ساماندهی آشفته بازار مسکن

ساماندهی آشفته بازار مسکن
ساماندهی آشفته بازار مسکن

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار مسکن، موضوع مسکن فقط مربوط به قدرت خرید و اجاره مسکن توسط طبقه متوسط جامعه نیست و ده‌ها موضوع دیگر از جمله اشتغال وابسته به رونق تولید مسکن است. بیش از ۱۵۶ رشته فعالیت اقتصادی به‌ طور مستقیم و غیر مستقیم با بخش ساختمان در ارتباط هستند...

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار مسکن، موضوع مسکن فقط مربوط به قدرت خرید و اجاره مسکن توسط طبقه متوسط جامعه نیست و ده‌ها موضوع دیگر از جمله اشتغال وابسته به رونق تولید مسکن است. بیش از ۱۵۶ رشته فعالیت اقتصادی به‌ طور مستقیم و غیر مستقیم با بخش ساختمان در ارتباط هستند و لذا آن را لوکوموتیو رونق تولید و رشد اقتصاد می‌دانند. 

برای حل مشکل مسکن صرفا با تصمیم‌ های بخشی و موردی و نسخه‌ های مقطعی نمی‌ توان توفیق بزرگی به‌ دست آورد و لذا نیازمند دسته ‌ای از اقدامات منسجم هستیم.  تامین مالی و اصلاح نظام بانکی، ورود دولت به ساخت مسکن ارزان ‌قیمت، نیازمند تامین مالی است. بی‌انضباطی مالی بانک‌ ها و ورود غیر قانونی آنها به بنگاه‌ داری در حوزه مسکن، یکی از آفت‌ هایی است که تامین مالی طرح‌ های تولید مسکن را با چالش مواجه کرده است. 

به‌ صورت طبیعی ماهانه ۴۰۰ میلیارد تومان، اقساط تسهیلات طرح مسکن مهر بازگشت پیدا می‌کند و اگر همین مبلغ درخدمت ساخت مسکن جدید قرار می‌گرفت بخش قابل توجهی از مشکل مسکن حل می ‌شد. خوشبختانه این اتفاق نیفتاده است و این مبالغ در جای دیگری هزینه شده است. از دیگرسو، بانک ‌ها باید ۲۰ درصد تسهیلات خود را به بخش مسکن اختصاص می‌دادند، اما عملکرد آنها در سال ۱۳۹۸ نشان می‌ دهد که این هدف، کمتر از ۷ درصد تحقق داشته است.

ایده تجمیع همه منابع مالی حوزه مسکن اعم از بودجه عمومی سالانه دولت برای بخش مسکن، درآمد های مالیات ‌های حوزه مسکن و زمین و مستغلات، اقساط بازگشتی مسکن مهر و صندوق پس‌ انداز مسکن یکم در هر سال و... در قالب یک صندوق می‌تواند به این امر کمک کند. کاهش هزینه‌ های ساخت مسکن، باید در یک اقدام ملی، بخشی از هزینه‌ های ساخت مسکن که مربوط به دولت و دستگاه‌ های عمومی است را کاهش داد.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)