سبقت سازه های قدیمی از نوسازها

سبقت سازه های قدیمی از نوسازها
سبقت سازه های قدیمی از نوسازها

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار مسکن، رکود شدید در ساخت و ساز را می توان به در کاهش قدرت خرید جامعه با وجود اوراق مسکن صادره که حتی نمی تواند نیمی از هزینه های تامین مسکن را پوشش دهد و یا در افزایش بهای واحد های نوساز و سرازیر شدن تقاضا به سمت خانه های قدیمی ساز جستجو کرد...

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار مسکن، رکود شدید در ساخت و ساز را می توان به در کاهش قدرت خرید جامعه با وجود اوراق مسکن صادره که حتی نمی تواند نیمی از هزینه های تامین مسکن را پوشش دهد و یا در افزایش بهای واحد های نوساز و سرازیر شدن تقاضا به سمت خانه های قدیمی ساز جستجو کرد.

طبق آمار منتشره در بهمن ماه سال جاری از گروه سنی معاملات مسکن در کلان شهر تهران می توان به آسانی رشد دو برابری  سهم قدیمی ساز ها نسبت به واحدهای نوساز را مشاهده کرد. که البته در این آمار به رشد یک درصدی نوسازها نیز اشاره شده است که می توتند تحت تاثیر کیفیت ساخت . یا اقبال سازنده بوده باشد.

این آمار پیامی روشن از تنزل کیفیت خرید مسکن در تهران و کاهش تمایل به استفاده از انواع تسهیلات مسکن به ویژه وام از محل اوراق، از دست رفتن کارآیی این وام ها و ضرورت تقویت آن به نحوی است که منجر به تحریک عرضه و ساخت مسکن شود، است که نیاز به مداخله سیاست‌گذار را ضروری می‌نماید تا شاید وضعیت کنونی معادله سنی معاملات با  بازنگری در سقف تسهیلات قابل حل باشد

بیشترین قدرت خرید تسهیلات در سال گذشته نیز متعلق به وام زوجین از محل صندوق پس‌انداز مسکن یکم بود. از آنجا که بسیاری از زوجین امکان تامین یکباره ۸۰ میلیون تومان برای سپرده‌گذاری یکساله و اخذ تسهیلات ۱۶۰ میلیون تومانی را نداشته‌اند، با ۴۰ میلیون تومان سپرده‌گذاری به مدت دو سال پیاپی به نام هر یک از زوجین، این امتیاز را ظرف مدت دو سال به دست آوردند در نتیجه سقف تسهیلات خرید برای آنها با احتساب سپرده ۴۰ میلیون تومانی و نیز ۲۰ میلیون تومان جعاله مسکن ۲۲۰ میلیون تومان بود که بهمن پارسال برای خرید ۴۰ مترمربع آپارتمان کفایت می‌کرد اما با توجه به میانگین ۱۰ میلیون تومانی قیمت هر مترمربع آپارتمان مسکونی در بهمن امسال، قدرت خرید این تسهیلات اکنون به ۲۲ مترمربع کاهش یافته است.

مقایسه این ارقام با قدرت خرید فعلی گویای وضعیت بد خانه اولی‌ها و تسهیلات‌گیرندگان مسکن است و تردیدی در ضرورت مداخله سیاست‌گذار بخش مسکن برای بازنگری در سقف انواع وام مسکن باقی نمی‌گذارد.

برای اطلاع از قیمت روز آهن آلات در کانال تلگرام آهن پرایس عضو شوید.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)