ریزش قیمت ها در بازار مسکن

ریزش قیمت ها در بازار مسکن
ریزش قیمت ها در بازار مسکن

آهن پرایس: طبق جدید ترین آمار منتشر شده از سوی بانک مرکزی در حوزه مسکن،  قیمت هر متر آپارتمان مسکونی در تهران در فروردین ۱۴۰۰ نسبت به اسفند ۹۹ با افت چشمگیر 1/3 درصدی مواجه شده و به کانال 29 میلیون و 320 هزار تومان وارد شد. در اولین ماه سال جدید، بازارمسکن دچار طوفان سهمگین ...

آهن پرایس: طبق جدید ترین آمار منتشر شده از سوی بانک مرکزی در حوزه مسکن،  قیمت هر متر آپارتمان مسکونی در تهران در فروردین ۱۴۰۰ نسبت به اسفند ۹۹ با افت چشمگیر 1/3 درصدی مواجه شده و به کانال 29 میلیون و 320 هزار تومان وارد شد. در اولین ماه سال جدید، بازار مسکن دچار طوفان سهمگین کاهش قیمت شد به طوری که حجم خرید آپارتمان در تهران با افت ۶۰ درصدی نسبت به اسفند ۹۹ روبه‌رو شد و فروش در این بازار تحت‌تاثیر این افت تقاضا به کمترین میزان طی ۱۱ ماه اخیر رسید.

اگر چه بخشی از این کاهش حجم معاملات ناشی از تعطیلات نیمه اول فروردین و تعطیلات کرونایی بنگاه‌ها بوده اما باتوجه به رفتار های فروشندگان و خریداران طی هفته‌های اخیر بیانگر این است که ریزش قیمت ها در بازارهای موازی بر کاهش قیمت ها در بازار مسکن اثر گذار بوده است. باتوجه به ادامه دار بودن این کاهش ها می توان انتظار کاهش قیمت ها در اردیبهشت را نیز داشت. گزارشات بانک مرکزی  از افت قیمت یک میلیون تومانی هر متر آپارتمان در تهران به صورت میانگین خبر می دهد و این در حالیست که بنا به گزارش های میدانی سقوط قیمت هر متر آپارتمان در برخی مناطق تهران بیش از یک میلیون تومان است.

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: تاثیر رونق بخش مسکن بر اقتصاد

بر این اساس تورم ماهانه بازار املاک منفی ۱/ ۳ درصد ثبت شده است. این در حالی است که تورم ماهانه مسکن در اسفند ۹۹ معادل ۷ درصد بود که این متغیر نیز به خوبی سقوط سنگین در این بازار را به نمایش می گذارد. ضمنا با نگاهی به روند قیمت و تورم ماهانه املاک طی چند سال اخیر می توان دریافت که تورم ماهانه منفی ۳ درصد در فروردین ماه ۱۴۰۰، بیشترین افت قیمت مسکن از شهریور سال ۹۸ تاکنون است.

با انتشار اولین گزارش مسکنی ماهانه بانک مرکزی در سال ۱۴۰۰ و اظهارات مشاوران املاک می توان اظهار کرد که بازار مسکن در رکود دست و پا می زند و در این دست و پا زدن نشانه ای از نجات و افزایش قیمت نیست بلکه بازار مسکن در حال غرق شدن و نزول قیمت است. کاهش انتظارات تورمی به همراه امید به احیای برجام و افت نرخ ارز عواملی هستند که در حال فشار به حباب بازار مسکن و تخلیه این حباب هستند.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)