بازار آهن در بهمن ماه پرحاشیه

بازار آهن در بهمن ماه پرحاشیه

التهابات دلاری و لمس کانال‌های جدید قیمتی در یک ماه اخیر، محرکه‌ای قوی برای افزایش قیمت آهن آلات در بازار آزاد و بورس کالا بود به طوری که کل زنجیره محصولات فولادی را تحت تأثیر قرار داد اما این درحالی است که تقاضای مصرفی و سرمایه‌ای در وضعیت صبر و نظاره قرار دارد...

آهن پرایس: بازار آهن در نخستین روز هفته فعالیت خود را با نوسانات افزایشی آغاز کرد و قیمت روز آهن در اکثر زیرمجموعه‌های بازار آهن داخلی همسو با التهابات افزایشی نرخ دلار، افزایش چشمگیری داشت.

در یک ماه اخیر قیمت دلار افزایش قابل توجهی داشته به طوری که از کانال 50 هزار تومانی وارد کانال 56 هزار تومانی شده است. بازار ارز درحالی سیر صعودی در پیش گرفته که برخی مسئولان کاهش و اصلاح آن را در روزهای آینده وعده می‌دهند اما با این حال روز شنبه قیمت دلار بدون توجه به این وعده‌ها کماکان افزایشی بود و هر دلار بازار آزاد در پایان روز حدود 56 هزار و 200 تومان معامله شد.

گفتنی است قیمت دلار از ابتدای سال تاکنون در بالاترین کانال قیمتی معامله می‌شود به عبارتی در اردیبهشت ماه امسال قیمت دلار تا مرز کانال 56 هزار تومان افزایش یافت و عقب‌نشینی کرد اما روز گذشته قیمت دلار از مرز 56 هزار تومان نیز عبور کرد و در سال جاری کانال قیمتی جدید را ثبت کرد. قیمت دلار در ایام مشابه سال گذشته حدود 44.450 تومان مبادله می‌شد.

تحلیلی بر قیمت روز آهن

روز گذشته قیمت میلگرد آجدار در برخی از کارخانه‌ها بدون تغییر قیمت عرضه شد این درحالی است که شمار زیادی از مبادی فروش بین 100 تا 500 تومان قیمت میلگرد را افزایش دادند.

به عنوان نمونه قیمت میلگرد 16 ذوب آهن اصفهان در هر کیلو حدود 25.300 اعلام شد؛ قیمت این محصول در ایام مشابه سال گذشته حدود 21.750 تومان اعلام می‌شد؛ همچنین قیمت میلگرد نیشابور نیز 24.410 تومان اعلام شد در حالی که قیمت این محصول در بهمن سال گذشته 20.410 تومان اعلام می‌شد. به طور کلی کف قیمت میلگرد آجدار روز گذشته در محدود 24 تا 24.700 تومان برآورد شد.

آخرین قیمت میلگرد آجدار

قیمت میلگرد میانه

قیمت میلگرد امیرکبیر

قیمت میلگرد ابرکوه

قیمت میلگرد فایکو

24.900

24.400

24.000

24.200

قیمت روز تیرآهن هم در برخی مبادی فروش ثابت بود و در برخی کارخانه‌ها هم روند افزایشی داشت به این صورت که قیمت تیرآهن فایکو و قیمت تیرآهن ظفربناب در هر شاخه با افزایش 50 تا 100 هزار تومانی عرضه شدند.

قیمت انواع ورق گرم نیز افزایش یافت، به این صورت که قیمت ورق سیاه، قیمت ورق اسیدشویی و قیمت ورق آجدار در غالب شرکت‌ها بین 200 تا هزار تومان افزایش داشتند. قیمت ورق روغنی، قیمت ورق شیروانی، قیمت ورق گالوانیزه و انواع ورق سرد هم با افزایش 300 تومانی عرضه شدند.

قیمت انواع قوطی پروفیل هم به تبعیت از فضای کلی بازار روند افزایشی داشت به طوری که قیمت پروفیل ساختمانی، قیمت پروفیل مبلی، قیمت پروفیل در و پنجره و سایر پروفیل‌ها بین 100 تا 500 تومان افزایش داشتند؛ درحالی قیمت پروفیل 2 میل حدود 41 هزار تومان اعلام می‌شود که این محصول در ایام مشابه سال گذشته در هر کیلو حدود 32 هزار تومان عرضه می‌شد.

قیمت لوله سبک، قیمت لوله داربستی، قیمت لوله صنعتی و انواع لوله‌های درزدار و بدون درز در عمده مبادی فروش با افزایش 100 تا 500 همراه بود؛ قیمت روز نبشی، قیمت ناودانی ایرانی، قیمت ناودانی اروپایی نیز در غالب شرکت‌ها بین 200 تا 500 تومان افزایش داشتند؛ گفتنی است قیمت نبشی ناب تبریز روز گذشته ثابت اعلام شد.

با تداوم روند صعودی قیمت روز آهن آلات تقاضای سرمایه‌ای محدودی هم که وجود داشت روز شنبه عقب‌نشینی کرد و همسو با تقاضای مصرفی در وضعیت صبر و نظاره قرار گرفت؛ به عبارتی می‌توان گفت کاهش تقاضا هم تغییری در روند صعودی بازار ایجاد نکرد.

در واقع می‌توان گفت در چند هفته اخیر قیمت آهن آلات به ویژه قیمت روز میلگرد و قیمت دلار فراتر از پارمترهای اثرگذار موجود عمل کرده و کانال‌های قیمتی جدید را لمس می‌کنند اما آنچه بدیهی است اصلاح این روند پس از لمس تارگت مدنظر بازارسازان است.

افزایش تاریخی قیمت آهن اسفنجی

قیمت شمش نیز به تأثیر روند افزایشی قیمت آهن و میلگرد در بازار، در یک ماه اخیر با افزایش 2 هزار تومانی همراه بود. از عمده‌ترین علل افزایش قیمت شمش می‌توان به نوسانات دلاری، کاهش گاز مصرفی، محدودیت عرضه و رقابت هیجانی آهن اسفنجی اشاره کرد؛ به طوری که قیمت هر کیلو شمش از 18.500 تا 20.500 تومان افزایش یافت و در یک سال اخیر بالاترین قیمت را ثبت کرد.

در رابطه با معاملات آهن اسفنجی در بورس کالای دیروز نیز می‌توان گفت با توجه به کاهش حجم عرضه این محصول شاهد بروز هیجانات در این بازار بودیم که در کنار التهابات بازار ارز، به رشد بیشتر قیمت آهن الات دامن زد.

گزارش‌ها از معاملات آهن اسفنجی حاکی است که روز شنبه حدود 70 هزار تن آهن اسفنجی عرضه شد که کل حجم آن به فروش رسید قیمت هر کیلو آهن اسفنجی در مقایسه با آخرین عرضه 2.8 درصد افزایش داشت و حدود 14.270 تومان معامله شد.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: قیمت آهن و دلار اصلاح می‌شود

گفتنی است از ابتدای سال تاکنون آهن اسفنجی رکورد قیمتی جدیدی را ثبت کرد و تا ثبت رکورد تاریخی آن فاصله چندانی ندارد؛ البته با در نظر گرفتن نوسانات قیمت دلار، کاهش حجم عرضه و کمبود گاز این افزای قیمت دور از انتظار نبود.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 5 از 5 - 1 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)