تقسیم بندی متقاضیان مسکن

تقسیم بندی متقاضیان مسکن
تقسیم بندی متقاضیان مسکن

هرچند در بررسی های صورت گرفته در بازار مسکن به مواردی چون خانوارهای تازه تشكیل شده، خانوارهای منحل شده، استهلاک مسکن، تخریب و نوسازی و حتی كمبود موجودی فعلی مسکن، توجه می شود؛ ولی باید دقت داشت...

هرچند در بررسی های صورت گرفته در بازار مسکن به مواردی چون خانوارهای تازه تشكیل شده، خانوارهای منحل شده، استهلاک مسکن، تخریب و نوسازی و حتی كمبود موجودی فعلی مسکن، توجه می شود؛ ولی باید دقت داشت که تقاضای مسكن، دقیقا همان بخش از نیاز است كه با قدرت خرید همراه بوده وتا به بازار ورود پیدا می‌كند. قدرت خرید یا توان مالی خانوار نیز بستگی به درآمد و پس‎انداز گذشته، حال و آینده آنها دارد. در کنار بحث مالی حوزه مسکن متغییر های بسیاری  چون انتظار تغییر قیمت مسکن در آینده، نقدینگی و تورم، بازده دارایی های رقیب، تحولات جمعیتی و... بر تقاضای مسکن، اثر مستقیمی دارد. البته نکته مهم در بخش مسکن تک بعدی نبودن آن می باشد  چرا که از آن هم برای سرمایه گذاری و هم برای مصرف استفاده می شود. از این رو متقاضیان مسکن در دو حوزه مصرفی و سرمایه ای مورد بررسی قرار می گیرند.

متقاضیان مصرفیِ هدفشان ها تأمین سرپناه و محلی برای سکونت است؛ زیرا مسکن، یکی از ضروریات زندگی و کالایی فاقد جانشین است. تقاضا در این بخش، عمدتاً به وسیله خانوارهایی شكل می‌گیرد كه اولاً: ریسك‌گریزند؛ ثانیاً: به دنبال حفظ ارزش ثروت و دارایی خود در بلندمدت می‌باشند و ثالثاً: از آنجا كه به خرید مسكن، نگاهی بلندمدت دارند، بنابراین نقدشوندگی برای آن‏ها چندان با اهمیت نیست.

اما تقاضای سرمایه ای در بازار داراییِ املاک صورت می‌پذیرد. متقاضی سرمایه‌ای، با هدف بهره‌مندی از عایدی سرمایه، اقدام به خرید مسکن می کند که شامل تقاضای خرید مسكن برای استفاده غیرشخصی و تقاضای خرید مسكنِ سوداگرانه می باشد که در تقاضای خرید مسكن برای استفاده غیرشخصی انگیزه‏ هایی چون اجاره‏ داری و حفظ قدرت خرید نهفته است. متقاضیان سوداگرانۀ خرید مسكن  را نیز می‌توان به تمایل آنان براي خانه‏ های خالی، توجه به بازارهای رقیب مسکن و ورود و خروج سریع  با هدف کسب سود از نوسانات کوتاه‏ مدتِ قیمت دارایی مشخص نمود. البته نباید از تأثیرگذاري بالای  این متقاضیان بر نوسانات بازار مسکن چشم پوشی نمود.

به تحلیل آهن پرایس در اخبار بازار مسکن، با توجه به اینکه هم اکنون نسبتِ قیمتِ مسکن به درآمد خانوار، به حداکثر رسیده استف تقاضای مصرفی به شدت تضعیف شده و به تبع آن، انتظار می رود شاهد خروج اجباری سوداگران از بازار مسکن و استقرار بازار در یک ثبات نسبی چند ساله باشیم.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)