تداوم بی نظمی در بازار فولاد

تداوم بی نظمی در بازار فولاد
تداوم بی نظمی در بازار فولاد

آهن پرایس : دومین روز از یازدهمین گردهمایی چشم‌انداز صنعت فولاد و سنگ‌آهن ایران با گفت و گویی اختصاصی در رابطه با اصلی ترین دغدغه ها و مشکلات صنعت فولاد و صنایع وابسته تشکیل شد که هدف از برگزاری این همایش بررسی نکات مثبت و منفی آیین نامه ها و مقررات مختلف و...

آهن پرایس : دومین روز از یازدهمین گردهمایی چشم‌انداز صنعت فولاد و سنگ‌آهن ایران با گفت و گویی اختصاصی در رابطه با اصلی ترین دغدغه ها و مشکلات صنعت فولاد و صنایع وابسته تشکیل شد که هدف از برگزاری این همایش بررسی نکات مثبت و منفی آیین نامه ها و مقررات مختلف و قیمت‌گذاری دستوری محصولات فولادی و همچنین مسائل و مشکلات عرضه و فروش محصولات فولادی در بورس کالا با حضور فعالان حلقه‌های مختلف زنجیره آهن و فولاد و مدیران وزارت صمت و بورس کالا برگزار شد. 

در این نشست از مهم ترین اقدامات برای تنظیم بازار میان فعالان زنجیره و اجتناب از ورود مسئولان دولتی به قانون‌گذاری برای بازار فولاد و تعیین قیمت در بازاری شفاف تاکید شد.

سیداحمد رضوی نیک، رئیس انجمن نوردکاران در این همایش به سابقه طولانی زنجیره فولاد در کشور اشاره کرد و گفت: زنجیره فولاد در ایران سابقه‌ای 50‌ساله دارد و تلاش حلقه‌های مختلف این زنجیره ظرف سال‌های گذشته چه در بخش خصوصی و بخش دولتی باعث شده تا امروز ایران در رتبه دهم تولید فولاد دنیا قرار گیرد و نگرانی در زمینه تامین سنگ آهن این زنجیره نیز در کشور وجود ندارد.

وی ادامه داد : از مهم‌ترین مشکلات حال حاضر در زنجیره فولاد کشور نبود مسئول در داخل این بخش، دخالت‌های بخش دولتی و عدم فراهم سازی زیرساخت های مناسب جهت توسعه این صنعت در کشور است. در 7 سال گذشته، شاهد تغییر حداقل 7 وزیر و سرپرست در وزات صمت به‌عنوان مسئول بخش آهن و فولاد کشور بودیم که همین موضوع موجب بی نظمی در این صنعت و سایر بخش‌های زیرمجموعه صنعت فولاد کشور شده است.

رضوی نیک اظهار کرد : طی این سال‌ها شاهد تصویب دستورالعمل‌های خلق‌الساعه و مصوباتی برای زنجیره فولاد بودیم که نه‌ تنها این مصوبات در یک راستا نبودند که هریک دیگری را نیز نقض می‌کرد.

در ادامه میتوانید این خبر را نیز مطالعه کنید : ناکارآمدی شیوه نامه فولادی

رئیس انجمن نوردکاران در ادامه به ظرفیت بخش نورد کشور اشاره کرد و گفت: با وجود این که ظرفیت واحد نورد در کشور حدود 30 میلیون تن است اما میزان تولید در این بخش حداکثر به 11 تا 12 میلیون تن محصول در سال می‌رسد و صادرات این بخش نیز رقم نسبتا اندکی است. در حالی که با داشتن برنامه مناسب و ایجاد و پویا سازی بخش بیشتری از ظرفیت واحدهای نورد می‌توان میزان صادرات این بخش را به حدود 7 میلیون تن محصول نیز رساند. اما روند عملکرد ما در این زنجیره و صادرات شمش موجب شده که فضا بر صادرات محصولات نوردی کشور تنگ شود.

در حال حاضر عراق تعرفه 100 دلاری روی مقاطع طویل فولادی ایران وضع کرده، در حالی که چنین تعرفه‌ ای برای تولیدکنندگان ترکیه وجود ندارد. این تعرفه نتیجه خام‌فروشی و ارزان‌فروشی شمش فولاد ایران است که باعث شده کشورهای اطراف ایران نوردکار شوند. درحالی که در برخی مقاطع، شمش فولاد با بهایی گران‌تر از قیمت جهانی در بازار داخل فروخته شده، همین محصول با قیمتی تا 100 دلار کمتر در اختیار خریداران کشورهای همسایه و حوزه خلیج فارس قرار گرفته است.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)