رِنج بازار با دامنه منفی 3 درصد

رِنج بازار با دامنه منفی 3 درصد
رِنج بازار با دامنه منفی 3 درصد

آهن پرایس: نخستین روز هفته قیمت روزانه آهن آلات با تداوم ثبات در بسیاری از بخش‌های بازار آهن و فولاد آغاز شد به طوری که جز نوسان اندک در نرخ برخی محصولات، عمده مقاطع فولادی بدون تغییر قیمت بودند. بازار ارز هم ...

 

آهن پرایس: نخستین روز هفته قیمت روزانه آهن آلات با تداوم ثبات در بسیاری از بخش‌های بازار آهن و فولاد آغاز شد به طوری که جز نوسان اندک در نرخ برخی محصولات، عمده مقاطع فولادی بدون تغییر قیمت بودند.

بازار ارز هم مانند بازار آهن نوسان جزئی را تجربه کرد، به این صورت که قیمت دلار با توقف در کانال 28 هزار تومانی در نزدیکی همین کانال نوسان افزایشی را تجربه کرد و در بازار آزاد به قیمت 28 هزار و 100 تومان به فروش رسید.

تحلیل روزانه قیمت آهن

بازار آهن هفته دوم اردیبهشت را نیز با آرامش و بدون خریدوفروش چشمگیری آغاز به کار کرد به‌طوری که میلگرد آجدار به‌رغم نوسانات محدودی که در بازه 30 الی 100 تومانی تجربه کرد، در عمده مبادی فروش ثابت و بدون تغییر قیمت بود.

قیمت نبشی و ناودانی هم جز نوسان 100 تومانی در چند شرکت، در اکثر شرکت‌ها بدون تغییر قیمت عرضه شدند، همچنین قیمت روز پروفیل و انواع لوله داربستی، صنعتی، گازی و ... نیز مانند سایر محصولات، ثبات داشتند.

قیمت روز تیرآهن نیز در عمده مبادی فروش ثابت بود به‌طوری که در بخش کیلوفروشی تنها یک شرکت کاهش 100 تومانی داشت و در بخش شاخه‌فروشی نیز شاخه‌های پرفروش تیر ذوب آهن با افزایش 20 الی 40 هزار تومانی عرضه شد اما به طور کلی غالب شرکت‌ها ثابت بودند.

قیمت روز ورق گالوانیزه، رنگی و روغنی نیز در عمده مبادی فروش با کاهش 50 الی 100 تومانی اعلام شد اما قیمت ورق سیاه برخلاف سایر محصولات با افزایش 300 الی 400 تومانی همراه بود.

همانطور که به‌کرات در تحلیل‌های پیشین نیز بیان شد، تورمی که در بخش عرضه محصولات فولادی وجودی دارد به رکود عمیق در بخشش مصرف و تقاضا منجر شده است.

به‌طوری که حتی عرضه‌های روز گذشته در بورس کالا نیز مورد استقبال واقع نشد و برخی محصولات به ناچار از روی تابلوی معاملات حذف شد و به نظر می‌رسد تا شفاف‌تر شدن بازار، اوضاع به همین منوال ادامه داشته باشد.

با توجه به اینکه دامنه منفی 3 درصد باز شده است و همچنین با در نظر گرفتن کف قیمتی میلگرد در هفته گذشته که در بازه 16 هزار و 100 الی 16 هزار و 700 تومان بود، پیش‌بینی می‌شود که تا پایان ماه اردیبهشت کف قیمتی این محصول در بازه قیمتی 15 هزار و 600 الی 16 هزار و 700 تومان عرضه شود که این امر ممکن است به افزایش تقاضای این محصول منجر شود.

اگر به طور منطقی شرایط و اوضاع فعلی جامعه و بالاخص بازار آهن را مورد بررسی قرار دهیم متوجه می‌شویم که میلگرد موجود در بازار که در حدود قیمت 17 هزار تومان عرضه می‌شود بدون حباب است و اگر منطقی نگاه کنیم این محصول ظرفیت پایین آمدن از کانال 17 هزار تومانی را ندارد.

از جمله نتایجی که باز شدن دامنه منفی 3 درصد دارد می‌توان به رنج شدن بازار و رکود چند هفته‌ای اشاره کرد اما پس از آن شاهد اصلاح قیمت‌ها و تناسب نرخ محصولات بورس و بازار آزاد خواهیم بود که ممکن است تا حدودی موجب رونق بازار شود.

در ادامه این خبر را نیز مطالعه کنید: دوگانگی نوسانات بازار آهن

در زمینه عرضه محصولات فولادی در بورس کالا و مزایای آن نیز نظرات متعددی وجود دارد، به همین جهت حجت‌الله فیروزی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در این زمینه اظهار کرد: حمایت از بازار و مصرف‌کننده داخلی و تأمین کالای موردنیاز در کشور، از حمله مزایای عرضه محصولات فولادی در بورس کالا به شمار می‌رود.

فیروزی در ادامه ضمن اعلام نارضایتی درباره قیمتگذاری دستوری محصولات فولادی، بیان کرد: عرضه محصولات فولادی در بورس کالا موجب ساماندهی و تنظیم بازار خواهد شد و از جهتی دیگر مانع از قیمتگذاری دستوری می‌شود.

وی همچنین اظهار کرد: با عرضه کل محصولات زنجیره فولاد در بورس کالا، شاهد تعادل در بازار عرضه و تقاضا خواهیم بود و در زمینه قیمتگذاری نیز شفافیت ایجاد خواهد شد.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 5 از 5 - 3 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)