تشدید نظارت مجلس بر بازار مسکن

تشدید نظارت مجلس بر بازار مسکن
تشدید نظارت مجلس بر بازار مسکن

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار مسکن، سه مسئله اصلی مورد بحث این روز های مجلس یازدهم تولید ارز و مسکن می باشد که از ابتدای فعالیت بهارستان به ریاست آقای دکتر قالی باف در دستور کار جدی قرار گرفته است. طرح مالیات بر املاک خالی نیز نتیجه اولین تلاش های بهارستانی ها بود ...

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار مسکن، سه مسئله اصلی مورد بحث این روز های مجلس یازدهم تولید ارز و مسکن می باشد که از ابتدای فعالیت بهارستان به ریاست آقای دکتر قالی باف در دستور کار جدی قرار گرفته است. طرح مالیات بر املاک خالی نیز نتیجه اولین تلاش های بهارستانی ها بود که در ابتدا رکود شدیدی را بر بازار مسکن اعمال کرد اما سپس به علت موردی بودن بسیاری از املاک و کش و قوس های قضایی کار را به جایی کشید که عملا میتوان گفت نتیجه این طرح را در سال های آینده باید دید. 

اما با این حال جنب و جوش مجلس برای رسیدگی به وضعیت بازار مسکن هنوز آن طور که باید و شاید به نتیجه نرسیده است. در خصوص تغییر قیمت مسکن نیز به نظر می‌رسد تا پایان سال 99 تغییر چندانی نداشته باشیم؛ زیرا التهابات این بازار از رشد نرخ ارز و نوسان بازارهای موازی نشأت میگیرد. یکی از برنامه هایی که در همه جای دنیا پیاده می شود اختصاص منابع حاصل از مالیات بخش مسکن برای احداث مسکن اقشار پایین است که در سال‌های اخیر همواره کارشناسان و فعالان بخش مسکن در ایران نیز به آن تاکید کردند. 

در این خصوص اخیراً علی نیکزاد، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفته است یکی از پیشنهادات ما در طرح جهش تولید مسکن تشکیل صندوقی برای جمع‌آوری مالیات بر عایدی مسکن است تا با ایجاد آن در سنوات آتی صندوقی برای حمایت از تولید مسکن در کشور داشته باشیم که در این راستا وزارت راه و شهرسازی اولین گروه از واحدهای مسکونی خالی از سکنه به میزان ۱۰۹ هزار واحد را برای اخذ مالیات متعلقه بر اجاره به سازمان امور مالیاتی معرفی کرد.

البته تا به این لحظه هیچ یک از طرح‌های اصلی نمایندگان مجلس یازدهم که در ماههای اخیر انتقادات زیادی به نابسامانی بازار مسکن داشتند از حد ایده و طرح فراتر نرفته است و طرح مالیات بر عایدی سرمایه که از سال ۱۳۹۴ بحث آن مطرح شده در کمیسیون اقتصادی مجلس قرار دارد. قانون مالیات بر خانه های خالی هم که به تصویب صحن علنی رسید با ۱۶ ایراد شورای نگهبان مواجه شد. که در همین هفته اخیر بنا به گفته اعضای کمیسیون عمران مجلس پس از رفع ایرادات مجدداً به شورا ارسال شده است که قاعدتا باید منتظر عملیاتی شدن آن باشیم.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)