ریزش شکننده!

ریزش شکننده!

در پایان هفته گذشته خرید میلگرد در کانال 20 هزار تومانی هم شنیده شد اما در پایان روز تعداد معدودی از مبادی فروش این حوزه به ظاهر کمی با اقبال تقاضا مواجه شده و در ‌کف قیمتهای پیشنهادی بازار حول ۲۱ هزار و پایین‌تر فروش را متوقف کردند اما غالب بازار همچنان در رکود سنگین است...

آهن پرایس: در پایان هفته گذشته و با شروع ماه آذر روند کاهشی قیمت آهن آلات در اکثر زیرمجموعه‌های بازار آهن مشهود بود و شمار زیادی از مبادی فروش هم محصولات خود را بدون تغییر عرضه کردند. افت چشمگیر معاملات بورس کالا در هفته گذشته گواهی بر رکود حاکم بر بازار آهن است.

بازار ارز روند نسبتا ثابتی داشت و قیمت دلار در نیمه کانال 50 هزار تومانی کنترل شده بود در پایان هفته هم قیمت هر دلار بازار آزاد 50 هزار و 450 تومان مبادله شد.

در بازار میلگرد شاهد کاهش سقف پیشنهادی قیمت میلگرد و ثبات کف قیمت‌ها بودیم و قیمت میلگرد آجدار در هر کیلو حدود 100 تومان کاهش داشت.

آخرین قیمت میلگرد آجدار

قیمت میلگرد ابرکوه

قیمت میلگرد نیشابور

قیمت سیادن ابهر

قیمت میلگرد میانه

21.100

22.610

21.500

21.500

قیمت قوطی پروفیل نیز در غالب مبادی فروش تغییر چندانی نداشت و قیمت قوطی آهن 2 میل در هر کیلو حدود 36.400 تومان اعلام شد که تقریبا ثابت بود.

قیمت ورق گرم نیز پس از معاملات بورس کالا و افزایش 1500 تومانی قیمت ورق آهن در بورس، برخی مبادی را به افزایش قیمت‌ها واداشت به طوری که قیمت ورق سیاه با افزایش 400 تا 500 تومانی همراه بود اما تداوم رکود در بازار و همچنین کاهش قیمت دلار، مانع از تداوم این سیر افزیشی شد.

قیمت نبشی و قیمت ناودانی در غالب مبادی فروش ثابت اعلام شد و در برخی مبادی فروش هم اعلام قیمت نشد. قیمت لوله داربستی، قیمت لوله مانیسمان و قیمت لوله مبلی هم عمدتا ثابت اعلام شدند.

حباب منفی قیمت میلگرد آجدار

آنچه در بازار آهن و فولاد داخلی مشهود است بروز حباب منفی در بازار آزاد است؛ البته آنچه مشاهده می‌شود خواست بازارساز است و در چنین شرایطی بازار چندان تحلیل پذیر نیست و نمی‌توان براساس فاکتور و مؤلفه‌ی خاصی اوضاع را تحلیل کرد. اینکه کف قیمت آهن و میلگرد در چه کانالی متوقف شود بستگی به نظر بازارگردان اصلی یعنی وزارت صمت دارد.

اما پرسشی که این روزها برای بسیاری از مخاطبان ایجاد شده و به دغدغه فکری آنها تبدیل شده، این است که آیا به کف قیمت‌ها رسیده‌ایم یا قیمت روز آهن باز هم کاهشی خواهد شد.

در این باره باید گفت با توجه نمودار نوسانات قیمت شمش گویا به کف حمایت استاتیک فروردین امسال رسیده‌ایم یعنی هر کیلو شمش بین 17.200 تا 17.600 تومان اعلام می‌شود و در چنین شرایطی احتمالا بازار در برابر از دست دادن این کانال قیمت مقاومت خواهد کرد.

با توجه به قیمت 17.600 تومانی قیمتی شمش و اعمال ضریب 11 درصدی اختلاف قیمت شمش و میلگرد، قیمت میلگرد روز حدود 21.300 تومان برآورد می‌شود، بر همین اساس به نظر می‌رسد قیمت میلگرد در کانال قیمتی فعلی حمایت شود.

اما اینکه کانال 17 هزار تومانی قیمت شمش از دست خواهد رفت یا نه چندان قابل پیش بینی نیست زیرا با توجه به رکود عمیق حاکم بر بازار آهن و توجه بازارساز به بحث مسکن ملی و اولویت قرار دادن این بازار، حمایت از بازار آهن و فولاد چندان مطرح نیست.

با این اوصاف اگر بازارساز نتواند کانال 17 هزار تومانی شمش را حفظ کند طبیعتا کانال بعدی قیمت شمش با توجه به نمودار در بازه 16.800 تومانی و حمایت بسیاری قوی سه ساله 15.000 تا 15.400 تومانی خواهد بود.

اگرچه کاهش قیمت شمش تا 17 هزار تومان امری دور از ذهن به نظر می‌رسید اما درحال حاضر واقعیت بازار مؤید این امر است و بر همین اساس نمی‌توان پیش بینی قطعی از کاهش یا افزایش قیمت‌ها ارائه داد.

با همه این تفاصیل با توجه به تغییر دامنه منفی 5 به منفی 3، کاهش پیش پرداخت آهن اسفنجی از 25 درصد به 10 درصد و ثبات نسبی قیمت شمش در کانال فعلی، به نظر می‌رسد بازارساز در صدد تثبیت قیمت شمش در کانال فعلی است که با هدف جلوگیری از کاهش بیشتر قیمت‌ها و تقویت نرخ آهن اسفنجی است اما از طرفی دیگر عرضه‌های LC و اعتباری روی دیگر بازار است که به تشدید شرایط فعلی بازار آهن داخلی دامن زده است.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: چتر نجات بازار آهن در عصر یخبندان

موضوع دیگری که در هفته اخیر به نقل محافل تبدیل شده و مورد توجه کلیه اصناف و کسب و کارها قرار گرفته، بحث مالیات و افزایش فشارهای از سوی دولت برای مالیات‌ستانی است.

سیاست‌های انقباضی دولت برای مالیات‌ستانی با توجه به رکود عمیقی که در کلیه بازارها به ویژه در بازار آهن و فولاد حاکم است و نیز با در نظر گرفتن تورم حاکم بر جامعه و افزایش هزینه‌های تمام ابعاد زندگی، فعالیت تمام اصناف را تضعیف کرده و دچار زیان خواهد کرد.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 5 از 5 - 1 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)