رکود به وجود آمده در بازار مسکن

رکود به وجود آمده در بازار مسکن
رکود به وجود آمده در بازار مسکن

به گزارش کارشناسان بازار معاملات مسکن از فرصت محدود سازنده‌ها برای پیش‌فروش واحدهای مسکونی در حال ساخت و نیمه‌ کاره حکایت دارد. با بررسی اخرین تحولات بازار مسکن در تهران، افزایش حجم عرضه فایل آماده به بازار مسکن به دنبال عقب ‌نشینی تقاضا از بازار و افزایش...

به گزارش کارشناسان بازار معاملات مسکن از فرصت محدود سازنده‌ها برای پیش‌فروش واحدهای مسکونی در حال ساخت و نیمه‌ کاره حکایت دارد. با بررسی اخرین تحولات بازار مسکن در تهران، افزایش حجم عرضه فایل آماده به بازار مسکن به دنبال عقب ‌نشینی تقاضا از بازار و افزایش سرعت عرضه فایل در مقابل کاهش سرعت تقاضا برای خرید آپارتمان از سوی متقاضیان در آینده نزدیک منجر به کاهش تمایل برای پیش ‌فروش آپارتمان‌های در حال ساخت می‌شود.
آخرین شرایط بازار ساخت وساز مسکن بر پایه اظهارات واسطه‌ها وفعالان بازار مسکن نشان می‌دهد در شرایط فعلی سازنده‌ها و بساز بفروش‌ها با یک خطای دید مواجه هستند و به همین دلیل این موضوع باعث کاهش تمایل آنها به پیش‌فروش مسکن شده است. این در شرایطی است که مقطع زمانی فعلی در واقع آخرین فرصت سازنده‌ها برای پیش‌فروش محسوب می‌شود و بعد از آن رفته‌ رفته میزان تقاضا برای پیش خرید واحدهای نیمه تمام و در حال ساخت محدودتر نیز می‌شود. تحولات بازار مسکن نشان می‌دهد این ظرفیت محدود در حال تکمیل شدن است و بعید به نظر می‌رسد با اتفاقاتی که برای آینده کوتاه‌ مدت و میان‌ مدت بازار مسکن پیش‌بینی شده، دیگر ظرفیت جدیدی برای  پیش خرید مسکن ایجاد شود.
 با توجه به بررسی های صورت گرفته از سوی کارشناسان آهن پرایس، رکود موجود در بازار مسکن، منجر به کاهش قیمت اسمی واحدهای مسکونی  برای سومین ماه نامتوالی شده است. بنابراین گزارشات جهش اخیر قیمت آپارتمان‌های مسکونی منجر به افت شدید قدرت خرید خانوارها در بازار مسکن و عقب ‌نشینی اجباری آنها از تقاضای واحدهای مسکونی شد. در حال حاضر هنوز برخی از متقاضیان خرید مسکن که فعلا توان خرید واحدهای مسکونی آماده را ندارند، مایل هستند در صورت یافتن واحد مسکونی در دست ساخت با قیمت مناسب نسبت به پیش‌خرید آپارتمان اقدام کنند تا در ماه‌های بعد بتوانند به‌ صورت مرحله‌ای و تدریجی و متناسب با پیشرفت فیزیکی پروژه در حال احداث، مابقی هزینه خرید آپارتمان را تامین کنند.
سازنده‌ها هم ‌اکنون تمایل به پیش‌فروش ندارند؛ به این دلیل که تصور می‌کنند در شرایط فعلی نه نقدینگی کافی برای خرید زمین دارند و نه قادر به تامین هزینه‌های مربوط به شروع پروژه‌های ساختمانی از بابت تامین هزینه صدور پروانه، مصالح ساختمانی ودستمزدعوامل ساخت هستند و نه حتی می‌توانند آینده دقیق فعالیت‌های خود را پیش‌بینی کنند. از این رو به تصور آنها، هم‌اکنون نیازی به منابع مالی از محل پیش‌فروش واحدهای در دست ساخت ندارند. 
هم‌اکنون به دلیل وجود فاصله نسبتا قابل توجه بین قیمت واحدهای مسکونی آماده و آپارتمان‌های پیش‌فروشی، همچنان تقاضا برای خرید این واحدها از سازنده‌ها وجود دارد. کارشناسان بازار مسکن به سازنده‌ها توصیه می‌کنند حال که همچنان تقاضا برای پیش‌خرید مسکن وجود دارد از این فرصت استفاده کنند تا در آینده با بحران یافتن مشتری برای فروش واحدها و رسوب واحد و سرمایه خود در ملک فروش نرفته مواجه نشوند.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)