سال پر فراز و نشیب بازار فولاد

سال پر فراز و نشیب بازار فولاد
سال پر فراز و نشیب بازار فولاد

آهن پرایس: رشد نرخ شمش و محصولات فولادی در کشور بر مصرف‌کننده نهایی نیز تاثیر به سزایی دارد؛ همین مساله نیزموجب آن شده تا از اواسط امسال شاهد ورود بخش‌های مختلف دولتی از جمله وزارت صمت، معاون اقتصادی ریاست جمهوری، نمایندگان مجلس شورای اسلامی ...

آهن پرایس: رشد نرخ شمش و محصولات فولادی در کشور بر مصرف‌کننده نهایی نیز تاثیر به سزایی دارد؛ همین مساله نیزموجب آن شده تا از اواسط امسال شاهد ورود بخش‌های مختلف دولتی از جمله وزارت صمت، معاون اقتصادی ریاست جمهوری، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، نماینده دادستان به فرآیند کنترل بازار فولاد باشیم. اگرچه این ورودها به بازار فولاد با وعده به آرامش و ثبات رساندن همراه بود اما از آنجا که تولیدکننده را مقصر گرانی می‌دانست و البته بدون در نظر گرفتن شرایط حاکم بر بازار، قصد داشتند این معاملات را با  دستور به آرامش برسانند که در نهایت نیز به نتیجه نرسید.

درحالی‌که تورم قابل توجهی از ابتدای امسال در کشور به وجود آمده و زیان های بسیاری خصوصا به صنایع مادر و مصرف‌کننده نهایی وارد کرده است، اقدامات نادرست دولت و وزارت صمت در جهت کنترل بازار نیز مزید بر مشکلات تولیدکنندگان بخش‌های مختلف زنجیره فولاد در کشور شد و تنها به اختلالات بیشتر این بازار کمک کرد. در این بین با هر تحولی در مدیریت وزارت صمت یا معاونت‌های این وزارتخانه نیز شاهد تغییر درنحوه سیاست‌گذاری برای این بازار بودیم. 

این موضوع تنها به ایجاد سردرگمی میان حلقه‌های مختلف این زنجیره ‌انجامید. درحالی‌که از بخش میانی زنجیره یعنی شمش‌سازان انتظار رشد صادرات و ارزآوری برای کشور وجود داشت، اتخاذ مجوز صادرات در این مدت به شدت سخت ودشوار شد؛ دراین میان شاهد وعده‌های متعدد مدیران وزارت صمت برای کاهش بهای شمش و محصولات فولادی بودیم؛ درحالی‌که قیمت این محصولات در گرو قیمت جهانی و نرخ ارز بوده که در محدوده اختیارات مدیران وزارت صمت نبوده، در نتیجه این وعده‌ها هرگزعملی نشد و تنها باعث تشویش و سردرگمی تولیدکننده ومصرف‌کننده نهایی بود و درنهایت نیزموجب وخیم ترشدن شرایط برای تولیدکنندگان این بازارشد.

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: امید به بهبود شرایط صنعت فولاد

بازار مقاطع طویل فولادی کشور نیز سال پر فراز و نشیبی را پشت سر گذاشت؛ ظرف مدت چشمگیری از سال‌جاری این بازار با رکود تقاضای مصرفی روبه‌رو بود هرچند هجوم سرمایه‌های سرگردان به این بازار که عموما با هدف حفظ ارزش ریال شکل گرفت باعث شد تا در ماه‌های ابتدایی سال این بازار رونق‌ داشته باشد. به این ترتیب رشد نرخ ارز و مثبت شدن انتظارات تورمی دو علت اصلی رونق بازار آزاد و معاملات بورس کالای مقاطع طویل فولادی کشور بود. در سال ۹۹ بدون احتساب هفته پایانی اسفند، بالغ بر ۴ میلیون و ۲۵۰ هزار تن انواع میلگرد در بورس کالا عرضه شد؛ این درحالی بود که ظرف سال ۹۸ میزان میلگرد عرضه شده در این بازار رقمی در حدود یک میلیون و ۷۳۱ هزار تن بود و به این ترتیب میزان عرضه میلگرد در بازار فیزیکی بورس کالا در سال ۹۹ رشدی ۱۴۵درصدی داشت.

افزایش عرضه‌های مقاطع طویل فولادی در بورس کالای کشور به افزایش شفافیت معاملات این بخش کمک می‌کند، اما در شرایطی که بازار داخل در رکود به سر می‌برد، این اطلاعات می‌تواند به قدرت چانه‌زنی خریداران صادراتی محصولات طویل فولادی کشور بیفزاید. به این ترتیب انتظار می‌رود که در دوران رکود از میزان کف عرضه‌ها کاسته شود تا به این ترتیب این موضوع به تضعیف وضعیت تولیدکننده داخلی در بازار صادراتی نینجامد.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)