تنها اقدام برای بهبود مسکن مالیات نیست

تنها اقدام برای بهبود مسکن مالیات نیست...
تنها اقدام برای بهبود مسکن مالیات نیست

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار مسکن، به اظهارات کارشناسان بازار در مورد نواقص و چرایی اجرا نشدن قانون مالیات بر خانه‌های خالی از سال ۹۴ تاکنون، طبق ماده ۵۴ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم مصوب سال ۹۴، وزارت راه و شهرسازی فرصتی شش ماهه داشت تا طبق تبصره ۷ ماده ۱۶۹ همان قانون...

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار مسکن، به اظهارات کارشناسان بازار در مورد نواقص و چرایی اجرا نشدن قانون مالیات بر خانه‌های خالی از سال ۹۴ تاکنون، طبق ماده ۵۴ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم مصوب سال ۹۴، وزارت راه و شهرسازی فرصتی شش ماهه داشت تا طبق تبصره ۷ ماده ۱۶۹ همان قانون، پیش‌ نیاز آن یعنی سامانه ملی املاک و اسکان کشور را ایجاد کند و در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار دهد. علی رغم وجود قانون صریح، وزارت راه و شهر سازی تاکنون بعد از چهار سال این سامانه را راه‌ اندازی نکرده است. قانون مصوب سال ۹۴ ایرادات و چالش ‌های بسیاری دارد، چالش اول قانون موجود ابهامات اجرایی بوده که از جمله مهم ‌ترین این ابهامات، تعریف نشدن خانه خالی است.

مهم‌ترین چالش اجرای این نوع مالیات، نحوه شناسایی خانه‌ های خالی است و در متن قانون به مکانیزم شناسایی خانه‌ های خالی هیچ اشاره‌ای نشده و مجریان قانون نیز به راهکار عملیاتی دست پیدا نکرده بودند.از این رو درباره بازدارندگی نبودن نرخ مالیات مصوب سال ۹۴ می توان گفت: از دیگر مواردی که لازم بود در قانون اصلاح شود، نرخ و میزان مالیات تعیین شده برای این مالیات است؛ چرا که این درصدها برای واحد های گران ‌قیمت باز دارنده نیست و در صورتی که مالک آنها حتی مشمول مالیات شود، بدون آن که در کوچک‌ ترین فشار بیفتند، آن را پرداخت کرده و دوباره از عرضه ملک خالی خود اجتناب خواهند کرد.

مشمولان ۵۰ درصد مالیات بر اجاره را در سال دوم پرداخت خواهند کرد که برای واحدهای مسکونی با قیمت‌های متوسط حدود یک میلیاردی در سال تقریباً ۱.۵ میلیون تومان است که ناچیز خواهد بود و علاوه بر این با توجه به اینکه مالیات بر خانه ‌های خالی همانند مالیات بر درآمد اجاره محاسبه می‌شود از ۲۵ درصد معافیت استهلاک مالیات بر اجاره نیز بهره‌مند بوده که طبیعتاً نباید این‌طور باشد. امید بر این است با اندیشه ایی صحیح و کار آمد راه حلی مناسب جهت بهبود وضعیت جامعه اندیشه کنند.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)