تفاوت قیمت فولاد ایران و جهان

تفاوت قیمت فولاد ایران و جهان
تفاوت قیمت فولاد ایران و جهان

آهن پرایس : این روزها، بازار فولاد ایران متاثر از شرایط جهانی و قوانین داخلی، دچار تحولاتی شده است که مهم ‌ترین آن، پایین‌ تر قرار گرفتن نرخ فولاد از نرخ جهانی است. این اتفاق...

آهن پرایس : این روزها، بازار فولاد ایران متاثر از شرایط جهانی و قوانین داخلی، دچار تحولاتی شده است که مهم ‌ترین آن، پایین‌ تر قرار گرفتن نرخ فولاد از نرخ جهانی است. این اتفاق علی‌ رغم صعود قیمت فولاد در جهان رخ داده است که همین موضوع، پایین‌ تر بودن نرخ فولاد در ایران را تبدیل به رویدادی نادر می‌کند. همه‌گیری شیوع ویروس کرونا و تاثیرات آن بر زندگی مردم، همچنان یکی از اثرگذارترین دلایل تحولات اقتصادی در دنیاست.  به دلیل قرنطینه های طولانی و سختگیرانه، صنعت تحت تاثیر قرار گرفت و در پی آن مصرف مواد اولیه محدود شد. بسیاری از کشورها هم برای ایجاد تعادل میان عرضه و تقاضا تولید را کاهش دادند.

اما چین به این دلیل که زودتر از دیگر کشورها توانست شرایط را کنترل کند، زودتر هم به شرایط عادی بازگشت. این کشور برای تحقق رشد اقتصادی خود، منابع مالی کلانی را به صنعت تزریق کرد که همین امر موجب افزایش تقاضا در چین شد. بر اساس نیازهای این کشور، میزان تولید هم افزایش یافت اما به دلیل تقاضای زیاد، واردات قابل توجهی هم از مواد اولیه به این کشور صورت گرفت. درواقع می‌توان گفت افزایش تقاضای کشور چین در مقابل کاهش تولید درجهان منجر به افزایش بهای فولاد شده است.

رشد صعودی قیمت فولاد در دنیا، دلایل دیگری نیز دارد. سیاست‌های ضد تجاری وضع شده در آمریکا که متاثر از شرایط کروناست، باعث افزایش ناگهانی قیمت شده است. فدرال رزرو آمریکا نرخ بهره را صفر درصد تعیین کرده است که باعث خروج پول از بازار سهام این کشور شده و از سویی دیگر افزایش قیمت مواد اولیه را به دنبال داشته است.

اما برخلاف بازار جهانی قیمت فولاد  در ایران با کاهش رو به رو شده است که دلایل زیادی باعث به وجود آمدن این شرایط شده است. از مهم ‌ترین آن‌ها، شیوه نامه تازه وزارت صمت است که قیمت پایه را ۸۰ درصد قیمت جهانی معامله شده در هفته گذشته اعلام می‌کند. از سویی دیگر فضای روانی حاکم شده در ایران پس از پیروزی بایدن در انتخابات آمریکا، باعث شده که آینده بازار در هاله‌ای از ابهام قرار بگیرد و بسیاری از فعالان صنعت منتظر ثبات تازه‌ای در اقتصاد ایران بمانند. همین موضوع باعث رکود در بازار فولاد شده است.

از سویی دیگر فصل پاییز و زمستان، همیشه فصل کاهش تقاضای تولیدات فولادی بوده است که تعطیلات کرونا هم بر تاثیر این شرایط افزوده همه این شرایط درکنار یکدیگر باعث شده که نرخ فولاد در ایران از نرخ جهانی جدا شود و علی رغم شیب بالای صعود نرخ جهانی، ایران در سراشیبی کاهش قیمت فولاد قرار گیرد

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)