روزهای خاکستری بازار مسکن

روزهای خاکستری بازار مسکن
روزهای خاکستری بازار مسکن

آهن پرایس: تیترهایی که در چند سال اخیر در اخبار بازار مسکن می بینیم همگی حاکی از اوضاع نابسامان بازار مسکن است. در رابطه با این موضوع با علی ملک زاده، کارشناس حوزه مالیات‌ های تنظیمی مسکن گفت و گویی انجام شده که در ادامه به آن می پردازیم. علی ملک زاده در رابطه با ...

آهن پرایس: تیترهایی که در چند سال اخیر در اخبار بازار مسکن می بینیم همگی حاکی از اوضاع نابسامان بازار مسکن است. در رابطه با این موضوع با علی ملک زاده، کارشناس حوزه مالیات‌ های تنظیمی مسکن گفت و گویی انجام شده که در ادامه به آن می پردازیم.

علی ملک زاده در رابطه با این نابسامانی ها گفت: بازار مسکن در سال های اخیر شرایط مطلوبی را تجربه نکرده است، با افزایش قیمت های غیر منطقی در بازار مسکن قدرت خرید مردم بسیار کاهش یافته و مردم را از خرید مسکن نا امید کرده است.

در کشور ما مسکن حدود 30 تا 50 درصد از هزینه های اقشار ضعیف جامعه را تشکیل می دهد و بیشتر خانواده ها دیگر نمی توانند شرایط گذشته خود را حفظ کنند و از طرفی وضعیت افزایشی اجاره بها در این بازار بسیار نگران کننده است و مستاجران بایستی بخش زیادی از درآمد های خود را برای تامین مسکن اختصاص دهند و یا حتی به حاشیه شهرها و یا بد مسکنی روی آورند. 

برحسب گزارش تهیه شده توسط وزارت راه و شهرسازی، تا سال ۱۴۰۵ سالانه بیش از یک میلیون تقاضا در حوزه مسکن وجود دارد اما حتی با وجود تقاضا میزان عرضه 346 هزار واحدی مسکن متناسب با تقاضا نیست.

این در حالی است که اکنون بالغ بر ۲.۵ میلیون واحد مسکونی خالی در کشور وجود دارد. در محاسبات نیازسنجی نرخ بهینه خانه های خالی معادل ۵ درصد در نظر گرفته شده است که به عنوان ذخیره بازار عمل می کند، در صورتی که این نرخ در حال حاضر در نقاط شهری ۱۰.۳ درصد و در نقاط روستایی ۸.۵ درصد است.

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: سیر نزولی معاملات در بازار مسکن

براساس بیانات ملک زاده، قطعا پیامدهای بازار مسکن ناشی از سیاست‌ ها و رویکردهایی است که نهاد های تصمیم ساز و تصمیم ‌گیر از آن به عنوان راهکار ساماندهی استفاده کرده ‌اند.

ملک زاده در پاسخ به این سوال که مهمترین این رویکردها که مسبب وضع فعلی طبقه ‌بندی است، شامل چه مواردی است؟ گفت: این مسئله نشان دهنده عدم ورود موثر دولت به عنوان سیاست گذار بر نحوه عرضه و تقاضای مسکن است. 

وی ادامه داد: احتکار خانه‌ های خریداری شده و خالی نگه ‌داشتن آن‌ها، خرید و فروش مکرر مسکن در بازه زمانی کوتاه، ایجاد تقاضای کاذب به طمع کسب سود بیشتر و سایر موارد از جمله آثار نامطلوب عدم مدیریت تقاضای سرمایه‌ ای و سوداگرانه در بخش مسکن است.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)