رشد 5 برابری قیمت مصالح ساختمانی

رشد 5 برابری قیمت مصالح ساختمانی

افزایش قیمت یونولیت و مصالح ساختمانی در کنار سایر عوامل مؤثر بر بازار مسکن، به افزایش قیمت مسکن منجر خواهد شد و میزان ساخت و سازها را نیز تحت تأثیر قرار خواهد داد. افزایش قیمت‌ها در کلیه بازارهای مالی که در چند هفته اخیر به‌صورت افسارگسیخته بروز کرد، بازار مسکن و مصالح ساختمانی را نیز بی‌نصیب نگذاشت....

آهن پرایس: افزایش قیمت‌ها در کلیه بازارهای مالی که در چند هفته اخیر به‌صورت افسارگسیخته بروز کرد، بازار مسکن و مصالح ساختمانی را نیز بی‌نصیب نگذاشت. همانطور که تحلیل‌های گذشته نیز اشاره کردیم در این بازه زمانی که نرخ دلار ترمز بریده بود، قیمت مصالح ساختمانی از جمله یونولیت چندین برابر افزایش یافت.

در همین زمینه ایرج رهبر عضو کانون انبوه‌سازان تبعات افزایش قیمت مصالح ساختمانی را یادآور شد و اظهار کرد: افزایش قیمت یونولیت و مصالح ساختمانی در کنار سایر عوامل مؤثر بر بازار مسکن، به افزایش قیمت مسکن منجر خواهد شد و میزان ساخت و سازها را نیز تحت تأثیر قرار خواهد داد.

وی در ادامه بیان کرد: یونولیت که یکی از مصالح حیاتی در ساخت مسکن است از 70 هزار تومان به بیش از 400 هزار تومان افزایش یافته است که از افزایش 5 برابری این محصول حکایت دارد، مضاف بر این افزایش قیمت آهن آلات و سیمان هم در چند هفته اخیر بسیار چشمگیر بود اما برخی از مسئولان تفسیر دیگری از اوضاع بازار دارند و مدعی هستند که افزایش قیمتی رخ نداده است درحالی که قیمت‌های بازار حکایت از روند دیگری دارد، در هر صورت تداوم روند فعلی و افزایش قیمت‌ها ساخت‌وسازها را دچار مشکل خواهد کرد.

رهبر همچنین افزود: استمرار افزایش قیمت‌ها در بخش‌های مختلف بازار مسکن، به توقف ساخت مساکن مهر و نهضت ملی و ... منجر خواهد شد؛ زیرا با این میزان از افزایش قیمت‌ها انبوه‌سازان ورشکسته خواهند شد یا در نهایت به‌ناچار پروژه را متوقف خواهند کرد؛ اما خصوصی‌ها می‌توانند مسکنی را که با مصالح گران‌قیمت ساخته‌اند به قیمت بالاتری نیز بفروشند و متضرر نشوند.

برخی از کارشناسان معتقدند بازار مسکن پتانسیل افزایش قیمت بیشتر را ندارد اما داوود بیگی‌نژاد پژوهشگر حوزه مسکن بر این نظر است که قیمت مسکن هنوز با تورم همسو نشده است و عبارتی ظرفیت افزایش قیمت بیشتر را دارد.

وی در ادامه افزود: به رغم سایر کشورها که مسکن یک بازار سرمایه‌ای به شمار می‌رود، اما در ایران مسکن یک کالای سرمایه‌ای به شمار می‌رود و به‌رغم تلاش‌ها برای تغییر این باور اما همچنان از نظر ایرانی‌ها خرید مسکن به معنی سرمایه‌گذاری است.

بیگی‌نژاد در ادامه افزود: از آنجایی که مسکن بازاری دیر نقدشونده است در مقایسه با سایر بازارها هم دیرتر تحت تأثیر نوسانات افزایشی قرار می‌گیرد و به‌دلیل اینکه برای وارد شدن در این بازار به سرمایه زیادی نیاز است، از همین رو با توجه به تورم روزافزون فعلی و کاهش قدرت خرید مردم نمی‌توان به‌راحتی وارد این بازار شد.

به عقیده بیگی‌نژاد بازار مسکن از تورم جا مانده است و به‌زودی افزایشی خواهد شد و اثرات رشد دلار و انتظارات تورمی در آن نمایان خواهد شد؛ اما این روند به رکود و عدم خریدوفروش مسکن منجر می‌شود، به همین دلیل است که اکثر انبوه‌سازان نیز تمایلی به ادامه فعالیت‌هاشان ندارند.

در ادامه ایرج رهبر افزود: از آنجایی که بازار مسکن به نوعی متور محرک اقتصاد کشور است و هر تغییری در اقتصاد به تغییراتی در بازار مسکن منجر خواهد شد؛ همچنین اگرچه مسکن بازاری دیرنقدشونده است و اثر تورم با تأخیر در این بازار نمایان می‌شود اما از آنجایی که مسکن سهم بسزایی در اقتصاد کشور دارد نهایتا تحت تأثیر تورم قرار می‌گیرد.

عضو هیأت مدیره کانون انبوه‌سازان مسکن بیان کرد: همانطور که افزیش نرخ دلار در بازار مسکن اثرگذار است، اصلاح قیمت دلار نیز اثرگذار خواهد بود، اما نمی‌توان گفت توان خرید مردم هم بالا می‌رود زیرا همچنان تورم در کشور بالاست و مسکن هم به دلیل اینکه سهم بالایی از سبد خانوار را به خود اختصاص داده، در قیمت‌های بالا مقاومت خواهد کرد.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: اوضاع بازار مسکن در آذرماه

رهبر در پایان گفت: اما می‌توان گفت امکان تثبیت قیمت مسکن دور از انتظار نیست و ممکن است بدین طریق بین عرضه و تقاضا تعادلی ایجاد شود. پس در نتیجه هر چقدر بخش عرضه تقویت شود احتمال تثبیت قیمت‌ها نیز بالا خواهد بود. وی در پایان افزود: احتمال افزایش قیمت مسکن دور از انتظار نیست اما اینکه مسکن در ماه‌های آینده با نورم همگام شود، این طور نیست.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 1 از 5 - 1 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)