ردیابی دلاری بازار آهن

ردیابی دلاری بازار آهن

محدودیت مصرف گاز، افزایش خرید رقابتی آهن اسفنجی، افزایش قیمت شمش و تشدید تنش‌های منطقه در کنار نوسانات دلاری به افزایش 2 هزار تومانی کف قیمت آهن الات منجر شده است، به طور سنتی بهمن ماه زمان ورود تقاضا به بازار است اما نبود پول در بازار و نابسامانی اوضاع بازارها، کاهش تقاضا نسبت به سال‌های گذشته را تشدید کرده است...

آهن پرایس: گزارش‌ها از بازار آهن و فولاد داخلی از ادامه روند افزایشی قیمت آهن آلات حکایت دارد به طوری که روز گذشته جز در چند حوزه قیمت روز آهن در کلیه مبادی فروش رو به افزایش بود.

قیمت دلار که روز گذشته بین دو کانال 55 و 56 هزار تومان در نوسان بود شب گذشته با تشدید حملات نظامی منطقه و افزایش تنش‌ها، قیمت دلار در شب گذشته تا کانال 57 هزار تومان افزایش یافت و د نهایت روی 57 هزار و 100 تومان ایستاد.

قیمت روز میلگرد در کلیه مبادی فروش با افزایش 100 تا 500 تومانی همراه بود و کف قیمت میلگرد در محدوده 24 تا 24.500 تومان اعلام می‌شوداین درحالی است که کف قیمت میلگرد پیش از آغاز روند صعودی قیمت‌ها در محدوده 22 تا 22.500 تومان قرار داشت.

قیمت میلگرد نیشابور روز گذشته با 300 تومان افزایش حدود 24.710 تومان اعلام شد؛ قیمت میلگرد 14 ذوب آهن اصفهان حدود 25.300 تومان اعلام شد.

آخرین قیمت میلگرد آجدار

قیمت میلگرد میانه

قیمت میلگرد امیرکبیر

قیمت میلگرد ابرکوه

قیمت میلگرد فایکو

24.700

24.800

24.200

24.300

افزایش قیمت تیرآهن نیز در غالب مبادی فروش تداوم داشت و قیمت تیرآهن فایکو، تیرآهن فولاد یزد و قیمت تیرآهن ظفربناب در برخی سایزها 50 هزار تومان افزایش داشت، چند کارخانه هم بدون تغییر قیمت محصولات خود را عرضه کردند.

قیمت ورق سیاه، قیمت ورق آجدار و انواع ورق گرم افزایش 300 تا 500 تومانی داشتند همچنین قیمت ورق روغنی، قیمت ورق گالوانیزه، قیمت ورق رنگی و سایر ورق‌های سرد هم با افزایش 200 تا 500 تومانی همراه بودند.

قیمت روز نبشی، قیمت ناودانی و قیمت سپری هم در غالب مبادی فروش با افزایش قابل توجهی همراه بودند که حدود 200 تا 1000 تومان برآورد شد؛ البته قیمت نبشی در چند کارخانه ثابت بود.

قیمت روز پروفیل، قیمت پروفیل سبک، قیمت پروفیل گالوانیزه و انواع پروفیل‌ها در غالب مبادی فروش ثبات داشتند بر همین اساس قیمت لوله داربستی، قیمت لوله مانیسمان و انواع لوله‌ها نیز روند ثابتی داشتند.

افزایش 10 درصدی دلار بازار آزاد در یک ماه اخیر که معادل 6-7 هزار تومان برآورد محرک روانی بسیار قوی برای التهابات افزایشی بازارهای مالی و کالایی داخلی به شمار می‌رود.

به عنوان نمونه قیمت میلگرد که در یک ماه گذشته تا 23 هزار تومان اعلام می‌شد درحال حاضر کف قیمت این محصول حدود 24.500 تومان اعلام می‌شود، علاوه بر این قطعی گاز و کمبود انرژی که چند هفته‌ای است شروع شده و به افزایش 10- 20 درصدی رقابت‌های افزایشی خرید آهن اسفنجی را رقم زده است مزید بر علت شده و افزایش بیشتر قیمت‌ها را در پی دارد.

اگرچه این روند در بازار دی ماه هم وجود داشت اما در هفته‌های اخیر التهابات دلاری در کنار معاملات آهن اسفنجی، این روند را تشدید و تسریع کرد؛ به طوری که قیمت شمش بورسی که18.500 تومان اعلام می‌شد افزایش 2 هزار تومانی را پشت سر گذاشته و در کانال 20 هزار تومان اعلام می‌شود.

با این اوصاف درباره اوضاع بازار تا پیان سال می‌توان گفت هیچ تضمینی برای بازگشت قیمتها به کانال‌های قبلی وجود ندارد اما قاعدتا پس از هر نوسان شارپی و جهش ناگهانی قیمت‌ها، این روند اصلاح خواهد شد و قیمتها به کانال‌های کمتر از سقف فعلی خواهد رسید.

غیر از بازار دلار در رابطه با سایر مؤلفه‌های اثرگذار بر قیمت آهن آلات می‌توان گفت قیمت صادراتی شمش ایران مدتی است ثبات دارد و قیمت آهن حدود 490 دلار فوب اعلام می‌شود، دلار مبادلاتی نیز حدود 42 هزار تومان اعلام می‌شود و تغییری نداشته است.

زمانی که قیمتها در کف قرار داشت و حتی دچار حباب منفی بود، قیمت میلگرد آجدار در کانال 21 هزار تومان نیز خریداری نداشت در حال حاضر هم اوضاع به همین منوال است و علت ضعف تقاضا نبود پول در بازار و کاهش قدرت خرید مردم است.

به عقیده کارشناسان تحولات و تنش‌های سیاسی و نظامی منطقه از عمده‌ترین دلایل بروز نوسان در بازارهای مالی و کالایی کشور است، اما این التهابات ناگهانی معمولا کوتاه مدت و گذارا است و قیمت‌ها به کانال‌های پایین‌تر بازگشته و ثبات و آرامش در بازارها حکمفرما خواهد شد.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: بازار آهن در بهمن ماه پرحاشیه

با این اوصاف برای تعیین نرخ و روند کلی بازار، باید دید نتایج معاملات شمش در بورس کالا به چه صورت خواهد بود.

طبق آمار امروز 227 هزار تن شمش فولادی در بورس عرضه می‌شود که از این میزان حدود 165 هزار و 100 تن به شمش بلوم اختصاص دارد و قیمت هر کیلو از آن 19 هزار و 181 تومان اعلام می‌شود.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)