دستورالعمل های فولادی دولت در بورس کالا

دستورالعمل های فولادی دولت در بورس کالا
دستورالعمل های فولادی دولت در بورس کالا

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار فولاد، معاملات در بازار فولاد با وجود تمام موانع و بحران های موقعیتی حاصل از نوسانات بازارهای موازی همانند بازار ارزی و طلا به سختی درجریان است. موانع و مشکلاتی که نه به حوزه تولید، بلکه...

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار فولاد، معاملات در بازار فولاد با وجود تمام موانع و بحران های موقعیتی حاصل از نوسانات بازارهای موازی همانند بازار ارزی و طلا به سختی درجریان است. موانع و مشکلاتی که نه به حوزه تولید، بلکه به دستورالعمل‌های دولتی باز می‌ گردند. دولت در ادامه دستورالعمل‌های خود مقرر کرده است که تنها آن دسته از خریداران می‌ توانند از بورس کالا خرید کنند که حداکثر پس از گذشت 2 ماه از خرید، محصول خود را در بورس کالا عرضه کنند. این امر باعث شده است که بسیاری از معامله‌گران محصولات میانی فولاد مانند بلوم و بیلت و حتی اسلب، از بازار عقب‌نشینی کنند.

 بنابراین برخلاف جذابیت محصولات نهایی به‌ ویژه محصولات طویل، محصولات میانی مورد استقبال چندانی قرار نمی‌گیرند. در هفته گذشته یعنی از 14 تا 18 مهر ماه 134 هزار تن انواع محصولات فولادی در بورس کالای ایران عرضه شد که مانند اغلب مواقع محصولات طویل بیشترین عرضه و معاملات را به‌خود اختصاص دادند.

همان‌ طور که بیان شد، وضعیت محصولات میانی چندان مناسب نبود زیرا با وجود 55 هزار تن عرضه این محصول در بورس کالا، تنها 28 هزار تن تقاضا برای آن وجود داشت که در این میان 25 هزار تن شمش بلوم مورد معامله قرار گرفت. بهتر است به ‌جای ایجاد محدودیت برای صنایع مصرف‌کننده و تجار، تسهیل ‌گری صورت گیرد؛ چرا که ممکن است برخی از تولید کنندگان نتوانند از بورس کالا خریداری کنند. در این صورت تجار با دارا بودن نقدینگی مناسب و انصاف خوب برخلاف سوداگران غیرمنصف، می‌توانند با خریدهای خود از بورس کالا و عرضه دائم آن به تولید کنندگان، کمبودهای بازار فولاد را سریعا جبران کنند.

 البته نقش نهادهای نظارتی برای رصد خریداران از بورس کالا بسیار ضروری است، تا با ایجاد قوانین و دستورالعمل های مدیریتی مناسب دولت و هم چنین نظارت درست و بهنگام برعوامل موثر در رونق این صنعت شاهد رشد روزافزونی در بازار معاملات فولادی کشور باشیم.

برای اطلاع از قیمت روز آهن آلات در کانال تلگرام آهن پرایس عضو شوید.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)