ثبات قیمت آهن در کانال فعلی

ثبات قیمت آهن در کانال فعلی

با در نظر گرفتن محدودیت‌های تعزیراتی که در دو هفته اخیر اعمال شده است، در کنار عواملی مانند اخبار سیاسی مثبت، محتمل‌ترین گزینه در هفته جاری کنترل قیمت‌ آهن آلات در کانال‌های فعلی است...

آهن پرایس: فعالیت بازار آهن و فولاد در پنجشنبه هفته گذشته با ثبات و آرامش نسبی کلیه زیرمجموعه‌های بازار داخلی پایان یافت و تنها چند نوسان جزئی در شمار محدودی از مبادی فروش مشاهده شد اما قیمت آهن کیلویی غالبا ثابت اعلام شد.

قیمت دلار هم بین دو کانال 49 و 48 هزار تومانی در رفت و آمد بود به طوری که در پایان روز پنجشنبه دلار بازار آزاد حدود 48 هزار و 800 تومان مبادله شد اما روز جمعه به‌رغم تعطیلی بازار، نرخ دلار افزایش یافت و حدود 49 هزار و 450 تومان اعلام شد.

بررسی روند نوسانات بازار آهن

به دنبال ثبات نسبی حاکم بر بازار آهن قیمت روز میلگرد در اکثر مبادی فروش بدون تغییر بود و در چند کارخانه کاهش 100 تا 200 تومانی هم مشاهده شد به طوری که کف قیمت میلگرد در محدوده 25500 تا 26 هزار تومان قرار داشت.

قیمت تیرآهن نیز در بخش شاخه‌فروشی در غالب شرکت‌ها ثابت اعلام شد؛ قیمت تیرآهن ذوب آهن اصفهان هم پس از تحرک جزئی که وسط هفته بر اثر تغییر قیمت دلار تجربه کرد اما در پایان هفته بازار آرام گرفت؛ همچنین قیمت قوطی آهن، قوطی مبلی، پروفیل دروپنجره و سایر پروفیل‌ها تقریبا در کلیه مبادی فروش ثبات داشتند؛ قیمت پروفیل 2 میلیمتر در محدوده 35 تا 36 هزار تومان گزارش شد هر چند با افزایش نسبی نرخ دلار و براساس معاملات ورق گرم در بورس کالا برخی از مبادی فروش به افزایش قیمت این محصول تمایل داشتند اما کمبود تقاضا و فضای کلی حاکم بر بازار روند قیمت‌ها را تغییر داد؛ همچنین قیمت لوله مبلی، لوله داربستی، لوله صنعتی و سایر لوله‌های درزدار و بدون درز هم عمدتا ثابت اعلام شدند.

قیمت روز نبشی، ناودانی ایرانی و اروپایی و نرخ سپری هم در کلیه شرکت‌ها ثابت بود؛ قیمت انواع ورق سرد و گرم نیز به همین منوال بود به طوری که قیمت ورق سیاه در اکثر شرکت‌ها تغییری نداشت و قیمت ورق گالوانیزه، ورق رنگی و ورق روغنی هم ثابت اعلام شدند.

همانطور که از اوضاع بازار آهن و فولاد داخلی برمی‌آید نگاه کلی بازار و فعلان این حوزه به رایزنی‌های سیاسی ایران با غرب است و خبرهایی که به طور رسمی و غیررسمی منتشر می‌شود با ارسال سیگنال‌های مثبت به طور روانی به کنترل قیمت‌ آهن در کانال‌های فعلی منجر شده است.

گفتنی است ثبات و کاهش روند بازار آهن داخلی بی‌تأثیر از اوضاع محصولات فولادی صادراتی ایران نیست، به این صورت که هر تن اسلب صادراتی ایران فوب خلیج فارس با افت 15 دلاری، با قیمت 465 دلار در هر تن و بیلت صادراتی ایران 50 سنت افزایش یافت و با نرخ میانگین 490 دلار مبادله شد؛ علاوه بر این بیلت صادراتی منطقه CIS بدون تغییر، با نرخ 520 دلار به ازای هر تن مبادله شد، در حالی که اسلب صادراتی این منطقه تغییری نداشت و به قیمت 515 دلار در هر تن به فروش رسید.

گفتنی است بنا به اظهار محمدصادق چیت‌ساز عضو هیأت مدیره اتحادیه صنفی آهن و فولاد تهران، با در نظر گرفتن محدودیت‌های تعزیراتی که در دو هفته اخیر اعمال شده است، در کنار سایر عواملی که ذکر شد، احتمال کنترل قیمت‌ها در کانال‌های فعلی محتمل است.

همچنین شمش بلوم در هفته گذشته در هر کیلو حدود 22 هزار و 600 تومان به فروش رسید که به نظر می‌رسد قیمت میلگرد 14 تا 25 بنابر نرخ شمش، در همین محدوده 25500 تا 26 هزار تومان باقی بماند.

گزارش‌ها از بورس کالا حاکی است که امروز حدود 2 میلیون و 298 هزار و 276 تن محصول فولادی در بورس کالا عرضه می‌شود؛ از این میزان حدود 36 هزار و 440 تن شمش بلوم عرضه اختصاص دارد که قیمت آن 23 هزار و 843 تومان در نظر گرفته شده است. گفتنی است در مقایسه با عرضه هفته گذشته قیمت این محصول حدود 0.3 درصد و حجم آن نیز حدود 22 درصد کاهش داشته است. حدود 128 هزار تن آهن اسفنجی عرضه می‌شود که کف قیمت آن 12 هزار و 798 تومان در نظر گرفته شده است.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: کنترل قیمت آهن توسط بازارساز

همچنین حدود هزار و 886 تن نیز تیرآهن عرضه می‌شود که نرخ پایه این محصول هم حدود 24 هزار و 178 تومان تعیین شده که بیانگر افزایش 3 درصدی قیمت تیرآهن در مقایسه با عرضه هفته گذشته است، همچنین حجم این محصول در عرضه امروز حدود 51 درصد کاهش یافته است. سایر محصولات فولادی بورسی امروز شامل میلگرد کلاف و آلیاژی، تیرآهن، ناودانی، ورق سرد خودرو، ورق سرد لوازم خانگی، ورق گرم خودرو، سنگ آهن و ... است.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 5 از 5 - 2 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)