چتر نجات بازار آهن در عصر یخبندان

چتر نجات بازار آهن در عصر یخبندان

سیاستگذاری‌های انقباضی دولت برای مهار تورم و جلوگیری از سفته‌بازی و همچنین سیاست‌گذاری‌های مالیات‌ستانی باعث انجماد پول در چرخه اقتصاد کشور شده که این سیاست به قربانی شدن بازار آهن و رونق معاملات شده است...

آهن پرایس: گزارش‌ها از بازار آهن و داخلی در آخرین روزهای ماه آبان حاکی است که روند نزولی قیمت آهن آلات در غالب زیرمجموعه‌ها همچنان ادامه دارد اما ثبات قیمت نیز در بیشتر مبادی فروش مشهود است.

بازار ارز هم همچنان با ثبات و کاهش جزئی همراه است و قیمت دلار در مرز کانال 50 هزار تومان در نوسان است؛ روز گذشته نیز قیمت هر دلار در بازار آزاد 50 هزار و 400 تومان به فروش رسید.

از آنجایی که در حال حاضر آهن و فولاد با دلار 40 هزار تومانی در بازار داخلی عرضه می‌شود، کاهش قیمت دلار اثر چندانی در بازار آهن نخواهد داشت و به نوعی بازار داخلی فولاد کاهش نرخ دلار را پیشخور کرده است؛ اگرچه نمی‌توان اثر روانی آن روی افت تقاضای سرمایه‌ای را نادیده گرفت.

به صورت تخصصی‌تر در بازار فولاد داخلی در حال حاضر کف منطقی بر اساس مؤلفه‌های بنیادی روی دلار ۴۰ هزار تومانی بدون حباب و فولاد ۴۵۰ دلاری، آدرس شمش ۱۸ هزار تومانی و میلگرد ۲۲ هزار تومانی را می‌دهد.

قیمت آهن در بازار دخلی

درحالی که قیمت آهن و میلگرد با کاهش تدریجی و روزانه مواجه است که تقاضای مصرفی و سرمایه‌ای کماکان در کمترین میزان خود قرار دارد؛ به طوری که قیمت میلگرد آجدار در مدت یک هفته دو کانال حمایتی را از دست داد و کف قیمت میلگرد روز دوشنبه در کانال 20 هزار تومانی گزارش شد.

قیمت میلگر آجدار

قیمت میلگرد فایکو

قیمت میلگرد ابرکوه

قیمت میلگرد میانه

22.000

21.300

21.700

در همین راستا روز گذشته قیمت میلگرد آجدار در اکثر مبادی فروش ثابت اعلام شد اما برخی از شرکت‌ها کاهش 100 تا 300 تومانی هم داشتند. براساس شنیده‌ها کف قیمت میلگرد از 21 هزار تومان به 20 هزار تومان رسید.

قیمت تیرآهن هم عمدتا ثابت اعلام شد اما قیمت تیرآهن فولاد یزد و قیمت تیرآهن اصفهان در برخی سایزها کاهش 10 تا 50 هزار تومانی داشتند. قیمت تیرآهن 14 اصفهان در هر شاخه حدود 4 میلیون تومان اعلام شد که فاصله آن با کف قیمت میلگرد افزایش یافته و به 24 درصد رسید. قیمت نبشی، قیمت ناودانی ایرانی، قیمت ناودانی اروپایی نیز در کلیه کارخانه‌ها ثبات داشتند.

قیمت ورق سیاه و انواع ورق گرم نیز در غالب شرکت‌ها ثبات داشتند اما قیمت ورق آهن مبارکه بین 100 تا 200 تومان اصلاح شد. قیمت انواع ورق سرد از جمله قیمت ورق روغنی، قیمت ورق گالوانیزه و رنگی نیز در غالب مبادی فروش با کاهش 20 تومای همراه بود.

به همین ترتیب قیمت پروفیل مبلی، قیمت پروفیل صنعتی و انواع قوطی پروفیل آهنی نیز عمدتا ثابت اعلام شدند و تنها قیمت پروفیل نیکان بین 100 تا 200 تومان کاهش داشت. قیمت لوله مانیسمان، قیمت لوله داربستی، قیمت لوله گازی و انواع لوله‌ها نیز در غالب شرکت‌ها ثبات داشتند.

خزان معاملات آهن و فولاد

 گزارش‌ها از معاملات بورس کالا حاکی از تقاضای بسیار ضعیف برای مقطع فولادی عرضه شده است. به طوری که از حدود 290 هزار و 560 تن شمش عرضه شده حدود 30 درصد آن مورد معامله قرار گرفت؛ قیمت شمش در هر کیلو 18 هزار و 287 تومان اعلام شد.

آنطور که از معاملات بورس کالا و بازار آزاد مشاهده می‌شود با توجه به هزینه تولید میلگرد گویا نوردی‌ها نیز تمایلی به خرید شمش از بازار فیزیکی ندارند. با این اوصاف اگر اوضاع بازار به همین روال باقی بماند و روند نزولی حاکم بر بازار آهن تشدید شود، رکود سنگین‌تری در بازار حاکم خواهد شد.

به طور کلی آمار از معاملات بورس کالا در چند هفته گذشته بیانگر کاهش قیمت شمش فولادی است همچنین خرید این محصول نیز در مقایسه با هفته گذشته حدود 43 درصدکاهش داشته است. از علل مهم کاهش قیمت شمش می‌توان به کاهش تقاضای مصرفی و سرمایه‌ای در بازار داخلی اشاره کرد، با توجه به هزینه حمل و نقل و تولید میلگرد، احتمالا قیمت میلگرد از قیمت شمش بیشتر خواهد شد به همین دلیل خرید مواد اولیه از بورس کالا به صرفه نیست. بنابراین شاهد رکود در غالب واحدهای زنجیره فولاد داخلی هستیم که به عقیده برخی کارشناسان بهبود صادرات می‌تواند راهکاری برای خروج از این رکود باشد.

گزارش‌ها از بازار جهانی فولاد نیز حاکی است که شروع سرما در پایان سال میلادی به افزایش تقاضای جهانی منجر شده افزایش قیمت فولاد جهانی را در پی داشته است اما با در نظر گرفتن اوضاع بازارهای جهانی تداوم این روند صعودی بعید به نظر می‌رسد.

در همین راستا چین که بزرگترین مصرف‌کننده فولاد در جهان است می‌تواند به عنوان بازار هدف صادرات فولاد ایران در نظر گرفته شود، استفاده از این فرصت می‌توان به رونق بازار آهن داخلی منتهی شود.

در نهایت به نظر می‌رسد سیاست‌های انقباضی دولت برای مهار تورم به قفل شدن بازار آهن و فریز شدن معاملات منجر شده است اما با این حال به عقیده برخی کارشناسان راه‌کارهایی برای خروج از این وضعیت وجود دارد.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: تاریخ تکرار می شه؟

به عنوان نمونه افزایش ناگهانی قیمت دلار ممکن است محرکه تقاضا و بهبود نسبی بازار را رقم بزند، همچنین ابلاغ دستورالعمل‌ توسط بازار با هدف حمایت از تولید و قیمت نیز چرخ راکد بازار آهن را به حرکت وامی‌دارد.

محدودیت انرژی و سوخت که به کاهش تولید مواد اولیه منجر می‌شود و همچنین بهبود صادرات و افزایش تقاضای داخلی برای ساخت مسکن ملی، ممکن است به بهبود اوضاع بازار آهن منجر شود.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 5 از 5 - 3 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)