رکود در بازار مسکن

رکود در بازار مسکن
رکود در بازار مسکن

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار مسکن،با روند افزایش قیمت مصالح ساختمانی مثل آهن،فولاد،سیمان وقیمت زمین بعید به نظر می رسد که دولتمردان بتوانند به زودی راه حل مناسبی برای ثبات قیمت ها ارایه دهند. بر اساس این گزارش، بازار مسکن و ساختمان پس از تجربه رشد قیمت‌ها تاحدود 20 درصد در اواخر سال گذشته، در حالی وارد سال جدید شد که نوسانات نرخ ارز و دلار، فعالیت بسیاری از تولیدکنندگان مصالح ساختمانی را تحت تاثیر قرار داد...

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار مسکن،با روند افزایش قیمت مصالح ساختمانی مثل آهن،فولاد،سیمان وقیمت زمین بعید به نظر می رسد که دولتمردان بتوانند به زودی راه حل مناسبی برای ثبات قیمت ها ارایه دهند.

بر اساس این گزارش، بازار مسکن و ساختمان پس از تجربه رشد قیمت‌ها تاحدود 20 درصد در اواخر سال گذشته، در حالی وارد سال جدید شد که نوسانات نرخ ارز و دلار، فعالیت بسیاری از تولیدکنندگان مصالح ساختمانی را تحت تاثیر قرار داد و در مواردی حتی موجب شد تا از عرضه محصولات و مصالح به فعالان ساختمانی امتناع ‌کنند.

در همین راستا دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان ایران درخصوص وضعیت قیمت‌ها در بازار مصالح ساختمانی گفت: تقریبا می‌توان گفت که ما در ابتدای هر سال، متناسب با نرخ تورم، با افزایش قیمت مصالح ساختمانی روبه‌رو هستیم. ولی امسال شرایط در این بازار مقداری متفاوت‌ بوده است.

این تفاوت از این بابت قابل‌ تامل است که امسال نوسانات قیمت دلار باعث شده تا مصالح ساختمانی را تحت تاثیر خود قرار دهد و ما با افزایش قیمتی بالاتر از نرخ تورم در مصالح ساختمانی مواجه شده‌ایم.

در حال حاضر بیشتر مصالحی که در بازار وجود دارند؛ چه مصالح سنگی و چه مصالحی که ارتباط با فولاد و پتروشیمی و PVC دارند و چه مصالحی که به صنعت چوب وابستگی دارند، همگی افزایش قیمت پیدا کرده‌اند که بخشی از این افزایش قیمت ها که متناسب با نرخ تورم سالانه بوده اند طبیعی می باشند ،اما بخشی دیگر از این افزایش قیمت ها که به نوسانات نرخ ارز وابسته اند به هیچ وجه طبیعی نبوده اند.

در کنار افزایش قیمت مصالح ساختمانی که بر قیمت تمام شده ساختمان های در حال ساخت موثر است عوامل تاثیر گزار دیگری که شامل هزینه خدمات دستگاه های مختلف،دستمزد وقیمت زمین بر قیمت تمام شده ساخت  اثر می گذارد اما از نقش دلالان در این زمینه نباید غافل ماند. درست است که بالا رفتن قیمت ارز باعث گرانی برخی از عوامل تولید از جمله سیمان و فولاد شده است ولی منافع افزایش همین گروه کالاها نیز به جیب مدار دوم و یا هم دلالان رفته است و میزان تاثیر گذاری آن نیز به این میزان نبوده است.

برای اطلاع از قیمت روز آهن آلات در کانال تلگرام آهن پرایس عضو شوید.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)