تضعیف قدرت خرید خانه اولی ها

تضعیف قدرت خرید خانه اولی ها
تضعیف قدرت خرید خانه اولی ها

به اظهارات کارشناسان بازار مسکن می توان سال ۹۹ را عدم جهش تولید برای بازار مسکن دانست در شرایط فعلی، ارائه هرگونه پیش ‌بینی در خصوص وضعیت پیش روی بازار مسکن امر چندان آسانی نیست و ممکن است به دلیل وجود برخی نااطمینانی‌ها شرایطی کاملا متفاوت با وضعیت فعلی در ماه‌ های آینده بر بازارها از جمله...

به اظهارات کارشناسان بازار مسکن می توان سال ۹۹ را عدم جهش تولید برای بازار مسکن دانست در شرایط فعلی، ارائه هرگونه پیش ‌بینی در خصوص وضعیت پیش روی بازار مسکن امر چندان آسانی نیست و ممکن است به دلیل وجود برخی نااطمینانی‌ها شرایطی کاملا متفاوت با وضعیت فعلی در ماه‌ های آینده بر بازارها از جمله بازار مسکن حاکم شود، تحلیل‌ها و پیش‌ بینی‌ها در خصوص وضعیت پیش روی بازار مسکن با فرض ثبات شرایط و پارامترهای درونی و بیرونی بازار مسکن ارائه می‌شود، ممکن است در صورت وقوع وقایع غیرمترقبه، شرایط دیگری بر بازار جایگزین گردد.

بر اساس مولفه‌ های درونی و بیرونی اثرگذار بر بازار مسکن با فرض ثبات شرایط کنونی، رشد نرخ مسکن در سال ۹۹ را نباید از حد تورم عمومی فراتر تصور نمود. از این روی رشد نرخ مسکن در سال ۹۹ نسبت به سال ۹۷ حداکثر معادل ۳۰ درصد خواهد شد، بنابراین انتظار جهش قیمتی فراتر از این  برای بازار مسکن در سال جدید تقریباً امری بعید به نظر می‌رسد.
به گزارش آهن پرایس، یکی از مهم‌ترین عوامل درونی بازار مسکن که باعث محدود شدن رشد نرخ مسکن در سال جاری حداکثر به میزان تورم و حتی کمتر از آن می‌شود، وضعیت مالی و توان خرید سمت تقاضای مسکن است.  با توجه به این‌ که هم اکنون سمت تقاضای مصرفی مسکن و به خصوص خانه اولی‌ها با توان مالی تضعیف شده در بازار مواجه‌اند، انتظار می‌رود در سال 99 هم مانند سال گذشته این افراد در خرید مسکن چندان موفق نباشند. در واقع تضعیف قدرت خرید سمت تقاضای مصرفی به دلیل رشد قابل توجه نرخ مسکن طی دو سال گذشته در سال ۹۹ نیز بر حجم تقاضای مسکن اثرگذار خواهد بود. این موضوع حتی می‌تواند سایر تقاضا های موجود در بازار مسکن به خصوص تقاضای سفته بازی را تحت تاثیر قرار بدهد و از میزان آن نیز بکاهد.

از سوی دیگر نیاز به واحدهای مسکونی کوچک متراژ و ارزان نرخ برای پاسخ به تقاضای آن دسته از گروه‌های مصرفی که هم چنان قادر به تامین هزینه خرید واحدهای مسکونی حداقلی هستند افزایش خواهد یافت و از این رو بهتر است سرمایه‌گذاران ساختمانی در سال ۹۹ توان فنی و مالی خود را در این زمینه به کار بگیرند، چرا که تقاضا برای خرید واحدهای مسکونی کوچک متراژ و ارزان نرخ همچنان رو به افزایش است.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)