خروج بازار مسکن از رکود

خروج بازار مسکن از رکود
خروج بازار مسکن از رکود

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار مسکن، قیمت مسکن پس از آن‌که سر به فلک کشید، ظاهرا با توقف رشد در کلان شهر ها مواجه شده و حالا دولت باید برای رکودی که کارشناسان زمان آن را چهار تا پنج سال عنوان می‌کنند برنامه داشته باشد، تولید مسکن استیجاری، شکستن قیمت زمین و ارایه مشوق به سازندگان از جمله پیشنهادات کارشناسی است...

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار مسکن، قیمت مسکن پس از آن‌که سر به فلک کشید، ظاهرا با توقف رشد در کلان شهر ها مواجه شده و حالا دولت باید برای رکودی که کارشناسان زمان آن را چهار تا پنج سال عنوان می‌کنند برنامه داشته باشد، تولید مسکن استیجاری، شکستن قیمت زمین و ارایه مشوق به سازندگان از جمله پیشنهادات کارشناسی است.

بازار مسکن شهر تهران پس از آن‌ که به میانگین متری ۱۳.۵ میلیون تومان رسیده وارد کسادی عمیقی شده است، چرا که معاملات ۶۵ درصد نسبت به تیر ماه سال قبل کاهش یافته است. پیش‌ بینی می‌شود این کسادی به سایر شهرها نیز سرایت کند.

اتفاقی که معمولا در زمان رکود مسکن رخ می‌دهد این است که دولت‌ ها از بخش ساخت و ساز غافل می‌شوند، زیرا تقاضای موثر را ملاک قرار می‌ دهند. در حالی که کارشناسان می‌گویند تقاضای مطلق در پایان زمان رکود بروز می‌کند. این آب انباشته شده پشت سد با یک تلنگر طغیان می‌کند، تلنگر معمولا با جهش  نقدینگی که به نوسانات بازار های ارز، طلا یا بورس می‌انجامد زده می‌شود. بخصوص که در ایران تولید پول و شبه پول همواره در سطح اقتصاد وجود دارد. بنا بر این از حالا  دولت باید به فکر ساخت و ساز باشد، تا از نیاز کشور به تولید سالیانه یک میلیون واحد مسکونی عقب نماند.

ورازت راه و شهر سازی طی ماه‌ های اخیر برنامه‌ های متنوعی را برای بخش مسکن ارایه کرده و تولید ۱.۳ میلیون واحد مسکونی تا دو سال آینده را در دستور کار قرار داده است. البته کارشناسان نقد هایی به این برنامه دارند، چرا که بخشی از تولید قرار است در مناطق انجام شود که مسکن مهر در آن با شکست مواجه شد. مسوولان دولت‌های نهم و دهم اقدام به ساخت مسکن مهر در مکان‌هایی کردند که به دلیل نبود خدمات و زیر ساخت‌ ها تقاضای واقعی تمایل به حضور در آن‌ جا نداشت.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)