دارایی‌های یخ‌زده سرمایه‌داران سرگردان

دارایی‌های یخ‌زده سرمایه‌داران سرگردان
دارایی‌های یخ‌زده سرمایه‌داران سرگردان

بنابر گزارش تحلیل گران آهن پرایس در خصوص وضعیت بازار مسکن، وضعیت کنونی بازارمسکن را می‌توان به ظرفی تشبیه کرد که به طور مداوم در آن آب ریخته ‌‌اند، آن قدر که سر ریز شده است. از یک‌ سو دایره سرمایه ‌گذاری محدود و کوچک شده و از سوی دیگر این دایره محدود قدرت سابق را ندارد...

بنابر گزارش تحلیل گران آهن پرایس در خصوص وضعیت بازار مسکن، وضعیت کنونی بازارمسکن را می‌توان به ظرفی تشبیه کرد که به طور مداوم در آن آب ریخته ‌‌اند، آن قدر که سر ریز شده است. از یک‌ سو دایره سرمایه ‌گذاری محدود و کوچک شده و از سوی دیگر این دایره محدود قدرت سابق را ندارد. عملا بخش بزرگی از جمعیت فعال و مولد از بازار اخراج شده‌اند. طبقه متوسط از بازی کنار گذاشته شده و میدان محدود به بازی گروهی از سرمایه‌گذاران سردرگم و بحران‌ زده است؛ بحران ‌زده از این جهت که پول نقد و مولد وجود ندارد و معامله محدود به معاوضه شده است. معاوضه خانه به خانه، در واقع تنها عنصر مولد در بازار معامله مسکن است؛ سرمایه ‌ای یخ‌ زده که سخت می‌توان آن را تبدیل به پول نقد کرد. شاید هنوز معامله‌ گران قهار و بساز و بفروش ‌ها احساس کنند ضرر نکرده‌ اند که هیچ ارزش سرمایه‌شان را حفظ هم کرده‌اند. اما مشکل اینجا است که ارزش افزوده مسکن در این سال‌ها روی کاغذ ثبت می‌شود و بلافاصله یخ می‌زند.
این وضعیت تا حدودی در سایر بازارهای سرمایه‌ هم جاری است و همه سرمایه‌داران، از دولت، نهاد های ثروتمند حکومتی و بانک ‌ها گرفته تا خرده موسسات مالی و اعتباری، که اگر دارایی ‌های منجمد را از دفاتر حسابداری خط بزنیم، معلوم می‌ شود که تا چه اندازه در بحران فرو رفته ‌اند.این وضعیت برای خرده ‌سرمایه ‌داران هم بهتر از این نیست. آنها با پول اجاره امرار معاش می‌کنن و تورم به آنها فشار می‌آورد اما از زاویه دیگر از تورم ناراضی نیستند. از بالا رفتن قیمت مسکن،  روی کاغذ احساس خوشحالی می‌کنند، به این امید که رونق به بازار برگردد. برای این کار در دوره‌ هایی هم تلاش کرده ‌اند با دست به دست کردن خانه و معامله و معاوضه، رونق مصنوعی ایجاد کنند. شاید در بالا بردن قیمت ‌ها موفقیت‌ هایی داشته‌ اند، اما در ایجاد رونق قطعا خیر!

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)