رابطه ی عرضه و نرخ فولاد

رابطه ی عرضه و نرخ فولاد
رابطه ی عرضه و نرخ فولاد

آهن پرایس :  قیمت پایه فولاد در بورس کالا ۳۶ درصد افزایش یافت. فشار این افزایش قیمت علاوه بر لوله و پروفیل‌ها بر مصرف کننده نهایی جامعه تحمیل می‌شود.دستور اجرایی شدن شیوه نامه جدید فولاد بعد از صدارت رزم حسینی وزیر جدید صمت ابلاغ شد. وزیر جدید نیز بخشی از مجموعه ای است که...

آهن پرایس :  قیمت پایه فولاد در بورس کالا ۳۶ درصد افزایش یافت. فشار این افزایش قیمت علاوه بر لوله و پروفیل‌ها بر مصرف کننده نهایی جامعه تحمیل می‌شود.دستور اجرایی شدن شیوه نامه جدید فولاد بعد از صدارت رزم حسینی وزیر جدید صمت ابلاغ شد. وزیر جدید نیز بخشی از مجموعه ای است که در تلاش است موضوع عرضه فولاد را عادلانه و به دور از رانت توزیع کند.

 لوله و پروفیل زیرمجموعه بسیاری دارد و این مجموعه یکی از حلقه‌های زنجیره فولاد است.  هر گونه تغییر در شیوه نامه، کاهش یا افزایش میزان تولید و عرضه فولاد بر این حلقه تاثیر مستقیم می‌گذارد. ملک ثابت، نایب رئیس هیئت مدیره سندیکای لوله و پروفیل در ارتباط با وضعیت گروه لوله و پروفیل بعد از وزیر جدید صمت به صدای بورس اظهار کرد: مافیای فولاد در ایران قدرت زیادی دارد، وزیر جدید صمت کار سختی در پیش دارد. به طور کلی تجارت با مصوبه و قانون یک شبه درست نمی شود و نیاز به پیگیری و توجه دارد.

وی در ادامه با انتقاد به عملکرد فولاد مبارکه اصفهان بیان کرد: کمبود عرضه همیشه عاملی برای افزایش قیمت هر کالا است. بزرگترین فولادساز کشور تنها عرضه کننده فولاد در بورس کالاست. لوله و پروفیل‌ها برای خرید ورق فولادی به عنوان مواد اولیه  تولیدات خود باید منتظر تصمیم فولاد مبارکه برای عرضه در بورس باشند. این فولاد سازی به خوبی با مهندسی فروش آگاه است و بر اساس میزان نیاز ورق فولادی بازار، فولاد به بورس کالا عرضه می‌کند.

نایب رئیس هیات مدیره سندیکای لوله و پروفیل با اشاره به تحولات هفته جاری در خصوص عرضه فولاد در بورس کالا بیان کرد: دوشنبه ۲۴ آذر ۹۹ قیمت پایه فولاد در بورس کالا  ۳۶ درصد افزایش یافت. فولاد مبارکه اصفهان فقط برای این تغییرپایه قیمت فولاد ۴ هزار میلیارد تومان  سود کرد. فشار این افزایش قیمت علاوه بر لوله و پروفیل‌ها بر مصرف کننده نهایی و شهروندان عادی جامعه تحمیل می‌شود.

وی بیان کرد: تعیین قیمت  ورق فولادی  باید براساس ۸۰ درصد فوب خلیج فارس باشد، در حال حاضر قیمت فولاد بر اساس فوب خلیج فارس ۶۴۰ دلار در هر تن است در حالی که قیمت این محصول استراتژیک در ایران بعد از ارزش افزوده ۷۰۰ دلار در هر تن است یعنی در حدود ۷ درصد گران‌تر از فوب خلیج فارس فروخته می‌شود.

ثابت با اشاره به نقش حیاتی وزارت صمت در مدیریت زنجیره فولاد بیان کرد:  بروکراسی اداری در وزارت صمت بسیار زمان بر است بسیاری از سهمیه‌های شرکت های تولیدکننده پروفیلی نسبت به قبل کاهش یافته است و نسبت به این کاهش اعتراض دارند. شرایط رسیدگی به شکایت در وزارت صمت باید بسیار سریع باشد چرا که اگر اعتراض به حق باشد کارخانجات دچار ضرر هنگفت می شوند. به عنوان مثال یک شرکت پروفیلی به میزان سهمیه خود در بهین یاب اعتراض دارد و معتقد است برای میزان تولیدی که در نظر دارد و در حال انجام است این سهمیه جوابگو نیست.  این اعتراض باید به سرعت پیگیری شود چرا که خط تولید یک کارخانه به نتیجه این رسیدگی بستگی دارد.

وی در ارتباط با تحولات قیمتی لوله و پروفیل بیان کرد: هر کیلو پروفیل هفته پیش ۱۹ هزار تومان بود و امروز به ۲۳ هزار تومان رسیده است دلیل اصلی این افزایش قیمت، به زنجیره بالاتر ( فولاد) مربوط است. شیوه نامه فولاد به درستی انجام نمی‌شود اجرای درست آن با همکاری فولادسازان بزرگ امکان پذیر است.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)