تمایل آهن‌ فروشها به ثبات قیمت‌

تمایل آهن‌ فروشها به ثبات قیمت‌

روز گذشته اکثر مقاطع فولادی در غالب مبادی فروش بدون تغییر قیمت عرضه شدند، درحالی که شماری از شرکت‌ها همچنان در کاهش قیمت آهن مداومت داشتند. بازار ارز نیز که از ابتدای هفته در کانال 30 هزار تومانی جا خوش کرده بود روز گذشته نیز در همان کانال نوسانات جزئی داشت.

آهن پرایس: روز گذشته اکثر مقاطع فولادی در غالب مبادی فروش بدون تغییر قیمت عرضه شدند، درحالی که شماری از شرکت‌ها همچنان در کاهش قیمت آهن مداومت داشتند.

بازار ارز نیز که از ابتدای هفته در کانال 30 هزار تومانی جا خوش کرده بود روز گذشته نیز در همان کانال نوسانات جزئی داشت اما نهایتا قیمت دلار در بازار آزاد حدود 30 هزار و 150 تومان به فروش رسید.

تحلیل روزانه بازار اهن

بازار آهن و فولاد روز گذشته نیز همچنان بر مدار ثبات قرار داشت و کم و بیش شاهد کاهش قیمت‌ها نیز بودیم، بر همین اساس قیمت روز میلگرد آجدار در شماری از شرکت‌ها حدود 100 الی 200 تومان کاهش داشت اما عمده مبادی فروش تغییری در قیمت‌ها اعمال نکردند، کف نرخ میلگرد در بازار روز گذشته حدود 15 هزار تومان بود که نسبت به روز دوشنبه ثبات داشت. متوسط قیمت میلگرد در روز گذشته نیز عمدتا در دامنه قیمتی 15 الی 16 هزار تومان برآورد شد که در مقایسه با روز قبل‌تر حدود 100 تومان کاهش داشت.

قیمت روز پروفیل و انواع لوله‌های گازی، داربستی و ... در عمده شرکت‌ها با کاهش 100 الی 300 تومانی همراه بود ولی چند شرکت ثبات قیمت داشتند. شنیده‌ها از بازار قوطی و پروفیل حاکی است که قیمت پروفیل ضخامت 2 میلیمتر حدود 19 هزار و 500 الی 20 هزار و 800 تومان اعلام شده است.

قیمت روز نبشی و ناودانی ایرانی نیز غالبا با ثبات قیمت همراه بودند اما کارخانه ناب تبریز حدود 100 الی 200 تومان نرخ محصولات خود را کاهش داد. قیمت تیرآهن نیز غالبا ثابت اعلام شد به طوری که تنها در بخش شاخه‌فروشی برخی شاخه‌های ذوب آهن اصفهان کاهش 20 الی 50 هزار تومانی داشت.

انواع ورق‌ها نیز نوسانی مشابه سایر محصولات داشتند، به این صورت که نرخ ورق سیاه و انواع آن در غالب شرکت‌ها کاهش 100 الی 500 تومانی داشت اما نرخ روز ورق روغنی، ورق گالوانیزه و رنگی بدون تغییر قیمت عرضه شدند.

درحالی رسانه‌ها و مسئولان نوید نزدیک شدن به توافقات برجام را می‌دهند که کلیه بازارها نیز در انتظار اعلام نتایج آن از منابع رسمی هستند. براساس گزارش‌ها امروز ساعت 11 نمایندگان مجلس با حضور وزیر امور خارجه و مذاکره‌کنندگان ارشد کشور درباره آخرین روند مذاکرات جلسه برگزار خواهند کرد و طبق گفته بلومبرگ نیز طی امروز و فردا اروپا پاسخ خود را درباره احیای برجام اعلام خواهد کرد.

علاوه‌بر جریان مذاکرات، ثبات قیمت‌های جهانی، ثبات قیمت‌های بازار داخلی را رقم زده است به طوری که نرخ شمش CIS و شمش چین نیز تغییر قیمتی نداشتند.

خبرها از بورس کالا نیز بیانگر عرضه 398 هزار و 899 تنی مقاطع فولادی است که شامل محصولاتی از جمله نبشی، ناودانی، تیرآهن و میلگرد خواهد بود. نرخ پایه میلگرد در عرضه امروز 14 هزار و 464 تومان تعیین شده که بیانگر افزایش 1/4 درصدی آن در مقایسه با آخرین عرضه است. ناودانی هم با نرخ 15 هزار و 680 تومانی حدود هزار و صد تن عرضه خواهد شد و نبشی نیز با در نظر گرفتن نرخ 15 هزار و 181 تومانی حدود 2 هزار و 425 تن خواهد بود که ظاهرا قیمت آن نسبت به آخرین عرضه افزایش 0/4 درصدی داشته است.

نرخ تیرآهن هم با افزایش 6/2 درصدی نسبت به آخرین عرضه، به قیمت 15 هزار و 626 تومان عرضه می‌شود که حجم آن نیز حدود 27 هزار و 44 تن در نظر گرفته شده است.

تقایل نرخ فولاد داخلی با نرخ جهانی

با گران شدن نرخ فولاد در بورس کالا، نرخ پایه شمش هم نسبت به نرخ صادراتی آن با افزایش 40 دلاری توأم بود. در هفته جاری شاهد عرضه شمش در بورس کالا با قیمتی 12 هزار و 160 الی 12 هزار و 900 تومانی بودیم، که نرخ آن براساس فرمول جدید بورس کالا تعیین شده بود.

با توجه به اینکه بیشترین حجم عرضه‌های هفته پیش معامله شد، این امر به افزایش کف و سقف قیمتی عرضه این هفته شمش منجر شد که با احتساب ارز نیمایی قیمتی معادل 481 دلار داشت. این در شرایطی است که هر تن شمش صادراتی 440 دلار قیمت دارد که بیانگر افزایش 40 دلاری این محصول در عرضه هفته جاری بود.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کیند: بازارهای داخلی در انتظار توافق

جدا شدن نرخ داخلی شمش از قیمت‌های جهانی حاصل تصمیمات بورس کالا است که گویا مخالفت و اعتراضی در این زمینه نیز وجود ندارد، زیرا معمولا هنگامی که نرخ داخلی پایین‌تر از نرخ جهانی باشد به اعتراض ذی‌نفعان منجر خواهد شد.

نرخ شمش فولادی در آخرین عرضه حدود 13 هزار و 100 تومان برآورد شد که با احتساب نرخ ارز نیمایی به حدود 494 دلار و 50 سنت رسید که بیانگر افزایش 12 درصدی نرخ این محصول در بازار فیزیکی، به نسبت قیمت صادراتی آن بود و درحالی بیشترین حجم عرضه شده در بورس معامله شد که بازار به ضعف شدید تقاضا و رکود دچار است؛ اما به نظر می‌رسد افزایش نرخ محصولات در عرضه‌های آتی و امکان صادرات محصولات با قیمت بالا، عاملی برای تحریک خرید شمش با قیمت بالا بود.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 3 از 5 - 2 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)