راهکار های بی تاثیر بازار مسکن

راهکار های بی تاثیر بازار مسکن
راهکار های بی تاثیر بازار مسکن

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار مسکن، فراز و فرود های بازار مسکن طی ۷ سال عمر دولت یازدهم و دوازدهم چالش‌ های متعددی را برای مستأجران و زوج ‌های جوانی که قصد تشکیل خانواده دارند، ایجاد کرده اند؛ از یک سو رشد لجام گسیخته قیمت مسکن، قدرت خرید خانه را به شدت کاهش داده است و از سوی...

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار مسکن، فراز و فرود های بازار مسکن طی ۷ سال عمر دولت یازدهم و دوازدهم چالش‌ های متعددی را برای مستأجران و زوج ‌های جوانی که قصد تشکیل خانواده دارند، ایجاد کرده اند؛ از یک سو رشد لجام گسیخته قیمت مسکن، قدرت خرید خانه را به شدت کاهش داده است و از سوی دیگر، اجاره بها تحت تأثیر رشد لجام گسیخته قیمت مسکن، با جهش شدیدی مواجه شده است.

سرعت رشد شاخص میانگین قیمت مسکن در طول ۲۰ سال گذشته، حدود ۳ برابر رشد شاخص تورم عمومی کشور بوده است. نسبت تقاضای غیر مصرفی به تقاضای مصرفی مسکن در طول ۳ دهه گذشته ۱۶ برابر افزایش پیدا کرده است و به بیش از سه چهارم کل تقاضا در بازار مسکن رسیده است.
 تاکید می ‌شود این محاسبه صرفاً در بازار واحد های مسکونی و در دوره بلند مدت است و اگر داده‌ ها در کل بازار املاک شامل زمین، املاک با کاربری تجاری و… مورد بررسی قرار گیرند و معاملات مکرر کوتاه مدت نیز در بررسی لحاظ شوند، این نسبت بسیار بیشتر خواهد بود. تعداد خانه‌ های خالی بین دو سرشماری سال ۱۳۸۵ و ۱۳۹۵ به بیش از ۴ و نیم برابر افزایش پیدا کرده است که ۱۱ درصد از کل واحد های مسکونی کشور را شامل می ‌شود.

نرخ مالکیت در کشور با کاهش مداوم به زودی به ۵۰ درصد خواهد رسید، طول دوره انتظار برای صاحب خانه شدن در کشور مطابق داده ‌های بانک جهانی به نزدیک ۶۰ سال رسیده است و از نظر شاخص دسترسی مسکن حتی جزو ۹۰ کشور اول دنیا هم قرار نداریم. کشور در دوره زمانی ۱۵ سال گذشته ۴ قله شدید قیمتی را تجربه کرده است که حتی دوره طلایی عرضه مسکن ‌های نوساز در دولت دهم به واسطه پروژه مسکن مهر نیز نتوانست مانع این جهش شود..

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)