ساخت یک میلیون واحد مسکونی

ساخت یک میلیون واحد مسکونی
ساخت یک میلیون واحد مسکونی

آهن پرایس: با وجود رکود در بازار مسکن و نبود خرید و فروش، گویا این بازار در خواب رفته است؛ آگهی های فروش مسکن و همچنین مشاوران املاک نیز اعداد و ارقامی را که منتشر می کنند گویای این مطلب است. کارشناسان اقتصادی معتقدند دلیل این وضعیت بازار مسکن در واقع کمبود مسکن...

آهن پرایس: با وجود رکود در بازار مسکن و نبود خرید و فروش، گویا این بازار در خواب رفته است؛ آگهی های فروش مسکن و همچنین مشاوران املاک نیز اعداد و ارقامی را که منتشر می کنند گویای این مطلب است. کارشناسان اقتصادی معتقدند دلیل این وضعیت بازار مسکن در واقع کمبود مسکن است؛ هر چند وجود دلالان در این بازار نیز بی تاثیر نیست. 

بر اساس آخرین گزارش درباره قیمت مسکن می توان به این نتیجه رسید که در اردیبهشت ماه امسال متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیر بنای واحد مسکونی که از طریق مشاوران املاک شهر تهران معامله شده است حدود 28.8 میلیون تومان بوده است. بر اساس گزارش وزارت راه و شهرسازی، سهم مسکن در سبد هزینه های خانوارهای شهری در طی سالهای 92 تا 98 به شرح ذیل می باشد: 

در سال 92 معادل 33.2 درصد، در سال 93 معادل 33.4 درصد، در سال 94 معادل 33.7 درصد، در سال 95 معادل 34.1 درصد، در سال 96 معادل 33درصد، در سال 97 برابراست با 33.9 درصد و در سال 98 برابر با 36.4 درصد بوده است. در این بین با بررسی داده های به دست آمده از سرشماری سال 95 ، 24.2 میلیون خانوار در کشور در 22.8 میلیون واحد مسکونی زندگی می کنند. با این اوصاف با کمبود یک میلیون و 400 هزار واحد مسکونی مواجه هستیم. در حالیکه بر اساس گزارش ها مشخص است که 2.5 میلیون واحد در کشور همواره خالیست. 

در شرایط کنونی، سید ابراهیم رئیسی، رییس جمهوری منتخب مردمی برای بهبود وضعیت مسکن، وعده داده است که طی 4 سال آینده قصد ساخت 4 میلیون واحد مسکونی را دارد. و در کنار این وعده طبق بررسی ها طی چند سال اخیر در هر سال 300 هزار واحد مسکونی ساخته شده است. در این میان این سوال پیش می آید که این وعده ساخت سالیانه یک میلیون واحد مسکونی تا چه اندازه امکان پذیر است و تا چه میزان به مرحله عمل خواهد رسید و آیا بازار مسکن با ساخت سالیانه یک میلیون واحد مسکونی مشکلاتش حل خواهد شد؟

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: جو روانی کاهش قیمت مسکن

رییس انجمن انبوه سازان استان تهران اظهار داشت: در رابطه با تحقق وعده آیت الله رئیسی در مورد ساخت 4 میلیون واحد مسکونی در 4 سال می توان بیان کرد که ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال جزء طرح جامع مسکن که در واقع تقویت شده ی مسکن مهر است پیش از این بوده است. ایشان بیان داشت مصوبه ای در مجلس تصویب شده که در این مصوبه اعلام شده که یک میلیون واحد مسکونی در سال باید ساخته شود و قوه مجریه وظیفه انجام آن را بر عهده دارد و شورای نگهبان قرار است این مصوبه را ابلاغ کند. 

ایشان اعلام داشت در هر صورت هر رئیس جمهوری هم می آمد باید این مصوبه را اجرا می کرد و در موازات این مصوبه آیت الله رئیسی ساخت 4 میلیون واحد مسکونی را جز شعارهای انتخاباتی خود قرار داده و در کنفرانس خود اعلام کرد که مسکن از اولویت های برنامه های ایشان است و یک میلیون واحد مسکونی باید در سال ساخته شود. 

رئیس انجمن انبوه سازان استان تهران تاکید داشت که ساخت این تعداد واحد مسکونی در سال نیاز به مدیریت و برنامه ریزی دارد و همچنین اینکه ما همیشه به دولت تکیه داشته ایم و از سوی دیگر دولت بر خلاف شعارهایی مبنی بر اینکه که قرار است به بخش خصوصی سپرده شود اما در عمل اتفاق دیگری می افتد.

 ایشان معتقدند اگر در حوزه مسکن به درستی عمل شود ، نیازی به بودجه دولتی نیست چرا که در حال حاضر نقدینگی کشور 3 هزار میلیارد تومان اعلام شده است. در این میان سوال این است که نقدینگی دست کیست؟ پس در بخش خصوصی ما نیازمند دو عنصر اولی اعتمادسازی نسبت به دولت و دوم ترفندهای انگیزشی هستیم که بتوانیم بخش خصوصی و دولتی را وارد حوزه ساخت و ساز کنیم. هر چند که در نهایت امر بخش خصوصی نیازمند حمایت است و به موازات آن دولت بایستی زیرساخت ها را فراهم کند تا واحدهای مسکونی که ساخته می شود بدون امکانات زیر ساختی نباشند.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)