خانه های خالی، معمای پیچیده بازار مسکن

خانه های خالی، معمای پیچیده بازار مسکن
خانه های خالی، معمای پیچیده بازار مسکن

بنابر گزارش تحلیل گران آهن پرایس در خصوص وضعیت بازار مسکن، بازار مسکن ایران از عوامل متعددی تاثیر می‌پذیرد که گستره آن از نوسانات قیمت در بازار های اقتصادی دیگر تا فعالیت سوداگران، دلالان، خانه‌ های خالی، عدم تناسب عرضه و تقاضا، عدم تولید مسکن متناسب با برنامه‌ ها و…

بنابر گزارش تحلیل گران آهن پرایس در خصوص وضعیت بازار مسکن، بازار مسکن ایران از عوامل متعددی تاثیر می‌پذیرد که گستره آن از نوسانات قیمت در بازار های اقتصادی دیگر تا فعالیت سوداگران، دلالان، خانه‌ های خالی، عدم تناسب عرضه و تقاضا، عدم تولید مسکن متناسب با برنامه‌ ها و… را در بر می‌گیرد. چند دهه است که از خانه ‌های خالی به‌ عنوان یکی از عوامل موثر در نابسامانی  ‌های بخش مسکن کشور یاد می شود.
نمایندگان مجلس در دوره‌ های مختلف و وزاری سابق و حاضر مسکن و راه و شهرسازی طی سال‌ های اخیر همواره بر ضرورت ورود این واحد ها به بازار مسکن با هدف ساماندهی بخشی از نیاز کشور به خصوص در کلانشهر ها تاکید داشته و دارند؛ اما در عمل اتفاق خاصی به جز اظهار نظرهای متعدد مسئولان و افراد ذی‌ ربط در این رابطه دیده نشده است. فارغ از این ماجرا، شاید مهم‌ ترین موضوعی که ورود خانه ‌های خالی به بازار مسکن را با مانع روبرو کرده مربوط به نحوه شناسایی این واحد های مسکونی باشد. واقعیت آن است که تاکنون مکانیزم مشخصی برای این کار از سوی دستگاه ‌های ذی‌ ربط از جمله وزارت راه و شهر سازی ارائه نشده است.
بازار مسکن چه در حوزه خرید و فروش مسکن و چه در بخش اجاره‌ بها مسکن از اوایل سال گذشته تا امروز دچار افزایش قیمت ‌های نجومی شده، داستانی که باعث شده مدت زمان خانه‌دار شدن برای یک خانوار ایرانی به حدود ۴۳ سال افزایش یابد. از سوی دیگر مستاجران نیز هم ‌اکنون حدود ۵۰ درصد از درآمدهای خود را به تامین مسکن اختصاص می‌دهند که به نظر می‌رسد طی ماه ‌های آینده این درصد افزایش یابد. در این شرایط به ‌طور قطع ورود خانه‌ های خالی در سطح کشور به خصوص در کلان شهرهایی مانند تهران به بازار مسکن می‌تواند با تعادل بخشی به عرضه و تقاضا، قیمت‌ ها را نیز تعدیل می‌کند. در حال حاضر گفته می‌ شود حدود ۲.۵ میلیون واحد مسکونی خالی از سکنه در کشور وجود دارد که سهم تهران بیش از یک پنجم این رقم است.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)