دوراهی در وضعیت بازار مسکن

دوراهی در وضعیت بازار مسکن
دوراهی در وضعیت بازار مسکن

آهن پرایس: عضو کمیسیون عمران مجلس بیان داشته: در بازار این روزهای مسکن کسانی که به پول نقد به صورت فوری نیاز دارند ناچار شده اند که 10 الی 15 درصد مسکن خود را زیر نرخ به فروش برسانند، پس باید آگاه باشیم این رویکرد و تصمیم گیری که منحصرا درعده ای خاص از مردم...

آهن پرایس: عضو کمیسیون عمران مجلس بیان داشته: در بازار این روزهای مسکن کسانی که به پول نقد به صورت فوری نیاز دارند ناچار شده اند که 10 الی 15 درصد مسکن خود را زیر نرخ به فروش برسانند، پس باید آگاه باشیم این رویکرد و تصمیم گیری که منحصرا درعده ای خاص از مردم اتفاق افتاده را نمی توان به منظور کاهش قیمت دانست. 

از سالهای گذشته تا به امروز سیاست های ایجاد مسکن هیچوقت آنچنان که باید در ایران پاسخ مثبتی نداشته و هر مدیری با وعده ایجاد مسکن ارزان بر مسند قدرت نشسته اما هیچگاه این وعده تحقق نیافت. چه در بحث مسکن و چه سایر بازارها در تمام این 4 دهه اوضاع کنترل قیمتی تاسف آور بوده است. اما آنچه که نگران کننده تر از پیش است افزایش غیر منتظره و چشمگیر ملک در 4 سال اخیرا است که در نهایت امر نه تنها نارضایتی اجتماعی به نهایت خود رسیده؛ بلکه موج کثیری از بی اعتمادی و نا امیدی نسبت به اظهارات مسئولان در اکثریت مردم به وجود آمده است.

در این روزها کسانی که از پیش دارای مسکن هستند و در سالهای پیشتر موفق به خرید مسکن شده اند گویا برگ برنده ای در دست دارند. اما برای آحاد مردم که از پیش مسکنی ندارند خرید خانه به یک رویای دست نیافتنی تبدیل شد.آن افرادی که با هزاران سختی و وام اندک سرمایه ای جمع آوری کرده اند که بدین واسطه واحد کوچکی بخرند یا معاوضه ای انجام دهند؛ بر سر دو راهی مبهمی مانده اند و نمی دانند که باید به بازار کنونی اعتماد کنند یا وضعیت پس از روی کار آمدن دولت آیت الله رییسی بهتر خواهد شد؟

نماینده شهر شیراز معتقد است: در سال 1400 رکود مسکن نسبت به طلا و ارز و خودرو بیشتر خواهد بود و رشد قیمت در مسکن باید کم باشد چرا که دولت سیزدهم شعارهای زیادی در جهت بهبود وضعیت مسکن داده است. شایان ذکر است مجلس مصوبه ای به نام طرح جهش تولید مسکن را ارائه کرده و مبنی بر این است که سالیانه یک میلیون واحد مسکونی تولید شود. اگر دولت عملا نیز همت کند و مجلس هم به درستی نظارت داشته باشد شاید بتوان گفت در سالهای آینده جهش تولید مسکن به معنای واقعی محقق شده است.

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: اقدامات دولت جدید برای بهبود مسکن

پاک فطرت بیان داشت: بحث اصلی در طرح جهش تولید مسکن، ارائه زمینی رایگان با اجاره 99 ساله توسط دولت به سازندگان است، در غیر این صورت تفاوت چندانی با سایر طرح ها ندارد. اگر دولت زمین رایگان در اختیار انبوه ساز قرار دهد وعده ها محقق می شود در غیر اینصورت فاجعه و تورم مسکنی بیش از پیش خواهد شد. اگر چنین نشود و زمین رایگان ارائه نگردد میلیون ها ایرانی باید اجاره نشین بمانند و بخش عمده ای از در آمد خود را صرف اجاره بها نمایند و این به  معنی فقیرتر شدن مردم است.

لازم به ذکر است متاسفانه به دلیل اقتصاد ناسالم ایران و سیاسی شدن آن؛ ما سیاست اقتصادی نداریم؛ به عبارتی تدابیر عاقلانه نداریم. باید بدانیم تا زمانی که سیاست ها اقتصادی به روال کما فی السابق باشد؛ زندگی بهتر برای مردم محال خواهد بود. دولت باید بداند برطرف کردن نیازهای اولیه مردم در مسکن، بهداشت و آموزش وظیفه دولت است و تمامی دستگاه های ذیربط نیز موظفند در حد خودشان در زمینه کمر همت ببندند.

پاک فطرت تصریح داشت: زمین های رایگانی که دولت در اختیار انبوه سازان قرار می دهد در حاشیه شهرها هستند و مقرر گشته وزارتخانه مختلف؛ انشعابات آب، برق و گاز را رایگان بدهند. این نویدهاست که باعث می شود مردم سرمایه خود را در این امر سرمایه گذاری کنند. عضو کمیسیون عمران مجلس اضافه کرد: اقتصاد ما متلاطم است و نمی توانیم با قطعیت در مورد چهار سال آینده صحبت کنیم. ما بایستی منتظر عملکرد دولت سیزدهم بمانیم و بر اساس تولید نهایی در پایان سال 1400  که چه میزان از این یک میلیون واحد مسکونی تولید شده است؛ می توانیم برای سال 1401 پیش بینی داشته باشیم.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)