دور زدن قانون توسط بانک ها

دور زدن قانون توسط بانک ها
دور زدن قانون توسط بانک ها

بنا بر گزارش تحلیل گران آهن پرایس در خصوص وضعیت بازار مسکن، بر اساس قانون بانکداری، فعالیت بانک‌ها در حوزه اموال غیر منقول اعم از ساخت و خرید فروش خانه، ویلا، زمین و هر نوع ملکی ممنوع است اما در یک دهه گذشته بانک‌ ها وارد عرضه ساخت و ساز ملک شدند. بسیاری از بانک‌های...

بنا بر گزارش تحلیل گران آهن پرایس در خصوص وضعیت بازار مسکن، بر اساس قانون بانکداری، فعالیت بانک‌ها در حوزه اموال غیر منقول اعم از ساخت و خرید فروش خانه، ویلا، زمین و هر نوع ملکی ممنوع است اما در یک دهه گذشته بانک‌ ها وارد عرضه ساخت و ساز ملک شدند. بسیاری از بانک‌های دولتی و خصوصی اکنون صاحب واحد های مسکونی هستند و حاشیه سود بسیار بالایی که در حوزه خرید و فروش ساختمان وجود دارد، دلیل آن است.

بنا بر اظهارات مسئولان بازار مسکن، بانک ‌ها هلدینگ ‌های محتلفی راه انداخته‌ اند علاوه بر هلدینگ مسکن اکنون شاهد فعالیت بانک ها در هلدینگ کالا و کالای تجاری هستیم که آن نیز خلاف قانون است. از این رو وقتی بانک‌ ها از مردم سپرده می‌گیرند به خصوص در دوره‌ای که رقابت بانک‌ ها در جذب سرمایه بالا بود برای پراخت سود به سپرده گزاران با این هدف که جذب سرمایه گذار بیشتری داشته باشند، اصل پول را وارد حوزه ساختمان کردند که در ایران به دلیل نوسان دائم قیمت و افزایش قیمت‌ ها، سود های بالای ۱۰۰ درصدی و حتی ۲۰۰ درصدی را برای بانک دارد. وقتی بانک به چنین سودی برسد دیگر پرداخت ۲۰ درصد سود برای مشتری اصلا سنگین نیست.

بنا بر این بانک، بنگاه اقتصادی نیست و در دنیا بانکداری برای تسهیل روابط اقتصادی تعریف می‌شود، بانک باید برای ترویج تولید اقتصادی و کمک به عرصه تولید حرکت کند نه اینکه خود به بنگاه اقتصادی تبدیل شود.اکنون بانک‌ ها نه تنها بنگاهداری می‌کنند بلکه عاملی در جهت رشد قیمت مسکن شده‌ اند و به نابسامانی در چرخه عرضه کمک می‌کنند. فعالیت غیر قانونی بانک‌ ها، الگوی ساخت مسکن را در دهه‌ های اخیر تغییر داده‌ است، بانک ‌ها، خانه‌ های لوکس می ‌سازنند و قیمت ‌های اعلامی را از قیمت سازنده‌ ها بالاتر اعلام می‌ کنند.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)