خواب عمیق بازار مسکن

خواب عمیق بازار مسکن
خواب عمیق بازار مسکن

آهن پرایس: پیرامون مذاکرات وین که هنوز به توافق رسیدن ایران و آمریکا مشخص نیست،  بازارهای داخلی شروع به ریزش قیمت کردند. بازار مسکن طی 7 سال گذشته که با افزایش 700 درصدی روبه رو بوده به امید به سرانجام رسیدن این مذاکرات ریزش خود را آغاز کرده است. در حالی که ...

آهن پرایس: پیرامون مذاکرات وین که هنوز به توافق رسیدن ایران و آمریکا مشخص نیست،  بازارهای داخلی شروع به ریزش قیمت کردند. بازار مسکن طی 7 سال گذشته که با افزایش 700 درصدی روبه رو بوده به امید به سرانجام رسیدن این مذاکرات ریزش خود را آغاز کرده است. در حالی که در نیمه اول سال معمولا اکثر معاملات مسکن چه در بخش خرید و فروش و چه در بخش اجاره به پای امضا می‌رسد اما امسال به نظر می آید شرایط متفاوت تر از سال های گذشته است و فعلا بازار مسکن در خواب رکود فرو رفته است.

با در نظر گرفتن جهش های پی در پی بازار مسکن در سال های اخیر و فاصله گرفتن قیمت ها از توان خرید مردم این ریزش های اندک نمیتواند تاثیر چندانی بر افزایش معاملات خرید و فروش داشته باشد در این مدت تسهیلات خرید مسکن هم رشد قابل توجهی نداشته و همچنین میزان عرضه واحدهای مسکونی هم تکانی نخورده‌ است که بتواند تقاضا را کاهش دهد و نرخ را بشکند. البته همین رکود بازار باعث ریزش جزئی قیمت‌ها هم شده به طوری که طبق آمار بانک مرکزی، قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در تهران از کانال ۳۰ میلیون تومان در سال گذشته، امسال به ۲۹ میلیون تومان رسیده است.

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: تداوم روند کاهشی قیمت مسکن

اما مسئله ای که باعث ایجاد انتظار در بازار شده، نتیجه مذاکرات وین و احیای برجام است. هفته گذشته در پی انتشار اخبار امیدوار کننده قیمت دلار از ۲۳ هزار تومان به ۲۱ هزار تومان رسید و پیش بینی می‌شود در صورت توافق دوباره میان ایران و آمریکا، قیمت ارز به روند کاهشی خود ادامه دهد. همان طور که می دانید بازار مسکن تابع سایر بازارها است و اثرپذیری بالایی دارد. از این رو رییس اتحادیه مشاوران املاک پیش تر اظهار کرده بود که احتمالا در همین نیمه اول سال قیمت‌ها بیشتر از ۲۵ درصد ریزش خواهد داشت و به همین دلیل انتظار تورمی برای بازار مسکن به شدت کاهش یافته است و به زودی ریزش قیمت محسوس می‌شود.

هرچند که باید توجه داشته باشیم که کمتر از ۴ سال گذشته متوسط قیمت مسکن در تهران حدود ۶ میلیون تومان بود و در صورت ریزش هم دیگر به این عدد نخواهیم رسید اما هنوز هم بسیاری از مردم قصد دارند با کاهش قیمت‌ها، پس اندازهای خود را وارد این بازار کنند. باید به این نکته هم توجه داشته باشیم که نیاز سالانه کشور به ساخت ۸۰۰ هزار تا یک میلیون واحد است و هر چه ساخت و عرضه کمتر باشد، این تقاضا انباشته و درنهایت باعث افزایش قیمت مسکن می‌شود. البته امیدواریم با راهکارهای جدیدی که دولت جهت بهبود شرایط مسکن اتخاذ کرده است این موانع و مشکلات حل شود.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)