دلایل کمبود و گرانی ورق

دلایل کمبود و گرانی ورق
دلایل کمبود و گرانی ورق

آهن پرایس: سعید عمرانی، معاون قضایی دادستان کل کشور در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره علت تداوم کمبود و گرانی ورق در هفته‌های اخیر با وجود اجرای شیوه‌نامه جدید دولت، از نحوه اجرای این مصوبه انتقاد کرد و گفت: دولت شیوه‌نامه‌ای را تصویب کرده است که...

آهن پرایس: سعید عمرانی، معاون قضایی دادستان کل کشور در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره علت تداوم کمبود و گرانی ورق در هفته‌های اخیر با وجود اجرای شیوه‌نامه جدید دولت، از نحوه اجرای این مصوبه انتقاد کرد و گفت: دولت شیوه‌نامه‌ای را تصویب کرده است که اصل آن هم مشکل دارد، البته در حالی که بسیاری از بندهای این شیوه‌نامه نیاز به اصلاح دارد، می‌توان گفت تقریبا هیچ‌کدام از بندهای آن هنوز هم اجرایی نشده است.

وی با اشاره به توافق پیشین دادستانی کل کشور با فولاد مبارکه اصفهان درباره لزوم توزیع سهمیه‌ای ورق‌های تولیدی این شرکت در میان واحدهای تولیدی صنایع پایین‌ دستی اضافه کرد: طی دو بار مذاکره‌ای که با فولاد مبارکه اصفهان داشتیم، سعی کردیم عرضه سهمیه‌ای ورق را به شکل آزمایشی انجام دهیم، اما متأسفانه توافق‌های ما با این کارخانه به سرانجام نرسید.

معاون قضایی دادستان کل کشور ادامه داد: بعد از گذشت مدت زیادی از این توافق و همچنین اقداماتی که فولاد مبارکه انجام داده است، حتی بعد از برگزاری جلسات متعدد و نشست‌های مختلف، هنوز دولت به یک مصوبه در خصوص تنظیم بازار ورق که هم به نفع تولیدکنندگان و هم به نفع مصرف‌کنندگان باشد، نرسیده است.

عمرانی با تاکید بر این که اگر فولاد مبارکه به قول خود عمل کند، مشکل بازار ورق حل خواهد شد، بیان کرد: بازار داخلی ما حدود ۸ میلیون تن ورق نیاز دارد که ۷ میلیون تن از آن توسط فولاد مبارکه اصفهان تأمین می‌شود و قطعا اگر این شرکت به تعهدات عرضه خود عمل کند، باقی تولیدکنندگان ورق هم عرضه مناسب محصولاتشان در بورس کالا را آغاز خواهند کرد.

وی افزود: ما تا جایی که می‌توانستیم به حوزه تنظیم بازار ورود کرده‌ایم، اما برای برخورد با گرانی‌های نامتعارفی که اخیرا در بازار فولاد دیده می‌شود، سازمان تعزیرات نیز باید به این ماجرا ورود کرده و به این گرانی‌ ها رسیدگی کند. معاون قضایی دادستان کل کشور از برخی بندهای شیوه‌نامه اخیر دولت نیز انتقاد کرد و گفت: شیوه‌نامه جدید میزان عرضه زیادی را بر دوش بورس کالا گذاشته، اما توجه نکرده است که آیا بورس کشش این میزان از عرضه را دارد یا خیر؟

عمرانی در ادامه اظهار داشت: پیش از این که بخش زیادی از محصولات فولادی در بورس کالا عرضه نمی‌شد، بعضی از معاملات ابطال می‌شدند و حالا هم که قرار شده است تمام محصولات زنجیره فولاد در بورس کالا عرضه شود، این سؤال پیش می‌آید کسانی که میزان کمی میلگرد یا تیرآهن می‌خواهند، باید از کجا محصولات مد نظر خود را تهیه کنند؟

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش برخی انتقادات درباره گرانی ورق فولادی را نیز متوجه بورس کالا دانست و تصریح کرد: در حال حاضر، بورس کالای ما مانند یک قیف است و اصل کار این بورس ایراد دارد و ما نمی‌توانیم لزوما به کار فولاد مبارکه خرده بگیریم.

این مقام ارشد قضایی درباره نحوه نظارت قوه قضاییه بر بازار فولاد نیز تصریح کرد: اصولا برای رسیدگی به تخلفات اقتصادی، باید موضوع از طرف نهادهای دولتی به ما گزارش شود و بعد از آن، دستگاه قضایی وارد عمل خواهد شد. بنابراین برای برخورد با شرکت‌هایی که محصولات خود را به میزان کافی در بورس کالا عرضه نمی‌کنند نیز ابتدا باید بورس کالا یا وزارت صمت این موارد تخلف و عرضه خارج از شبکه را به دستگاه قضایی گزارش دهند تا ما قضیه را به مراجع مربوطه ارجاع دهیم، اما متاسفانه اراده کافی برای گزارش تخلفات در هیچ‌کدام از این دستگاه‌ها دیده نشده است.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)