توقف هیجان افزایش قیمت آهن

توقف هیجان افزایش قیمت آهن

طبق آمار روز گذشته معاملات میلگرد آجدار در بورس ضعیف بود و بیشترین معاملات به محصولات اعتباری و برخی محصولات پرطرفدار اختصاص داشته است. در نتیجه روند صعودی بازار که از معاملات شمش نشأت گرفته بود تا حدودی فروکش کرد...

آهن پرایس: روز گذشته نیز افزایش قیمت اهن الات همچنان ادامه داشت اما وزنه سنگین بازار به سمت ثبات بود و با نزدیک شدن به پایان هفته غالب زیرمجموعه‌های بازار آهن داخلی با ثبات قیمت همراه بودند.

 بازار ارز نیز نوسانات چندانی نداشت؛ در ابتدای روز قیمت دلار حدود 200 تومان کاهش داشت اما تا پایان روز مجددا به افزایش یافت و در پایان روز هر دلار بازار آزاد 49 هزار و 700 تومان مبادله شد.

بررسی نوسانات قیمت روز آهن

نوسانات قیمت روز میلگرد در غالب مبادی فروش فروکش کرد اما برخی از کارخانه‌ها بین 100 تا 200 تومان افزایش قیمت داشتند و برخی نیز حدود 50 تا 200 تومان قیمت‌ میلگرد را اصلاح کردند.

قیمت میلگرد آجدار که از کانال 23 هزار تومانی فاصله گرفته بود روز گذشته با کاهش جزئی قیمت‌ها مجددا به این کانل بازگشت و عبور کف قیمت میلگرد از مقاومت 24 هزار تومانی بسته به حجم عرضه شمش هفته آینده و میزان تقاضای ورودی بستگی است.

قیمت روز تیرآهن نیز در عمده شرکت‌ها ثابت اعلام شد قیمت تیرآهن اصفهان روز و تیرآهن ماهان در برخی سایزها افزایش 20 تا 50 هزار تومانی داشتند.

قیمت روز پروفیل ساختمانی، قیمت پروفیل سبک و سایر پروفیل‌ها هم عمدتا ثابت اعلام شدند اما قیمت پروفیل پایا اصفهان و پروفیل صدرا با افزایش 100 تا 500 تومانی عرضه شدند.

قیمت لوله مانیسمان، قیمت لوله داربستی، قیمت لوله مبلی و سایر لوله‌هی درزدار و بدون درز هم کلیه مبادی فروش ثبات داشتند.

قیمت روز ورق سیاه در اکثر کارخانه‌ها ثابت اعلام شد ما قیمت ورق سیاه کاویان با نوسانات متعددی همراه بود.قیمت روز ورق گالوانیزه رنگی، قیمت ورق روغنی، ورق استیل و سایر ورق‌های سرد حدود 500 تومان افزایش قیمت داشتند.

قیمت روز نبشی، قیمت ناودانی ایرانی و اروپایی در اکثر مبادی فروش ثابت بود اما قیمت نبشی ظهوریان و منظومه با افزایش 100 تا 300 تومانی عرضه شدند.

گزارش‌ها از بازار آهن و فولاد روز گذشته حاکی است که معاملات میلگرد آجدار در بورس کالا به طور قابل توجهی ضعیف بود بیشترین معاملات به محصولات اعتباری و برخی محصولات پرطرفدار مانند ذوب آهن اختصاص داشت که این منجر به افزایش فشار عرضه در بازار شد.

در نتیجه، روند صعودی بازار که به دلیل معاملات شمش بوجود آمده بود، توقف کرد و جو هیجانی که در بازار حاکم بود،کاهش یافت؛ ارائه تخفیفات در پیشنهادات بازار دیروز نیز افزایش یافته بود.

گزارش‌ها از معاملات بورس کالا نیز حاکی است که از محصولات عرضه شده تنها حدود 23 درصد معامله شد.

به این صورت که از کل میلگردهای موجود (168,826 تن)، 32,274 تن یعنی 19 درصد از آن به فروش رسید. قیمت میانگین موزون برای میلگرد 22 هزار و 49 تومان بود که نسبت به قیمت پایه 0.6 درصد افزایش داشت.

همچنین، 921 تن از نبشی‌ها به معامله رسیدند و با قیمت 22 هزار و 669 ریال به فروش رفتند که نشان از رشد 2.3 درصدی قیمت این محصول است. فروشندگان ناودانی‌ها نیز در امروز 260 تن از این محصول را با استقبال خوب مشتریان با قیمت 22 هزار 891 تومان عرضه کردند که 6.3 درصد بیشتر از قیمت پایه بود.پ

علاوه بر این، 25,810 تن تیرآهن در دسترس مشتریان قرار گرفت و 58 درصد از آن به فروش رسید. قیمت میانگین موزون برای تیرآهن 23 هزار و 612 تومان بود.

در نهایت، مشتریان 8 درصد ورق گرم یعنی 1,800 تن را با قیمت موزون 25 هزار و 35 تومان خریداری کردند، همچنین شمش بلوم نیز در هر کیلو حدود 21300 تا 22 هزار تومان گزارش شد و نرخ متوسط آن نیز حدود 21 هزار و 655 تومان بود که گویا نسبت روز سه شنبه افزایش 55 تومانی دارد.

در هفته جاری شاهد عرضه دو باره میلگرد در بورس کالای بودیم. نوردکاران در روزهای شنبه و چهارشنبه به فروش میلگرد در بازار فیزیکی بورس کالا پرداختند و چهارشنبه نیز بیش از 170 تن میلگرد در بازه قیمتی 21 هزار و 400 تومان تا 22 هزار تومان عرضه شد. تقاضای ثبت‌شده برای این محصول به میزان 75 هزار تن بود و در نهایت 32 هزار تن میلگرد با میانگین نرخ 22 هزار و 100 تومان معامله شد.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: میلگرد و تیرآهن در مدار رشد

با احتساب مالیات ارزش افزوده و کارمزد ارکان بورس، نرخ تمام شده فروش میلگرد از بازار فیزیکی بورس کالا 24 هزار تومان برآورد شد. در همین روز قیمت هر کیلوگرم میلگرد در بازار آزاد تهران در محدوده 24 هزار تا 24 هزار و 500 تومان قرار داشت.

 تفاوت قیمت بین بازار آزاد و بورس نشان می‌دهد که خرید از بورس برای تجار اقتصادی نیست و این عامل به رکود در بازار منجر شده است. برخی از فعالان بازار آزاد، با توجه به نرخ فروش شمش فولاد در هفته‌های اخیر، افزایش هزینه‌های تولید، کاهش تولید آهن آلات و احتمال کمبود عرضه شمش، احتمال می‌دهند که قیمت روز آهن آلات در میان‌مدت رو به افزایش باشد اما یادآوری می‌کنیم که هیچ پیش‌بینی قطعی در کشور وجود ندارد.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 5 از 5 - 1 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)