رونق بازار فولاد وابسته به مذاکرات

رونق بازار فولاد وابسته به مذاکرات
رونق بازار فولاد وابسته به مذاکرات

آهن پرایس: بازار فولاد ایران نیز به موازات سایر بازارها تحت تاثیر جو سیاسی و اقتصادی منطقه است آنچه که پیداست برای کشف قیمت های بازار فولاد و قیمت های روز آهن آلات اصلی ترین بحث این روزها چشم انتظاری...

آهن پرایس: بازار فولاد ایران نیز به موازات سایر بازارها تحت تاثیر جو سیاسی و اقتصادی منطقه است آنچه که پیداست برای کشف قیمت های بازار فولاد و قیمت های روز آهن آلات اصلی ترین بحث این روزها چشم انتظاری از توافقات و پالس های مثبت مبنی بر پیشرفت و گشایش در مذاکرات وین است گویا رسیدن به نقطه نظرات مشترک برای طرفین مهیا شده شده است.

به تحلیل گزارشگر آهن پرایس با توجه به حضور نمایندگان عربستان و کره در وین و همچنین براساس مشاهدات سیاسی و اجتماعی موجود در منطقه می توان اظهار داشت تا قبل از بهمن ماه مذاکرات وارد فاز محدود و پله ای فنی و حقوقی خواهد شدو پس از این پیش بینی می شود تا پیش از خرداد ماه سال 1401 مذاکرات وارد مرحله عملیاتی کاهش و لغو تحریم ها و همچنین راستی آزمایی طرفین شود.

در هفته پیش رو احتمالا نرخ ارز نیمایی افزایش و فاصله اش با دلار سنا کاهش خواهد یافت و شاید نرخ اسکناس تحت تاثیر از انتظارات و جو روانی و همچنین همگرایی به سوی نرخ واحد ادامه یابد.

لازم به ذکر است هرچند که کاهش فاصله بین نرخ نیما و سنا موجب افزایش نرخ های پایه ای در بورس کالا می گردد اما نتیجه خوب آن کاهش تقاضای نوردکاران متکی به صادرات روی شمش بورسی که در واقع به دلیل رانت ایجاد شده بین دو نرخ نیما و سنا بود خواهد شد.

هم اکنون نرخ شمش صادراتی بین 540 الی 545 دلار به ازای هر تن می باشد بر اساس آنچه که تا کنون از بازار برداشت شده است به نظر نمی رسد که تا پیش از تعیین تکلیف مذاکرات در هیچ یک از بازارهای داخلی شاهد تحرکات یا رونق چشم گیر باشیم.

در مورد افزایش قیمت سنگ آهن در سال نو میلادی نیز قابل توجه است که این مسئله از محدودیت در تولیدات و همچنین آلودگی های دولت چین برای المپیک زمستانی پکن ناشی می شود و تاثیر چندانی بر بازار داخلی ایران نخواهد داشت.

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه فرمایید: تناقض یارانه انرژی و قطعی برق

یکی دیگر از مسائل موثر این روزهای بازار فولاد افت ارزش لیر است که صادرات فولاد ایران را تحت تاثیر قرار داده است و تاثیرات منفی بر اندک صادرات میلگرد به عراق و کشورهای همجوار داشته است در این بین مشکل تحولات قرقیزستان هم یک ریسک اقتصادی و منطقه ای نیازمند برسی است.

عراق نیز همچنان پول برق را پرداخت نمی کند و به جز دو شرکتی که صادر کننده میلگرد به عراق هستند که البته میزان صادرات آنها نیز کاهش یافته است سایر شرکت های فولادی مراوداتشان به دلایل تحریمی به حداقل رسیده است.  

بر خلاف تصور عمومی که فکر میکنند تحریم ها منجر به افزایش سود فولادی ها شده است باید اظهار داشت که بهترین خبر واتفاق برای بخش فولاد کشور رسیدن به توافق و لغو تحریم های بانکی و گشایش میزان صادرات است و همچنین تولیدات داخلی را با اتکا به سرمایه گذاری خارجی فعال نمایند و در نهایت امر امکان حضور سرمایه گذاران خارجی در بخش مسکن و طرح های نفت و پتروشیمی و آب و فاضلاب و فولاد  فراهم خواهد شد.  

حرف پایانی این چنین است که چنانچه به واسطه مذاکرات ما از تله تحریم خارج شویم آنگاه نقطه ی امیدواری بازار فولاد برای خروج از بن بست کلید خواهد خورد و می توانیم بر مشکلات مازاد تولید و افزایش صادرات تمرکز نماییم، همچنین بر کاهش مصرف داخلی غلبه نماییم و به افزایش سرمایه گذاری خارجی و افزایش تقاضای داخلی نیز اهتمام ورزیم.

https://ahanprice.com/

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 5 از 5 - 2 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)