونق تولید استفاده شود همگی در بخش مسکن حبس شده است ...

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار مسکن، نرخ نوسانی ارز و روند رو به نزول بورس، مسکن را به یک صندق سرمایه گذاری ایمن بدل کرده است به طوری که نقدینگی هایی که باید در اختیار بورس قرار بگیرد و در جهت رونق تولید استفاده شود همگی در بخش مسکن حبس شده است که نتیجه آن دو مشکل بزرگ را برای کشور ایجاد کرده است: افزایش قیمت مسکن بخصوص در کلان شهر ها و کمبود مسکن در سطح کشور نسبت به میزان جمعیت و تقاضا. 

براساس گزارش بانک مرکزی، رشد ۱۰درصدی قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در شهر تهران در هر ماه به یک روند تبدیل شده است و گویا قرار نیست مانعی بر سر راه این افزایش قیمت افسارگسیخته قرار بگیرد. نکته جالب اینجاست که بخش مسکن از مواردی می باشد که در حیطه اختیار وزارت راه و شهر سازی است اما وقتی موارد این چنینی را از بانک مرکزی میشنویم کاملا مشهود می شود که خود بانک مرکزی از بخش مسکن به عنوان یک صندق سرمایه گذاری استفاده می کند و تا زمانی که منفعت دولت در بخش مسکن باشد بعید است شاهد تغییر جدیدی در ساختار اقتصادی پیش رو در زمینه بازار های سرمایه باشیم چرا که بررسی چند ماه نخست سال تأییدکننده این مسئله است.

 بر این اساس در فروردین‌ ماه امسال، متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی ۱۵میلیون و ۳۰۰ هزار تومان بود. در ماه بعد این قیمت با افزایش ۱۱درصدی به متوسط هر مترمربع ۱۶میلیون و ۹۷۰هزار تومان رسید. خردادماه نیز با رشد ۱۱/۶ درصدی این قیمت به نزدیک متوسط ۱۹ میلیون تومان در هر مترمربع رسید و حالا میانگین قیمت، چیزی در حدود  24میلیون تومان می باشد. 

بانک مرکزی در جدیدترین گزارش خود از تحولات بازار معاملات مسکن شهر تهران در سال۹۹، وضعیت بازار در مرداد ماه را بررسی کرده است. براساس این گزارش، خریداران در مرداد ماه برای خرید و فروش هر مترمربع واحد مسکونی، متوسط ۲۳میلیون و ۱۰۰هزار تومان هزینه کرده‌اند که نسبت به ماه قبل ۱۰/۵ درصد و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۷۷/۴ درصد بیشتر بوده است.

اکنون برگشت بازار بورس در ۲ ماه گذشته، کاهش شاخص و بازدهی منفی، جمعیت زیادی را غافلگیر کرده و به دغدغه جدید اقتصادی و اجتماعی تبدیل شده است. ردیابی خریداران مسکن در معامله ‌های گذشته از فعال ‌ترشدن تقاضای سرمایه‌ای ملک حکایت دارد و به ‌این ‌ترتیب تقاضای غیرمصرفی در بازار مسکن که هم بر حجم معامله‌ها اثر فزاینده گذاشته هم بر قیمت آپارتمان‌ها، از ابتدای سال با موتور «بورس» درحال شارژ است.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)