ترجیح تولیدکنندگان بر عرضه در بازار

ترجیح تولیدکنندگان بر عرضه در بازار
ترجیح تولیدکنندگان بر عرضه در بازار

بنابر گزارش تحلیل گران آهن پرایس در خصوص وضعیت بازار فولاد، براساس آمار های رسمی ارائه شده میزان تولید فولاد در کشور در سال گذشته نزدیک به 28 میلیون تن بوده است که تنها بخش اندکی از آن در بورس کالا معامله می ‌شود. در همین رابطه رئیس انجمن تولید کنندگان و صادر کنندگان سنگ...

بنابر گزارش تحلیل گران آهن پرایس در خصوص وضعیت بازار فولاد، براساس آمار های رسمی ارائه شده میزان تولید فولاد در کشور در سال گذشته نزدیک به 28 میلیون تن بوده است که تنها بخش اندکی از آن در بورس کالا معامله می ‌شود. در همین رابطه رئیس انجمن تولید کنندگان و صادر کنندگان سنگ آهن ایران، از 27 تا 28 میلیون تن تولید کشور در سال گذشته کمتر از سه میلیون تن آن در بورس کالا عرضه شد.

از این رو بنا بر اظهارات کارشناسان و مسئولان بازار فولاد، حدود 35 درصد از تولید فولاد کشور وارد بورس کالا می‌شود. این موضوع در حالی است که طبق قانون تولیدکننده‌ های بالا دستی و میان دستی موظفند کف عرضه در بورس کالا را رعایت کنند، ولی بررسی عملکرد بازار نشان می ‌دهد که کف عرضه در بسیاری از موارد نادیده گرفته شده است.  در واقع در شرایطی که به‌ دلیل رشد نرخ ارز، قیمت‌ ها در بازار آزاد بالا رفته است، برخی از تولید کننده‌ ها ترجیح می ‌دهند که به جای بورس، محصول خود را در بازار عرضه کنند! مشکلی که نیازمند نظارت وزارت صمت است.

در مجموع با توجه به اهمیت و نفوذی که فولاد در سایر صنایع دارد، هر تصمیمی در سایر بخش ‌ها نیز اثر خواهد داشت. محصولات فولادی به طور مستقیم بر بازار های مسکن، لوازم خانگی و خودرو تأثیر دارد و هر تغییر قیمتی به افزایش قیمت تمام شده این بازارها منجر خواهد شد. علاوه بر این با توجه به اینکه فولاد سازان در بورس اوراق بهادار جزو نمادهای شاخص ساز بازار هستند، تصمیمات مهم در بورس اوراق بهادار نیز اثر خواهد داشت، ارز آوری صادرات این محصولات نیز یکی از مواردی است که در شرایط فعلی و پر نوسان بازار ارز می‌ تواند نقش مهمی در تصمیم‌ گیری در این باره داشته باشد.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)